Doctoraat in biodiversiteit en behoud

Universidad de La Laguna

Programma Beschrijving

Lees de Officiële Beschrijving

Doctoraat in biodiversiteit en behoud

Universidad de La Laguna

PhD-studies op het gebied van biologie hebben een lange traditie aan de Universidad de La Laguna . Het programma in Biodiversity and Conservation wordt ondersteund door geconsolideerde lijnen en onderzoeksteams, met een hoge wetenschappelijke productie en trainingscapaciteit. Het biedt een brede dekking van doctoraatsopleiding in verschillende takken van biologie, milieu en natuurbehoud, zowel in terrestrische als mariene gebieden. Het zal bijdragen tot de bevordering van de inzetbaarheid van hooggekwalificeerd personeel op een gebied van maatschappelijk belang, door de professionele ontwikkeling van postdoctorale onderzoekers, de opleiding van universitair onderwijs- en onderzoekspersoneel, en personeel gericht op management. De studie van biodiversiteit en instandhouding is een van de drie strategische gebieden van de ULL (Campus of International Excellence-Intercontinentale Atlantische Campus - Ministerie van Economie en Concurrentievermogen, 2010).

rechtvaardiging titel

Het doctoraat in de biowetenschappen en het milieu, met uitsterven, heeft momenteel 74 doctoraten ingeschreven, allemaal in de fase van het proefschrift of in de voorbereidingsfase van de presentatie en verdediging van hun stellingen. In de laatste vijf academische jaren (van 2008-2009 tot 2012-2013) zijn in dit doctoraat 66 doctorale scripties gelezen. Het doctoraat in de biologie telde, in het eerste jaar van geldigheid (2012-2013) met 11 ingeschreven doctoraatstudenten, en nog eens 12 doctoraatsstudenten hebben zich ingeschreven voor de huidige cursus 2013-2014, allen nog bezig met het voltooien van hun proefschrift. Gelet op deze programma's die destijds werden voorgesteld door de Faculteit Biologie van de Universidad de La Laguna (ULL), beschouwen we als referenties van eerdere ervaringen van deze universiteit bij het afleveren van doctoraatsprogramma's met vergelijkbare kenmerken, de toelating van 25 doctoraatsstudenten per academisch jaar, zijnde 10 van hen, de vierkanten bestemd voor studenten om in deeltijd te gaan, dat in het geval van niet-dekking voltijds door studenten zou kunnen worden bezet. De vraag en interesse van het programma worden ondersteund door de statistische gegevens die overeenkomen met de vorige doctorale programma's van de laatste biennia.

De graden die voornamelijk het voorgestelde PhD-programma ondersteunen, zijn de Masters in Terrestrial Biodiversity en Islands Conservation and Marine Biology: Biodiversity and Conservation, verbonden aan de ULL's School of Biology en momenteel van kracht. Het toegangsprofiel is echter breder, rekening houdend met het feit dat de disciplines die worden onderwezen in andere ULL-masters of in buitenlandse of nationale buitenlandse meesters onderwerpen omvatten uit de onderzoekslijnen waaruit het programma bestaat. In dit verband moeten we wijzen op de voortdurende verzoeken van potentiële doctoraatsstudenten, afgestudeerden van verschillende graden verbonden aan andere Spaanse universiteiten of Europese of Amerikaanse landen, met het verzoek om informatie over ons huidige doctoraat. Deze gegevens bieden informatie over de potentiële vraag van het voorgestelde doctoraatsprogramma.

Het programma voor biodiversiteit en instandhouding wordt ondersteund door geconsolideerde onderzoekslijnen en teams, zowel in terrestrische als mariene gebieden. Het programma biedt een breed scala aan doctorale opleidingen aan afgestudeerden in de verschillende takken van biologie en milieu. Het zal bijdragen tot de bevordering van de inzetbaarheid van hooggekwalificeerd personeel op een gebied van maatschappelijk belang, door de professionele ontwikkeling van postdoctorale onderzoekers op het gebied van biodiversiteit en natuurbehoud, opleiding van universitair onderwijs- en onderzoekspersoneel en opleiding van onderzoekers gericht op administratie over kwesties in verband met de instandhouding.

Het voorgestelde doctoraatsprogramma zal worden geïntegreerd in de nieuw opgerichte Doctoral School aan de Universidad de La Laguna . Zoals vermeld in de Regeling van het Officieel Onderwijs voor Promoties, zal de ULL haar doctoraatsopleiding structureren in een enkele Doctoral School, in overeenstemming met de bepalingen van Koninklijk Besluit 99/2011, met het doel om, binnen het toepassingsgebied ervan, van management, de leringen en activiteiten van het doctoraat. De Doctoral School zal de ontwikkeling van zijn eigen strategie garanderen, gekoppeld aan de onderzoeksstrategie van de ULL en, waar van toepassing, de openbare onderzoeksorganisaties en andere betrokken entiteiten en instellingen.

De school zal het nodige aanbod plannen van activiteiten die inherent zijn aan de opleiding en ontwikkeling van doctoraatsstudenten, uitgevoerd door medewerkers van de universiteit en promotieactiviteiten, met de hulp van externe professionals, gastprofessoren of onderzoekers, en garandeert leiderschap op hun vakgebied. en een voldoende kritische massa aan PhD-docenten en promovendi.

De studie van biodiversiteit en instandhouding is een van de drie strategische gebieden van de ULL, met name op het gebied van mariene ecosystemen, zoals vermeld in het rapport van de Campus of International Excellence (Intercontinentale Atlantische Campus), toegekend door het ministerie van Onderwijs in 2010, en Dit omvat subprojecten voor onderwijs en wetenschappelijke verbetering en aanpassing aan de EHOR. Naast de eigen middelen van de ULL, heeft dit doctoraat voor zijn ontwikkelingshulp middelen van de andere deelnemende centra of centra die voortdurend samenwerken met de onderzoekers die deelnemen aan dit programma. De deelnemende onderzoeksteams hebben momenteel 9 actieve onderzoeksprojecten gefinancierd door oproepen van nationale openbare instanties en 5 Europese projecten.

Onderzoek naar beheersing van instandhoudings- en biodiversiteitsbeheer is momenteel een kwestie van overleven, vooral in een gebied als de Canarische Eilanden, waar de demografische druk erg groot is. De insulaire omgevingen, en met name die van oceanische eilanden, vertonen eigenaardige kenmerken (isolatie, eenvoudige ecologische gemeenschappen, hoog aantal endemismen, schaarste of afwezigheid van roofdieren, zachtmoedigheid van de soort, enz.) Waardoor ze vatbaarder worden voor diverse Dreigingsfactoren.

De terrestrische en mariene biodiversiteit van de Canarische Eilanden is van buitengewoon belang op nationaal en internationaal niveau. De Canarische eilanden vormen samen met Madeira en de rest van de archipels van Macaronesië een hotspot van belang voor onderzoekers van over de hele wereld, en met name Europeanen. Vooral in het laatste decennium is het volume aan onderzoek met betrekking tot deze eilanden verdrievoudigd met de medewerking van specialisten uit de hele wereld. Dit impliceert dat onderzoek op dit gebied van biologische wetenschappen niet alleen van invloed is op eilandschaal, maar ook op nationale, Europese en mondiale schaal, en er zijn talrijke referenties voor postdoctorale studies en doctoraatsprogramma's die zijn opgesteld in gebieden die analoog zijn aan die welke het onderwerp zijn van deze studie. voorstel. Het behoud van het mariene en terrestrische milieu heeft een integrale benadering nodig die zowel de klassieke disciplines als moleculaire en paleobiologische benaderingen vereist die helpen bij het catalogiseren van de verschillende levende wezens en hun relaties, en hun tijdelijke en ruimtelijke verspreiding kennen. Daarnaast zijn levende wezens ook bronnen van rijkdom, zoals nieuwe moleculen met meerdere toepassingen op verschillende gebieden.

Op dit moment is van de publieke en private organisaties het bestaan ​​van hooggekwalificeerde technici vereist, zowel met betrekking tot de kennis van de natuurlijke omgeving als de instandhouding ervan: de evaluatie, monitoring en herstel van bedreigde soorten, herstel van aangetaste natuurgebieden, evaluatie van milieueffecten, uitroeiing van exoten, planning van openbaar gebruik in beschermde gebieden, ecologisch toezicht op beschermde ecosystemen. De lijst met gevonden bewijzen ondersteunt de levensvatbaarheid van het voorgestelde programma, zowel wat betreft het kunnen bereiken van de kritische massa van het proefschrift als het minimumaantal studenten dat is ingeschreven.

competenties

basis-

  • CB11 - systematisch begrip van een veld van studie en beheersing van vaardigheden en methoden van onderzoek met betrekking tot het veld.
  • CB12 - Mogelijkheid om te bedenken, ontwerpen en creëren, implementeren en neemt een substantieel proces van onderzoek en creatie.
  • CB13 - Mogelijkheid om bij te dragen aan de uitbreiding van de grenzen van de kennis door origineel onderzoek.
  • CB14 - Mogelijkheid om kritische analyse en evaluatie en synthese van nieuwe en complexe ideeën uit te voeren.
  • CB15 - Het vermogen om te communiceren met de academische en wetenschappelijke gemeenschap en de samenleving in het algemeen over hun vakgebied in de wegen en talen algemeen gebruikt in internationale wetenschappelijke gemeenschap.
  • CB16 - Mogelijkheid om, binnen de academische en professionele context, wetenschappelijke, technologische, sociale, artistieke en culturele ontwikkeling in een kennismaatschappij.

Vaardigheden en persoonlijke vaardigheden

  • CA01 - Navigeren onze contexten waarin er weinig specifieke informatie.
  • CA02 - Zoek de belangrijkste vragen die beantwoord moeten worden om een ​​complex probleem op te lossen.
  • CA03 - Het ontwerpen, creëren, ontwikkelen en lanceren van nieuwe en innovatieve projecten in zijn vakgebied.
  • CA04 - Work in apparatuur en zelfstandig in een internationale of multidisciplinaire context.
  • CA05 - kennis te integreren, met complexe materie, en het formuleren van uitspraken met beperkte informatie.
  • CA06 - Kritiek en de verdediging van de intellectuele oplossingen.

opleidingsactiviteiten

  • Het bijwonen van seminars Research
  • Kennismaken met het seminar
  • Bijstand aan nationale of internationale conferenties
  • Mobiliteit (verblijf in andere onderzoekscentra)

onderzoek gebieden

Onderzoekslijn: Biodiversiteit en behoud in het milieu van de aarde

sublijnen

  1. Systematiek, biogeografie en evolutie van geleedpotigen.
  2. Ecologie en biogeografie van eilanden.
  3. Instandhouding en biogeografie in planten.
  4. Bodem microbiologie: bacteriële diversiteit en zijn biotechnologisch potentieel.
  5. Plantecofysiologie.
  6. Ecologie en evolutie op eilanden.
  7. Degradatie en behoud van bodems.
  8. Grond en waterbronnen.
  9. Bosdynamiek van insulaire bossen.
  10. Menselijke pathogene micro-organismen: genomische en genetische karakterisatie.
  11. Regeneratie van het centrale zenuwstelsel: visuele manier van reptielen en rat.
  12. Geologie van de Oceanische eilanden: de Canarische Eilanden.
  13. Genetische variabiliteit

Onderzoekslijn: Biodiversiteit en behoud in het mariene milieu

Onderzoekslijnen

  1. Biodiversiteit en mariene ecologie van de Canarische eilanden en Macaronesië.
  2. Phytobenthos: samenstelling, structuur en wijzigingen.
  3. Menselijke effecten op mariene ecosystemen.
  4. Fysiologie van voeding, voortplanting en stress bij soorten die van belang zijn voor de Europese aquacultuur.
  5. Genomica van mariene micro-organismen.
  6. Genetische variabiliteit

toelatingscriteria

Als een inkomensprofiel wordt aanbevolen dat zij de volgende kenmerken bezitten: (1) Kennis van biodiversiteit en instandhouding, (2) Observatiecapaciteit en analyse van gegevens over biodiversiteit, (3) Mogelijkheid om gemeenschappelijke informatiebronnen in deze te doorzoeken en te gebruiken studiegebieden, (4) Creatief en innovatief vermogen, (5) mondelinge en schriftelijke transmissiecapaciteit, (6) begrip en gebruik van nieuwe technologieën op het gebied van biodiversiteit en instandhouding, (7) kennis van vreemde talen toegang krijgen tot informatiebronnen en in staat zijn om werk in wetenschappelijke bijeenkomsten te presenteren en te bespreken, (8) Vermogen om individueel en collectief te werken, en (9) Kritische zin en zelfkritiek. In het algemeen wordt aanbevolen dat ze vaardigheden hebben verworven die hen in staat stellen om hun onderzoekswerk uit te voeren in een van de onderzoekslijnen van het programma, dus de aanbevolen toegangsgraden zijn biologie, milieuwetenschappen, mariene wetenschappen of aanverwant. Het wordt passend geacht dat studenten een minimum niveau van Engels B1 hebben, volgens Europese parameters.

In het geval dat de vraag groter is dan de limiet van studenten die jaarlijks voor het programma worden vastgesteld, zijn de selectiecriteria die moeten worden gebruikt:

  • Academisch record in de bachelor- en masterdiploma's, voorafgaand aan het doctoraat (80%)
  • Onderzoekservaring of andere verdiensten in verband met onderzoek (10%)
  • Referentierapport door een professor van een onderzoekslijn van het programma (10%)

Wanneer de Academische Commissie dit vereist, kan bovendien een persoonlijk onderhoud met de aanvragers worden gehouden om meer informatie aan het selectieproces te verstrekken.

De evaluatiecriteria voor dit interview zijn:

  • Kennis van het doctoraatsprogramma (25%)
  • De interesse van de doctorandus voor zijn onderzoekslijnen en de samenhang van het interview met het geleverde referentierapport (en) (50%)
  • Predispositie, motivatie en persoonlijke betrokkenheid van de kandidaat om zijn afstudeerproject te voltooien (25%)

De instantie die verantwoordelijk is voor de selectie van toekomstige promovendi zal de Academische Commissie van de Doctoraatsopleiding in Biodiversiteit en Behoud zijn.

In het geval van studenten met speciale onderwijsbehoeften die voortkomen uit de handicap, zullen de juiste ondersteunings- en adviesdiensten van de ULL worden gebruikt om de noodzaak van mogelijke leerplanaanpassingen, routebeschrijvingen of alternatieve studies te beoordelen. De ULL heeft sinds 1999 via het vicerectorale systeem van studenten en de welzijnsdiensten een programma van aandacht voor studenten met een handicap (PAED) ontwikkeld. Het doel van dit programma is om gelijke kansen te garanderen en de integratie van studenten met specifieke onderwijsondersteuningsbehoeften te bevorderen. EL PAED bevordert, door directe en persoonlijke aandacht, concrete maatregelen voor de integrale ontwikkeling van deze studenten in een open en toegankelijke omgeving. De PAED onderhoudt een stabiele ondersteuningsstructuur via oproepen. Door middel van persoonlijke interviews zijn de behoeften bekend en worden individuele actieplannen ontworpen, leraren worden geïnformeerd over de moeilijkheden en advies en technische ondersteuning wordt geboden. Er zijn momenteel drie programma's aan de gang, één om studenten met een auditieve tekortkoming (gebarentaal) te ondersteunen, een andere over het vervoer van studenten met mobiliteitstekorten en een andere om de onderwijsomgeving aan te passen.

In het geval van deeltijdstudenten, moet dit worden vermeld in de aanvraag tot toelating of eenmaal toegelaten, wanneer een aantal van de hieronder vermelde omstandigheden en de erkenning van deze voorwaarde toestaan, onverminderd de Regels van Permanentie vastgesteld door de ULL:

a) Werk en documenteer de arbeidsrelatie officieel;

b) beïnvloed zijn door een mate van lichamelijke of zintuiglijke beperking die de noodzaak bepaalt om in deeltijd te studeren;

c) Een gespecialiseerde opleiding volgen in deze of een andere universiteit met een parttime inzet;

d) de status hebben van primaire verzorger van personen ten laste of kinderen jonger dan drie jaar die van hen afhankelijk zijn;

e) een competitieve atleet op hoog niveau zijn;

f) Andere voorwaarden van familiale of sociale aard die naar behoren zijn gemotiveerd. Voor al deze gevallen heeft u het certificaat nodig dat u accrediteert. De erkenning van de status van student met parttime toewijding wordt jaarlijks beoordeeld en geratificeerd. In ieder geval kan de student tijdens de ontwikkeling van het programma vragen om een ​​wijziging van de modaliteit van de toewijding. Evenzo worden studenten die tijdens de ontwikkeling van het programma de voorwaarde verliezen waarvoor ze een parttime opdracht hebben gekregen automatisch voltijdstudenten.

Deze school biedt programma's in:
  • Spaans


Laatst bijgewerkt op June 19, 2018
Duur & Kosten
Deze cursus is Campus gesitueerd
Start Date
Startdatum
Sept. 2019
Duration
Duur
Deeltijd
Voltijd
Locations
Spanje - Santa Cruz de Tenerife, Canarische Eilanden
Startdatum : Sept. 2019
Aanmeldingslimiet Vraag informatie aan
Einddatum Vraag informatie aan