Doctoraat in de wijsbegeerte (interuniversitair)

Universidad de La Laguna

Programma Beschrijving

Lees de Officiële Beschrijving

Doctoraat in de wijsbegeerte (interuniversitair)

Universidad de La Laguna

Zes Spaanse universiteiten (Universiteit van Alicante, Universiteit van Almeria, Universiteit van Castilla-La Mancha, Universidad de La Laguna , Universiteit van Zaragoza, Universiteit van Murcia) voeren een strategische alliantie uit om een ​​Doctoral Interuniversity Programme te ontwerpen, dat dienen om professoren en onderzoekers toe te voegen rond onderzoeksteams en projecten met een grotere impact en uitmuntendheid.

PhD-studies op filosofisch gebied hebben een lange traditie aan de Universidad de La Laguna . In feite is het huidige programma: "Filosofie, cultuur en maatschappij", geïntegreerd in zijn officiële postuniversitaire programma met dezelfde naam, en dat de Mention of Excellence door het Spaanse ministerie van Onderwijs heeft verdiend (resolutie van 6 oktober 2011 , Referentie MEE2011-0739, BOE van 20 oktober 2011) voor de cursussen van 2011/12; 2012/2013 en 2013/2014, heeft zijn onmiddellijke achtergrond in het doctoraatsprogramma "Epistemologie en praktische wijsbegeerte", geldig tijdens het biënnium 1999-2001, 2000-2002, 2001-2003 en 2002-2005 en in het doctoraatsprogramma " filosofie. Theorie en Praxis in de huidige wereld "onderwezen sinds 2004.

rechtvaardiging titel

De universiteit, als docent van onderzoekers en een instrument van nationale, regionale en lokale ontwikkeling, speelt een fundamentele rol in de kennismaatschappij. Maar een kennismaatschappij is mogelijk als het erin slaagt aan drie fundamentele vereisten te voldoen: kennis produceren, voornamelijk door wetenschappelijk onderzoek, deze kennis verspreiden en socialiseren door middel van onderwijs, wetenschappelijke bijeenkomsten, publicaties, enz.; en ten derde, transmissie en exploitatie via technologische innovatie.

Fundamentele incidentie in de eerste missie van de universiteit hebben de promotieprogramma's. Volgens de structuur van de Europese hogeronderwijsruimte vertegenwoordigen doctoraatsprogramma's de derde en laatste cyclus in het academische traject van een universiteitsstudent, evenals de eerste stap in de loopbaan van een onderzoeker.

Sinds de Vierde Bologna-procesconferentie, die in 2005 in Bergen plaatsvond, werd de nadruk gelegd op de noodzaak om de banden tussen het hoger onderwijs en het onderzoek te versterken, heeft de Europese Associatie van Universiteiten (EUA) een onderzoek uitgevoerd dat de basisprincipes voor de ontwikkeling van doctoraatsprogramma's presenteert. Het rapport: PhD-programma's aan Europese universiteiten: prestaties en uitdagingen (2007), verzamelt de belangrijkste conclusies over de veranderingen waarmee Europa geconfronteerd zou moeten worden als het de meest getalenteerde jonge onderzoekers wil behouden of aantrekken. Het doel is om de universiteit en de derde cyclus als een van de pijlers van het nieuwe Europa van kennis te plaatsen, naast het plaatsen van de Europese Unie in een positie om te concurreren met de Verenigde Staten in de nieuwe kennismaatschappij.

In deze internationale context, heeft de Universitaire Strategie 2015 (EU2015), goedgekeurd in de Ministerraad van Spanje op 30 januari 2009, na door de Commissie te zijn geïnformeerd over Wetenschap en Innovatie van het Congres van Afgevaardigden en later de Senaat, van plan om de Spaanse universiteit in de context van de Europese ruimte voor hoger onderwijs en onderzoek, waardoor zijn wereldwijde positionering verbetert.

EU2015 stelt voor om een ​​brede structurele hervorming door te voeren, met speciale aandacht voor de rationalisatie van master's degree en doctoraten, door de samenvoeging van activiteiten en de strategische doelstellingen van instellingen om "de onderzoekscapaciteit en impact te vergroten" van de vooruitgang, het welzijn en het concurrentievermogen van Spanje ".

Om de onderzoekscapaciteit en het internationale concurrentievermogen te versterken, heeft de Spaanse regering als strategische doelstellingen het aanbod van hoogwaardige doctoraatsprogramma's gedefinieerd. Spanje, net als Europa, moet het aantal onderzoekers en doctorale programma's vergroten, een hoeksteen om dit doel te bereiken. Dit betekent dat doctoraatsprogramma's op een meer gestructureerde manier georganiseerd moeten worden, en deze moeten worden geïntegreerd in Doctoral Schools, als specifieke onafhankelijke eenheden, met een groot kwaliteitsaspect in de Programma's.

De Universiteit van Murcia, in de Regeringsraad van 23 december 2011, in overeenstemming met Koninklijk Besluit 99/2011, van 28 januari, die de officiële doctoraatslessen regelt, heeft de International Doctoral School (EIDUM) opgericht, met een duidelijke strategie, volgens haar Internal Regime Regulation: garant staan ​​voor leiderschap op hun kennisgebied en voldoende kritische massa van hoogleraren en doctoraatsstudenten. Om dit te doen, heeft hij een aantal eisen gesteld waaraan de doctoraatsprogramma's moeten voldoen om zich aan te sluiten (RRI, artikel 13):

  1. Dat alle professoren die meedoen, bewezen onderzoekservaring hebben.
  2. Dat de deelnemende hoogleraren publieke of private financiering crediteren in hun onderzoekslijnen en wetenschappelijke kwaliteitsproductie. Dat van de professoren van elk doctoraatsprogramma er minstens vijf zijn die voldoen aan de minimumvereisten die zijn vastgesteld als coördinator van een doctoraatsprogramma zoals vastgelegd in Koninklijk Besluit 99/2011 van 28 januari
  3. Dat geen enkele professor van een doctoraatsopleiding die is toegewezen aan een school kan deelnemen aan andere doctorale programma's van de school zelf of van de universiteit van Murcia.
  4. Bovendien zal het worden geëvalueerd:
    • Dat in de onderzoekslijnen van het programma nationale en internationale docenten van gerenommeerd prestige deelnemen, ondersteund door geaccrediteerd onderzoek.
    • Dat het een interuniversitair programma is dat een relevante kritische massa vertegenwoordigt binnen een heel gebied van kennis.
    • Maak er een internationaal programma van met de aanwezigheid van prestigieuze universiteiten.

Met name de vierde overgangsbepaling van de RRI introduceert de volgende vereisten voor de eerste toewijzing aan het EIDUM:

  1. Dat wordt bewezen dat het programma beschikt over de infrastructuren en de materiële middelen die nodig zijn voor de juiste ontwikkeling van zijn onderzoekslijnen.
  2. Dat het programma minstens 15 artsen heeft.
  3. Dat 60% van de faculteitsleden van elk programma voldoet aan ten minste een van de volgende vereisten:
    a) Heb twee termijnen van zes jaar.
    b) een termijn van zes jaar hebben waarvan de subsidie ​​niet langer dan zes jaar is verstreken.
    c) in de afgelopen vijf jaar twee proefschriften hebben ingediend
  4. Dat ten minste vijf professoren van het programma voldoen aan de minimumvereisten die zijn vastgesteld om coördinator te zijn van een doctoraatsprogramma zoals vastgelegd in Koninklijk Besluit 99/2011 van 28 januari.
  5. Elk onderzoeksteam moet op zijn minst een concurrerend project (internationaal, nationaal of regionaal) hebben over de onderwerpen van de onderzoekslijnen van het programma. Financiering in één programma mag niet worden gebruikt in het voorstel van een ander programma. Om financiering te accepteren als onderdeel van een programma, moet de principal of verantwoordelijke onderzoeker een professor zijn van genoemd programma of personeel van een entiteit die hierin samenwerkt.
  6. Dat er 25 wetenschappelijke bijdragen zijn van de laatste vijf jaar van het onderzoekspersoneel dat deelneemt aan het doctoraatsprogramma, in overeenstemming met de criteria die zijn vastgelegd in de ANECA-beoordelingsgids voor de verificatie van officiële doctoraatsstudies.
  7. Dat het onderzoekspersoneel van het programma ten minste 10 doctorale scripties gericht in de afgelopen vijf jaar, verdeeld over de onderzoeksteams van het programma met volledige verwijzing van een wetenschappelijke publicatie afgeleid van elk van de tien stellingen, met vermelding van gegevens over de objectieve impact van het programma de resultaten

Rekening houdend met deze internationale, nationale en institutionele context, hebben zes Spaanse universiteiten (Universiteit van Alicante, Universiteit van Almeria, Universiteit van Castilla-La Mancha, Universidad de La Laguna , Universiteit van Zaragoza, Universiteit van Murcia) het noodzakelijk geacht om een ​​alliantie aan te gaan. strategisch om een ​​Doctoral Interuniversity Program te ontwerpen, dat in staat is om te integreren in EIDUM en dat in elk geval professoren en onderzoekers toevoegt rond onderzoeksteams en projecten met grotere impact en uitmuntendheid.

Specifiek, ons Interuniversitair Doctoraatsprogramma, zoals vereist door de EIDUM RRI,

  1. Account in al zijn onderzoekslijnen met medewerking van internationale artsen. In het bijzonder nemen 62 buitenlandse onderzoekers deel.
  2. Het vertegenwoordigt een relevante kritische massa binnen het Spaanse filosofische veld. Het heeft 58 artsen (100% van de nationale deelnemers). Onder hen 14 hoogleraren, 36 houders en 8 gecontracteerde hoogleraren Artsen (permanent)
  3. Het heeft de infrastructuren en de materiële middelen die nodig zijn voor de juiste ontwikkeling van zijn onderzoekslijnen.
  4. 62,06% van het onderwijzend personeel (36 onderzoekers) van het Programma accrediteert 2 of meer termijnen van zes jaar. Er zijn momenteel 108 sexenios geaccrediteerd. Het gemiddelde over zes jaar van het totale aantal onderzoekers in het programma is 1,86.
  5. 20 hoogleraren (34,48%) hebben 2 of meer scripties geschreven en accrediteren 2 of meer termijnen van zes jaar; dat wil zeggen dat ze voldoen aan de minimumvereisten die zijn vastgesteld om coördinator te zijn van een doctoraatsprogramma zoals vastgelegd in Koninklijk Besluit 99/2011 van 28 januari.
  6. Alle onderzoeksteams hebben ten minste 2 concurrerende onderzoeksprojecten (internationaal, nationaal of regionaal) op het gebied van de onderzoekslijnen van het programma en hun belangrijkste onderzoekers zijn professoren van het programma.
  7. Het accrediteert 25 wetenschappelijke bijdragen van de laatste vijf jaar van het onderzoekspersoneel dat deelneemt aan het doctoraatsprogramma, in overeenstemming met de criteria die zijn vastgelegd in de ANECA-beoordelingsgids voor de verificatie van officiële doctorale studies.
  8. Het accrediteert ten minste 10 proefschriften die in de afgelopen vijf jaar zijn opgesteld en die op zijn minst een wetenschappelijke publicatie zijn met duidelijke kwaliteitsaanduidingen.

Aan de andere kant moeten we, als academische rechtvaardiging, erop wijzen dat het door ons gepresenteerde Interuniversitaire PhD-programma in de wijsbegeerte verbonden is met brede onderzoekstradities. Specifiek heeft het onder zijn voorgangers de huidige doctoraatsprogramma's die worden gegeven aan de universiteiten van La Laguna, Zaragoza en Murcia.

Inderdaad, PhD-studies op filosofisch gebied hebben een lange traditie aan de Universidad de La Laguna . In feite is het huidige programma: "Filosofie, cultuur en maatschappij", geïntegreerd in zijn officiële postuniversitaire programma met dezelfde naam, en dat de Mention of Excellence door het Spaanse ministerie van Onderwijs heeft verdiend (resolutie van 6 oktober 2011 , Referentie MEE2011-0739, BOE van 20 oktober 2011) voor de cursussen van 2011/12; 2012/2013 en 2013/2014, heeft zijn onmiddellijke achtergrond in het doctoraatsprogramma "Epistemologie en praktische wijsbegeerte", geldig tijdens het biënnium 1999-2001, 2000-2002, 2001-2003 en 2002-2005 en in het doctoraatsprogramma " filosofie. Theorie en Praxis in de huidige wereld "onderwezen sinds 2004.

Dit is ook het geval voor de Universiteit van Zaragoza, waar het huidige doctoraatsprogramma van "Filosofische Studies" (RD 1393/2007 met verificatiedatum 07/15/2009) het resultaat is van de transformatie van het eerder aan de faculteit gedoceerde programma van filosofie en letters, onder de titel "Filosofie, geschiedenis, gedachte", van het academiejaar 1994-1995; zodat doctoraatsstudies in de filosofie onafgebroken zijn overgedragen aan de Faculteit voor Wijsbegeerte en Brieven van de Universiteit van Zaragoza gedurende minstens 18 jaar.

Wat betreft de Universiteit van Murcia, het huidige PhD-programma in de filosofie, van kracht sinds het academische jaar 2010/2011, is een transformatie van het doctoraatsprogramma in de wijsbegeerte dat werd geïntegreerd in het academische jaar 2007/2008 in het officiële postuniversitaire programma (Master's Doctorate) en dat, op zijn beurt, een transformatie was van twee eerdere doctorale programma's die werden onderwezen in de afdeling Filosofie: "Spanje en Europa, intellectuele geschiedenis van een dialoog", die de Quality Award behaalde in de biënniums 2004- 2006 en 2005-2007 (MCD2004-00446 / MCD-2005 00203); en "De configuratie van het moderne onderwerp". Hoe dan ook, de doctoraatsstudies aan onze faculteit zijn ononderbroken onderwezen sinds de constitutie als faculteit van filosofie in het academisch jaar 1992/1993.

competenties

Het behalen van de titel Doctor moet een hoog opleidingsniveau bieden op verschillende gebieden, met name die waarvoor creativiteit en innovatie vereist zijn. Deze training moet plaatsvinden in drie orden: het personeel, de productie van kennis en de verspreiding van kennis in zijn sociaal-culturele context.

Persoonlijk gezien hebben artsen ten minste de persoonlijke vaardigheden en vaardigheden verworven om:

  1. Ontwikkelen in academische en extra-academische contexten waarin er weinig specifieke informatie is over bepaalde kwesties of filosofische problemen.
  2. Zoek de belangrijkste vragen die beantwoord moeten worden om een ​​complex probleem op te lossen.
  3. Ontwerpen, creëren, ontwikkelen en ondernemen van creatieve en innovatieve projecten op het gebied van filosofische kennis en, in het algemeen, van cultuur.
  4. Werk zowel als een team en onafhankelijk in een internationale of multidisciplinaire context, het creëren of integreren van onderzoeksnetwerken.
  5. Integreer kennis, met complexe materie, en het formuleren van uitspraken met beperkte informatie.
  6. Veronderstel kritiek en argumentatieve verdediging van oplossingen als een substantieel deel van de ethiek van wetenschappelijk onderzoek.

Anderzijds garanderen de doctoraatsstudies op zijn minst dat de doctorandus / a de basiscompetenties verwerft die hem toelaten

  1. Begrijp systematisch het studiegebied eigen aan de filosofie, en beheers de vaardigheden en onderzoeksmethoden die op dit gebied van toepassing zijn.
  2. De mogelijkheid om een ​​substantieel proces van onderzoek of creatie op verschillende onderzoeksgebieden te bedenken, ontwerpen of creëren, implementeren en adopteren: sociale antropologie, esthetiek, theoretische en praktische filosofie en logica.
  3. Vermogen om bij te dragen aan de uitbreiding van de grenzen van kennis door middel van origineel filosofisch onderzoek op verschillende gebieden van fundamenteel onderzoek.
  4. De mogelijkheid om een ​​kritische analyse en evaluatie en synthese van nieuwe en complexe filosofische, wetenschappelijke of humanistische ideeën uit te voeren.
  5. Vermogen om te communiceren met de filosofische, humanistische en wetenschappelijke academische gemeenschap, maar ook met de samenleving in het algemeen, over hun kennisgebieden in de modi en talen die gewoonlijk worden gebruikt in de internationale wetenschappelijke gemeenschap.
  6. De mogelijkheid om in academische en professionele contexten reflectie en wetenschappelijke, technologische, sociale, artistieke of culturele vooruitgang te bevorderen binnen een op kennis gebaseerde samenleving.

andere vaardigheden

PhD-studies zouden, zoals gezegd, een hoge opleiding op verschillende gebieden moeten bieden; we hebben onder andere de verspreiding en promotie van onderzoek aangehaald. In die zin moet de promovendus in staat zijn

  1. Verruim de grenzen van filosofische kennis of een studiegebied daarbinnen, waarvan de resultaten ten minste een publicatie verdienen waarnaar op nationaal en / of internationaal niveau wordt verwezen.
  2. Ontwerp en ontwikkel projecten gerelateerd aan uw onderzoek in verschillende administratieve contexten waarmee u een deel van uw werk kunt financieren.
  3. Stimuleer, richt en ontwikkel in verschillende academische en professionele contexten onderzoek en culturele ontwikkeling in de context van een mondiale samenleving gebaseerd op kennis.
  4. Directe originele onderzoekspapers.

opleidingsactiviteiten

  • Algemeen kader van doctoraatsstudies
  • Permanent Seminar van promovendi
  • Elektronische bronnen Bibliografische managers
  • Interuniversitair congres van promovendi
  • Wetenschappelijke communicatie: schrijven en publiceren van wetenschappelijke artikelen. Publieke presentatie van wetenschappelijke resultaten
  • Verblijf in het Foreign Research Center
  • Idiomatische verbetering

onderzoek gebieden

  • Lijn 1: Esthetiek en theorie van de kunsten
  • Regel 2: filosofie
  • Regel 3: Moraalfilosofie en politiek
  • Regel 4: Logica en wetenschapsfilosofie

toelatingscriteria

Criteria voor selectie en toelating in het programma

Onverminderd het bepaalde in artikel 7 van Koninklijk Besluit 99/2011 van 28 januari, zijn de selectie en toelating tot een doctoraatsopleiding onderworpen aan de volgende regels:

  1. De selectie in een doctoraatsprogramma wordt uitgevoerd door de Academische Commissie van het PhD-programma.
  2. Om de selectie te maken, hanteert de Academische Commissie de volgende criteria:
    a. Een beoordeling van het academisch curriculum (40%).
    b. Een beoordeling van de voordelen van speciale relevantie of significantie in relatie tot het doctoraalprogramma (60%).
  3. In ieder geval zal toelating tot doctoraatsprogramma's de toegangsverbintenissen omvatten waarnaar hierboven wordt verwezen. Deze trainingsbijlagen tellen niet mee voor de limiet die is vastgesteld voor de duur van het doctoraat in artikel 3.2 van Koninklijk Besluit 99/2011 van 28 januari. Voor de doeleinden van publieksprijzen en het toekennen van beurzen en studiehulpmiddelen, zullen deze opleidingssupplementen worden beschouwd als opleiding op doctoraatsniveau.

In ieder geval zal de toelatingsresolutie in een doctoraatsprogramma worden opgelegd door de rector van elk van de universiteiten, op voorstel van de academische commissie van het overeenkomstige doctoraatsprogramma en onverminderd de delegaties van bevoegdheden of handtekening die kunnen worden gedaan in het voordeel van centrumdecanen of directeuren van doctoraatsscholen.

De lijsten van toegelaten studenten in de doctoraatsopleiding worden gepubliceerd op de elektronische prikborden en de faculteiten waarin ze worden onderwezen, hoewel door middel van een resolutie van de rector andere publiciteitsmogelijkheden kunnen worden vastgesteld.

De bepalingen van het reglement en toelating en inschrijvingsinstructies die jaarlijks door de verschillende universiteiten van het Programma worden goedgekeurd, zijn ook van toepassing op de toelatingsprocedure.

In het geval van studenten met speciale onderwijsbehoeften die voortkomen uit een handicap, zullen de selectie- en toelatingssystemen en -procedures adequate ondersteuning en adviesdiensten omvatten.

registratie

Promovendi die zijn toegelaten tot een doctoraatsprogramma worden jaarlijks ingeschreven volgens de afspraak.

Registratie vindt plaats in de daartoe voorziene beheerseenheid, in overeenstemming met de vereisten vastgelegd in de aanvullende regels en toelating- en inschrijvingsinstructies die door de respectievelijke universiteiten voor elk academiejaar zijn goedgekeurd.

Rechten en plichten van promovendi

Het wordt beschouwd als een doctoraatsstudent die, na accreditatie van de vereisten vastgelegd in Koninklijk Besluit 99/2011 van 28 januari, is toegelaten tot een doctoraatsopleiding en zich heeft ingeschreven.

Promovendi hebben de volgende rechten:

  1. De gemeenschappelijke rechten van universiteitsstudenten en de specifieke rechten van doctoraatstudenten vastgelegd in het studentenstatuut, goedgekeurd bij Koninklijk Besluit 1791/2010 van 30 december.
  2. De rechten die, als studenten, worden erkend en voortvloeien uit de statuten van de universiteiten die deelnemen aan het Programma

Promovendi hebben de volgende taken:

  1. Degenen met een algemeen karakter in artikel 13 van het statuut van de universiteitsstudent en in de statuten van de universiteiten die het programma integreren
  2. Die specifiek voortvloeiend uit de contractuele wettelijke regeling waaraan ze in voorkomend geval kunnen zijn onderworpen.
  3. Om aan de formatieve verbintenissen te voldoen die in dit rapport worden overwogen.
  4. Voer de trainingsactiviteiten en gevestigde onderzoeksseminars uit.
  5. Presenteer het werk aan de directeur in het formaat en met de frequentie die eerder is afgesproken en dien het manuscript van het proefschrift in bij de directeur met een redelijke opzegtermijn van de afgesproken datum voor de storting, voor de laatste herziening.
  6. Raadpleeg uw directeur voordat u een andere extra activiteit op de universiteit doet, om samen de mogelijke weerslag op uw toewijding aan het proefschrift te beoordelen.
  7. Voldoe aan de beveiligingsvereisten op het werk of een andere specifieke die bestaat op de plaats waar u uw onderzoek doet.
  8. Voldoen aan de ethische normen opgesteld door de universiteit.
Deze school biedt programma's in:
  • Spaans


Laatst bijgewerkt op June 19, 2018
Duur & Kosten
Deze cursus is Campus gesitueerd
Start Date
Startdatum
Sept. 2019
Duration
Duur
Deeltijd
Voltijd
Locations
Spanje - Santa Cruz de Tenerife, Canarische Eilanden
Startdatum : Sept. 2019
Aanmeldingslimiet Vraag informatie aan
Einddatum Vraag informatie aan