Doctoraat in de psychologie

Universidad de La Laguna

Programma Beschrijving

Lees de Officiële Beschrijving

Doctoraat in de psychologie

Universidad de La Laguna

Het doctoraatsprogramma in de psychologie van de ULL heeft tot doel artsen op te leiden in verschillende psychologische gebieden. Via het doctoraatsprogramma kunnen studenten de theoretische, technische en praktische kennis verwerven die nodig is voor geavanceerd onderzoek op vier hoofdgebieden: Klinische en Gezondheidspsychologie, Neurowetenschappen van cognitie en emoties, Taalpsychologie, Onderwijs en methodologie en interventie en familie-, sociale en gemeenschapsbemiddeling.

rechtvaardiging titel

Het doctoraatsprogramma in psychologie dat hier wordt gepresenteerd om te worden onderwezen volgens RD 99/2011, integreert de verschillende doctorale programma's die van kracht zijn en met uitsterven van de Faculteit der Psychologie. in een enkel doctoraatsprogramma. Deze eerdere ervaring met het leveren van doctoraatsprogramma's met vergelijkbare kenmerken als hier weergegeven, is afkomstig van de conversie van eerdere doctoraatsprogramma's met een kwaliteitsvermelding en dat sommigen van hen een gunstig rapport van de ANECA ontvingen om de vermelding te verkrijgen Uitmuntendheid tijdens de eerste oproep zoals hieronder beschreven.

Vorige geschiedenis

De Universidad de La Laguna heeft meer dan 30 jaar ervaring in het organiseren en afleveren van psychologiestudies. Gedurende deze periode hebben psychologiestudies een hoge vraag die momenteel wordt gehandhaafd. Gedurende al die tijd is de doctoraatsopleiding gegeven in de verschillende vormen of modaliteiten (cursussen, programma's) en in overeenstemming met de bestaande opleidingsstructuren: aanvankelijk als onderdeel van het doctoraat van de Faculteit Wijsbegeerte en Brieven, maar met een specifieke opleiding in Psychologie (dit stond tussen haakjes in de titel), later binnen de faculteit Wijsbegeerte en onderwijswetenschappen en ten slotte met de oprichting van de faculteit Psychologie, als een specifiek doctoraat in de psychologie. Vanaf de oprichting van de faculteit en de afdelingen die het meest verbonden zijn met de graad van psychologie (departement van persoonlijkheid, evaluatie en psychologische behandelingen, departement Cognitieve, sociale en organisatiepsychologie, departement van evolutionaire psychologie en onderwijs en Vakgroep Psychobiologie en Methodologie van Gedragswetenschappen), doctorale programma's in Psychologie werden geformaliseerd en, met kleine wijzigingen, gehandhaafd tot de verschijning van de nieuwe regelgeving. Als we ons concentreren op de laatste vijf jaar, zijn 5 doctorale programma's onderwezen in de Faculteit der Psychologie, 3 daarvan zijn geldig volgens decreet 1393/2007 en twee andere zijn in uitsterven. Deze doctoraatsprogramma's zijn geïntegreerd in het huidige voorstel in het nieuwe doctoraatsprogramma in psychologie van de Universidad de La Laguna . De kwaliteit van dit doctoraatsaanbod is een andere factor waarmee rekening moet worden gehouden: drie van de geïntegreerde doctoraatsprogramma's hebben een kwaliteitsvermelding gekregen: cognitieve neurowetenschap en onderwijs, interventie en gezinsbemiddeling en tekst- en spraakbegrip; en de eerste twee slaagden voor de ANECA-criteria om de Mention for Excellence in haar eerste call te behalen.

Onderzoekscapaciteit van de Faculteit Psychologie

Zoals overeenkomt met zijn geschiedenis, heeft de School of Psychology van de ULL een onderzoekspotentieel dat wordt ondersteund door een reeks objectieve indicatoren. Een daarvan is de ranglijst die de productie door velden en wetenschappelijke disciplines waardeert, zoals het geval is met de erkende I-GR-classificatie van Fields and Scientific Disciplines, die wordt ondersteund door ISI-impactfactorpublicaties. In deze ranglijst, in zijn laatste editie (2012), verscheen de ULL als de 5e universiteit van de Spaanse staat in de psychologie in de sectie van wetenschappelijke disciplines (en behoorde hij tot de eerste 5, de tweede positie in kwalitatieve impact gerelateerd aan de ontvangen citaten). Het kan worden geraadpleegd in de volgende link.

Potentiële vraag van de Doctoraatsprogramma Psychologie

De potentiële vraag van het doctoraatsprogramma in psychologie en zijn belang voor de samenleving wordt ondersteund door dezelfde redelijke en aanhoudende vraag van postdoctorale studenten voor doctoraatsprogramma's van soortgelijke kenmerken die zijn onderwezen in de faculteit psychologie van de Universidad de La Laguna . Zo geven bijvoorbeeld de gelezen registratie- en thesisgegevens, volgens de gegevens verstrekt door de vicerectorale postgraduaat, nieuwe studies en Europese hogeronderwijsruimte, aan dat 114 studenten zijn ingeschreven en 54 proefschriften zijn gelezen in de laatste vijf jaar

Een andere te benadrukken factor, relevant voor de potentiële vraag van het nieuwe doctoraatsprogramma in de psychologie, verwijst naar de brede reeks officiële masters met verschillende edities en met een opmerkelijk aantal studenten.

Om dit te illustreren, is het aantal studenten dat in het afgelopen academiejaar 2012/13 aan elk van hen deelnam, hieronder aangegeven. De kracht van deze masteropleiding biedt een redelijke en aanhoudende vraag van postdoctorale studenten naar het doctoraatsprogramma, dat aan de andere kant de onontkoombare functie heeft om aan deze vraag te voldoen met de nodige kwaliteitsnormen.

Kortom, de bovenstaande gegevens zijn een garantie voor de duurzaamheid van het doctoraatsprogramma in de psychologie.

Een potentieel om te reviewen met betrekking tot de meesters die worden onderwezen, is het vermogen om studenten uit de Ibero-Amerikaanse sfeer aan te trekken, waarvan de aanwezigheid jaar na jaar wordt versterkt. Het aantal proefschriften dat in de afgelopen vijf jaar is gelezen (54), veronderstelt ook dat de doctoraatsopleiding levensvatbaar is en dat het aantal studenten dat deelneemt aan de reeks doctoraatsopleidingen die in het nieuwe doctoraatsprogramma zijn geïntegreerd, wordt onderschreven. Psychologie (114).

Potentieel onderzoeker van het PhD-programma in psychologie

Met betrekking tot de wetenschappelijke productiviteit die in het programma zelf wordt aangetoond, wordt dit geaccrediteerd door de solvabiliteit van zijn personeel van onderzoekers / artsen op het gebied van sekseen en publicaties. Veel van deze onderzoekers bekleden eerste posities van de ranglijst van professoren in Spanje in wetenschappelijke productiviteit in studies die de periode 2004-2009 bestrijken en die we hierna zullen opsommen. Volgens de resultaten van (*) Musi-Lechuga, Olivas-Ávila, Portillo-Reyes en Villalobos-Galvis (2005) in een studie gepubliceerd in het tijdschrift Psicothema waarin de wetenschappelijke productie van de Spaanse psychologie wordt geanalyseerd via de records van artikelen in tijdschriften opgenomen in de Web of Science-database van de hoogleraren (CU) en professoren (PTU) van de verschillende academische gebieden van de psychologie, sommige van deze onderzoekers behoren tot de tien professoren met de hoogste productie van artikelen van tijdschriften die zijn geregistreerd in de Web of Science-database in hun respectieve kennisgebieden. Volgens de studie van (**) behoren Salgado en Páez (2007) ook tot de tien onderzoekers met h * hoogste van de zes kennisgebieden waarin de academische psychologie in Spanje is verdeeld.

Meer recentelijk, volgens de resultaten verkregen door (*) Olivas-Ávila en Musi-Lechuga (2010) in een studie gepubliceerd in het tijdschrift Psicothema waarin de wetenschappelijke productie van de meest productieve leraren van de psychologie in Spanje wordt geanalyseerd. van de wetenschap staan ​​veel van deze professoren in de topposities van de tien hoogleraren met de hoogste productie van tijdschriftartikelen die zijn geregistreerd in de Web of Science-database in hun respectieve kennisgebieden.

Evenzo is het vermeldenswaardig dat de aanzienlijke productie in publicaties van de proefschriften is gelezen, zoals aangegeven in deel 6 van Human Resources. Het vermogen om onderzoeksmiddelen aan te trekken, wordt aangetoond door de 14 concurrerende nationale projecten die de onderzoekslijnen ondersteunen die deel uitmaken van het ULL-PhD-programma in de psychologie. Wat ten slotte de kwaliteit en de solvabiliteit van de verstrekte personele middelen en uitrusting betreft, wordt het programma bekrachtigd door het succes van de vorige programma's, de continuïteit ervan en het feit dat het drie van hen Quality Mention heeft gekregen, aangezien het al is beschreven.

Integratie van het PhD-programma in Psychologie aan de Doctoral School of the ULL

Opgemerkt moet worden dat het PhD-programma in Psychologie zou worden geïntegreerd in de Doctoral School of the ULL. In de Governing Council van 26 september 2013 werd de ULL Doctoral School goedgekeurd. Terwijl dit in volledige werking wordt gebracht, zal het handelen zoals aangegeven in de Resolutie van 17 januari 2013, die de publicatie van de Verordening van het Officieel Doctoraat van de Universidad de La Laguna verzorgt,

In deze resolutie is de basis gelegd voor de organisatie van hun doctoraatsprogramma's die zijn aangepast aan de nieuwe verordening. Dit is om hun indicatoren op het gebied van doctoreren te behouden en een strategie vast te stellen die het mogelijk maakt om hun onderzoeksresultaten te verbeteren en deze verder te brengen dan die in het heden.

Het idee is dat hun nieuwe doctoraatsprogramma's fungeren als tractoren van het onderzoek dat is ontwikkeld in de instelling, en meer aandacht schenken aan hun onderzoekers in opleiding, terwijl ze het uitstervingsproces van doctoraatsprogramma's reguleren volgens vorige wettelijke bepalingen.

Integratie van het doctoraatsprogramma in de IDI-strategie van de ULL

Het PhD-programma in Psychologie maakt deel uit van de IDI-strategie van de ULL, die de ontwikkeling van de Tricontinentale Atlantische Campus (CEI-CANARIAS) (International Campus of Excellence) omvat, een excellentie-ruimte die vanaf 2015 zou moeten zijn Atlantische referentie in Europa als de ontvangende as en katalysator van talent in onderwijs-, onderzoeks-, innovatie- en overdrachtsprojecten met Afrika en Latijns-Amerika en, onder de gemeenschappelijke noemer van een model van integrale duurzaamheid voor zijn ontwikkeling. De Campus is al een essentieel element voor de ontwikkeling naar de nieuwe economische, productieve en sociale structuur van de Canarische Eilanden. Een van de acties van de bovengenoemde Atlantic Tricontinentale Campus houdt rechtstreeks verband met de onderzoekslijnen van het PhD-programma in Psychologie. In dit geval verwijzen we naar actie # 8 (Wolfgang Köhler Atlantic Neuroscience Center), waarvan de belangrijkste doelstellingen zijn de integratie van onderzoekslijnen en interventies die een impact hebben op de kwaliteit van leven van mensen op het gebied van neurowetenschappen (cyclus vitale, neuro-degeneratieve aandoeningen, risicogroepen, etc.); de bevordering van overdracht van resultaten bij het ontwerpen van interventiestrategieën en ontwikkeling van samenwerking; workshops in de neurowetenschap voor onderzoekers van het Afrikaanse continent en van Ibero-Amerika, het creëren van een tri-continentaal programma van mobiliteit en werving van talenten; afgestudeerd lesgeven, etc. Evenzo worden resultaten verwacht in termen van verbetering van diagnose- en interventiestelsels in geestelijke gezondheid en leermoeilijkheden, ontwerpen van interventiestrategieën om de kwaliteit van leven te verbeteren; de mobiliteit en werving van talenten onder onderzoekers op een drielandenrijk niveau, enz. aan te moedigen.

De verbeteringen in het concurrentievermogen gaan uit van een duurzame en globale aanpak, die belangrijke sectoren versterkt, nieuwe sectoren versterkt die verband houden met de thematische specialisatiegebieden van de Campus en werkgelegenheid helpt genereren. Dit model zal profiteren van de geostrategische positie van de Canarische Eilanden als een brug van Europa naar West-Afrika, Macaronesië en Latijns-Amerika. Dat is de reden waarom de Tricontinental Atlantic Campus zal fungeren als een universitaire as binnen het nationale project om de Canarische eilanden te versterken als een tricontinentale strategische Europese brug in de Atlantische Oceaan.

De deelprojecten die het definiëren, bestrijken alle gebieden van uitmuntendheid: verbetering van de leraar, aanpassing aan de Europese hogeronderwijsruimte (EHEA), wetenschappelijke verbetering, innovatie en kennisoverdracht, campustransformatie en internationalisering. In dit kader is de doctoraatsprogramma in psychologie precies ingevoegd.

In de CEI-CANARIAS worden educatieve platforms van kwaliteit en uitmuntendheid ontwikkeld vanuit het raamwerk van de International School of University Postgraduate Programs, terwijl tegelijkertijd geweldige infrastructuren van topkwaliteit worden versterkt. In feite hebben ze een aantal universitaire master- en doctoraatsprogramma's aan de psychologiefaculteit onderwezen, waarvan velen met een kwaliteitsvermelding, en die nu bedoeld zijn om te worden geïntegreerd in één doctoraatsprogramma in de psychologie, waardoor studenten konden worden aangetrokken en uitstekende onderzoekers van internationaal prestige. De inspanning en vooruitgang van de ULL is de afgelopen jaren fundamenteel geweest als een katalysator voor talent door zijn opleidingsactiviteiten, waardoor ongeveer 80% van het onderzoek op de Canarische Eilanden werd gedaan, kennis die aan de samenleving werd gegenereerd en de productieve stof werd overgedragen en het verwerven van echte verbintenissen voor een productiemodel gebaseerd op kennis.

De ULL neemt actief deel aan het Science-Technology Park van Tenerife SA, een voorbeeld van het Centrum voor Biomedisch Onderzoek van de Canarische Eilanden (CIBICAN). De keuze van de materiaal-duurzaamheidsas als voorkeursas bij de ID-activiteiten die moeten worden ontwikkeld in de toekomstige wetenschappelijke en technologische pool, PCT La Laguna, geassocieerd met de PCCT, heeft als fundamentele argumenten enerzijds de momenteel beschikbare onderzoeksmiddelen van de zijde van de Universidad de La Laguna en, anderzijds, de strategische vraag naar onderzoeksresultaten op de genoemde gebieden, zowel openbaar als privé.

Inhoud van het programma

Het doctoraatsprogramma in de psychologie van de ULL heeft tot doel artsen op te leiden in verschillende psychologische gebieden. Via het doctoraatsprogramma kunnen studenten de theoretische, technische en praktische kennis verwerven die nodig is voor geavanceerd onderzoek op vier hoofdgebieden: Klinische en Gezondheidspsychologie, Neurowetenschappen van cognitie en emoties, Taalpsychologie, Onderwijs en methodologie en interventie en familie-, sociale en gemeenschapsbemiddeling.

competenties

Basiscompetenties

  • CB11 - systematisch begrip van een veld van studie en beheersing van vaardigheden en methoden van onderzoek met betrekking tot het veld.
  • CB12 - Mogelijkheid om te bedenken, ontwerpen en creëren, implementeren en neemt een substantieel proces van onderzoek en creatie.
  • CB13 - Mogelijkheid om bij te dragen aan de uitbreiding van de grenzen van de kennis door origineel onderzoek.
  • CB14 - Mogelijkheid om kritische analyse en evaluatie en synthese van nieuwe en complexe ideeën uit te voeren.
  • CB15 - Het vermogen om te communiceren met de academische en wetenschappelijke gemeenschap en de samenleving in het algemeen over hun vakgebied in de wegen en talen algemeen gebruikt in internationale wetenschappelijke gemeenschap.
  • CB16 - Mogelijkheid om, binnen de academische en professionele context, wetenschappelijke, technologische, sociale, artistieke en culturele ontwikkeling in een kennismaatschappij.

Persoonlijke vaardigheden en vaardigheden

  • CA01 - Navigeren onze contexten waarin er weinig specifieke informatie.
  • CA02 - Zoek de belangrijkste vragen die beantwoord moeten worden om een ​​complex probleem op te lossen.
  • CA03 - Het ontwerpen, creëren, ontwikkelen en lanceren van nieuwe en innovatieve projecten in zijn vakgebied.
  • CA04 - Work in apparatuur en zelfstandig in een internationale of multidisciplinaire context.
  • CA05 - kennis te integreren, met complexe materie, en het formuleren van uitspraken met beperkte informatie.
  • CA06 - Kritiek en de verdediging van de intellectuele oplossingen.

opleidingsactiviteiten

  • Training in neurowetenschappetechnieken
  • Geavanceerde methodologische training toegepast op psychologie
  • Workshop van informatie zoeken, schrijven en wetenschappelijke communicatie
  • Workshop ondernemerschap
  • Seminars en conferenties van het programma
  • Wetenschappelijke publicatie
  • Onderzoek in andere centra
  • Aanvraag voor financiering (Scholarship / project / Scholarships Mobility)
  • Deelname aan congressen
  • Interne seminars van onderzoeksgroepen

onderzoek gebieden

  • Regel 1: Klinische en gezondheidspsychologie Onderzoek naar persoonlijkheid en individuele verschillen; Validatie van technieken en procedures bij psychologische evaluatie; Processen en dimensies in de psychologische jeugd- en volwassenpsychologie; Implementatie van psychologische behandelingen en nieuwe therapeutische ontwikkelingen; Neuropsychologische evaluatie en revalidatie; Bevordering van gezondheid, welzijn en kwaliteit van leven; Interventie in de gemeenschapspsychologie; Psychologie van geslacht; Normaal en pathologisch ouder worden.
  • Regel 2: Neuroscience of Cognition and EmotionsNeuropsychology of normal and pathological aging; Ontwikkeling neuropsychologie; Neuropsychologisch onderzoek van neurologische pathologieën; Neuropsychologische studie van psychopathologieën; Neurowetenschappen van taal en actie; Neurowetenschappen van affectieve, motivationele en sociale processen; Brain neuroimaging en mentale functies; Elektrofysiologie van cognitie; Niet-invasieve hersenstimulatie.
  • Regel 3: Taalpsychologie, onderwijspsychologie en methodologie Specifieke behoeften aan onderwijsondersteuning; Cognitieve processen bij lezen en schrijven; Onderwijspsychologie; Instructionele psychologie; Specifieke leermoeilijkheden: dyslexie, dysgrafie, dyscalculie; Logopedie-evaluatie en interventie bij taalstoornissen; Culturele en taalkundige verscheidenheid; Onderzoeksmethoden in Vergelijkende Psychologie en dierlijke cognitie; Multivariate analyse; Observationele methodiek; Productie van statistische softwaretools.
  • Lijn 4: Interventie en familie, sociale en communautaire bemiddeling Interventie met gezinnen; Interventie met minderjarigen in bescherming; Gezins- en sociaal-maatschappelijke bemiddeling; Interventie in geweld in echtparen; Interventie in de juridische psychologie; Psychosociale interventie op het gebied van vooroordelen en discriminatie; Psychosociale interventie in organisaties en personeel; Interventie in omgevingspsychologie en duurzaamheid.

toelatingscriteria

Studenten die voldoen aan de hierboven beschreven vereisten worden toegelaten in overeenstemming met de specifieke vereisten en criteria voor de evaluatie van de volgende verdiensten:

  • Academisch record van het academisch niveau: maximaal 10 punten (gemiddeld academisch record)
  • Academisch verslag van de masteropleiding: maximaal 10 punten (gemiddeld academisch record)
  • Onderzoekswinst: tot 2,5 punten
  • Professionele verdiensten: tot 2,5 punten.

Totaal: 25 punten

Het programma omvat de mogelijkheid om deeltijdstudenten toe te laten, 10% van de totale aangeboden plaatsen voor elk academiejaar.

De schaal zal gelijkelijk worden toegepast op aanvragers die zowel fulltime als part-time toelating aanvragen. In het laatste geval moeten de gronden voor dit inwijdingsregime worden gemotiveerd in het verzoek om toegang, in de voorwaarden die worden overwogen in de officiële onderwijsvoorschriften van de Universidad de La Laguna in artikel 7, met name in sectie 3 (Para Om als doctoraalstudent in deeltijd te worden beschouwd, moet de overeenkomstige aanvraag worden ingediend op de wijze en binnen de daarvoor vastgestelde termijnen, hetgeen de onmogelijkheid rechtvaardigt om deze onderzoeken voltijds uit te voeren om redenen van werkactiviteit, speciale onderwijsbehoeften, behoeften op het gebied van gezinszorg, atleten met hoge prestaties of op hoog niveau, evenals die welke worden overwogen in de duurzaamheidsvoorschriften van de UBL of, waar van toepassing, in de voorschriften die deze ULL ontwikkelen. aanvragen zullen worden opgelost vóór de periode vastgesteld voor inschrijving in doctorale studies door onderdeel van de academische commissie van het bijbehorende doctoraatsprogramma. Tegen deze resolutie kan een beroep worden ingediend bij de rector binnen een maand na kennisgeving ervan.

Aanvragen van degenen die voldoen aan de voorwaarden, die moeten worden geformaliseerd binnen de deadlines en in overeenstemming met de procedures die zijn vastgesteld door de Universidad de La Laguna , zullen worden voorgelegd aan het oordeel van de Academische Commissie voor Promoties, die de geschiktheid van hun eerdere opleiding tot de Studies zal bepalen. PhD.

In die zin, zullen degenen die eerdere kwalificaties accrediteren gerelateerd aan het gebied van de psychologie of aanvragers die, uit andere kwalificaties, ervaring of aanvullende training accrediteren op de gebieden die verband houden met het onderwerp van het programma, prioriteit hebben.

Om de samenhang van het academisch dossier en de eerdere beroepservaring van de kandidaten met de thematiek van de opleiding te beoordelen, zal de Academische Commissie voor Promoties nagaan welke universitaire vakken zijn gevolgd en welke ervaring en aanvullende opleiding de kandidaten accrediteren. zoals het voorbehouden van het recht om, in geval van redelijke twijfel, persoonlijke interviews met de kandidaten uit te voeren.

Deze school biedt programma's in:
  • Spaans
  • Engels


Laatst bijgewerkt op June 19, 2018
Duur & Kosten
Deze cursus is Campus gesitueerd
Start Date
Startdatum
Sept. 2019
Duration
Duur
Deeltijd
Voltijd
Locations
Spanje - Santa Cruz de Tenerife, Canarische Eilanden
Startdatum : Sept. 2019
Aanmeldingslimiet Vraag informatie aan
Einddatum Vraag informatie aan