Doctoraat in logica en wetenschapsfilosofie (interuniversiteit)

Universidad de La Laguna

Programma Beschrijving

Lees de Officiële Beschrijving

Doctoraat in logica en wetenschapsfilosofie (interuniversiteit)

Universidad de La Laguna

Integratie van PD in de onderzoeks- en doctoraatsopleiding van universiteiten: alle universiteiten nemen in hun statuten en in hun strategische plannen de wens op om onderzoek te bevorderen, zowel fundamenteel als toegepast, door middel van specifieke onderzoeksprogramma's. Daarom vormen de opleiding van onderzoekers en de overdracht van kennis de basis van hun onderwijs en de middelen voor de wetenschappelijke, technische en culturele ontwikkeling van de samenleving. Ze stimuleren allemaal de samenwerking met andere universiteiten en wetenschappelijke en culturele instellingen, evenals deelname aan openbare onderzoeksplannen.

Dus, in het document getiteld "Strategie in onderzoek en doctoraatsopleiding", goedgekeurd in de Raad van Bestuur van 29 februari 2012 -volgens de Regionale Strategie van Wetenschappelijk Onderzoek, Technologische Ontwikkeling en Innovatie (ERIDI) 2007 # 2013- hij wijst erop dat de fundamentele missie van de Universiteit van Salamanca de promotie en coördinatie van onderzoek is. Daarom vormen de opleiding van onderzoekers en de overdracht van kennis de basis van hun onderwijs en de middelen voor de wetenschappelijke, technische en culturele ontwikkeling van de samenleving.

De Universitat de València in zijn Strategisch Plan 2012-2015, goedgekeurd door de Raad van Bestuur op 30 juli 2012, heeft tot doel talenten te vangen en te ontwikkelen en de onderzoeksproductiviteit en onderzoeksmiddelen te verhogen. De Universiteit van Santiago de Compostela in haar Strategisch Plan, zet zich in voor "Conform een ​​gespecialiseerd en concurrerend postacademisch aanbod met betrekking tot de universitaire omgeving, nationaal en internationaal, waardoor het sociale prestige van graduate studies toeneemt.".

Het doctoraat in de logica en de wetenschapsfilosofie is een interuniversitair programma van de universiteit van Salamanca en de universiteiten van A Coruña, La Laguna, Granada, Santiago de Compostela, Valladolid en het Instituut voor Wijsbegeerte van de Hogere Raad voor Wetenschappelijk Onderzoek (CSIC) .

Een van de grote voordelen is het team van meer dan 50 vooraanstaande onderzoekers die het integreren, zeer prominent en ook zeer toegewijd aan dit spannende interuniversitaire project.

Het hoofddoel ervan is hoogopgeleide onderzoekers op te leiden in logica en argumentatie, wetenschapsfilosofie, taalfilosofie en sociale studies van wetenschap en technologie, die in staat zijn te reageren op de groeiende sociale eisen op dit gebied. Dat wil zeggen, om artsen op te leiden in de verschillende gebieden van het gebied van logica en wetenschapsfilosofie en sociale studies van wetenschap en technologie die in staat zijn te reageren op de groeiende maatschappelijke vraag naar informatie over wetenschappelijk-technologische systemen, hun management en de impact ervan op de verschillende sociale, economische en politieke gebieden. Het programma strekt zich ook uit tot de analyse van de relatie tussen taal en wereld, cognitieve modellen en hun toepassingen op kunstmatige intelligentie, evenals problemen met betrekking tot communicatie, taalhandelingen en pragmatiek, betekenis, intentionaliteit en theorieën over mentale representatie, informatietechnologieën, kunstmatige intelligentie, semantisch web, berekenbaarheid, enz.

Integratie van PD in een netwerk of in een Doctoral School:

In de verschillende deelnemende universiteiten zijn er reeds doctoraatsscholen opgericht of in de scheppingsfase waarin het doctoraatsprogramma zal worden geïntegreerd. Zo zou bijvoorbeeld het officiële programma voor doctoraat in logica en wetenschapsfilosofie bij USAL worden geïntegreerd in de Doctoral School "Studii Salamantini", die op 30 november 2011 werd opgericht door de Raad van Bestuur van de Universiteit van Salamanca. In dit document wordt de Doctoral School "Studii Salamantini" gedefinieerd als de eenheid gecreëerd door de Universiteit van Salamanca om de activiteiten van alle Doctoraatsprogramma's te organiseren en coördineren die leiden tot de verwerving van de vaardigheden en vaardigheden die nodig zijn om de titel van Dokter van de universiteit van Salamanca.

Eerdere ervaringen van PD-universiteiten met vergelijkbare kenmerken en of het voorstel afkomstig is van de bekering van een doctoraat met een Quality Award of dat het al dan niet een vermelding naar Excellence heeft:

De reden die de verwachtingen van de PD ondersteunt, verwijst naar de situatie van het kennisgebied van de Logica en de Wetenschapsfilosofie waaruit het doctoraat wordt voorgesteld: een traditie van erkende uitmuntendheid in de Spaanse universitaire omgeving, met duidelijke internationale reflecties.

a) De universiteiten die het OP voorstellen, verzamelen als geheel de integriteit van de thematische gebieden die het gebied vormen van de Logica en de Wijsbegeerte van de Wetenschap, samen met hun essentiële en bijzondere perspectieven.

b) De interthematische en methodisch gesystematiseerde behandeling van de assen van deze reeks is essentieel voor basistraining. En die taak moet in de voorgestelde Universiteiten de verplichte verwijzing naar een gespecialiseerde vorming van theoretisch en praktisch karakter herkennen. Vanuit dit perspectief overtreft de basis van potentiële PhD-studenten ver boven de eisen die binnen één universiteit worden gesteld (afgestudeerden in de tak van kennis van kunst en geesteswetenschappen en andere bachelors van andere universiteiten, postgraduaten die uitgevoerd ofwel een van de meesters die directe toegang daartoe biedt, of een andere meester die voldoende training biedt).

De voorgestelde PD omvat de natuurlijke transformatie van eerder uitgevoerde studies, namelijk het doctoraatsprogramma in de logica en de wetenschapsfilosofie, een officieel programma dat zowel door het ministerie van Onderwijs en Wetenschap als door de verschillende autonome gemeenschappen met de deelname van de universiteiten van Salamanca, Valladolid, Santiago de Compostela, A Coruña, La Laguna en Autónoma de Madrid, en het Institute of Philosophy of the CSIC. Dit programma werd geregeld door Koninklijk Besluit RD1393 / 2007, van 29 oktober, en werd geverifieerd, in overeenstemming met de resolutie van 8 oktober 2009, van het secretariaat-generaal van de Raad van Universitaire Coördinatie van het Ministerie van Onderwijs. Evenzo is het doctoraatsprogramma onderscheiden met de Quality Award (2008-09 tot en met 2011-12).

Naast dit programma is ook het Social Studies Programma van wetenschap en technologie verbonden aan het Universitair Instituut voor Wetenschap en Technologie Studies verbonden aan het Universitair Instituut voor Wetenschap en Technologiestudies van de USAL.

Gemak van de implementatie:

a) De beroepspraktijk van afgestudeerden en masters in het algemeen zal steeds meer deskundigen, onderzoekers en professionals nodig hebben die tijd en werk methodisch hebben georganiseerd om de aspecten en problemen van filosofische betrokkenheid op de gebieden waarnaar verwezen wordt te bestuderen en te verdiepen . Uiteindelijk biedt dit type methodisch werk en reflectie handvatten om de situatie te begrijpen die de verschillende professionele velden in onze complexe, meervoudige en labyrintische samenleving vormt en vormgeeft.

b) Het programma zal het mogelijk maken om artsen op te leiden in de verschillende gebieden van de logica en de wetenschapsfilosofie. Het gemak van het hebben van artsen die zijn opgeleid in deze kwesties, is dat deze training bijdraagt ​​aan de ontwikkeling van een hoogopgeleide samenleving die hooggekwalificeerde professionals heeft om complexe problemen te formuleren, analyseren, redeneren en op een verfijnde manier op te lossen.

Bovendien zullen deze professionals hooggekwalificeerd zijn om:

  • Het oplossen van conflicten door middel van rationele discussie, voor bemiddeling en culturele kritiek.
  • Reageren op de groeiende maatschappelijke vraag naar informatie over het functioneren en de structuur van wetenschappelijk-technologische systemen, hun beheer en hun impact binnen verschillende sociale, economische en politieke gebieden.
  • De analyse van de relatie tussen taal en wereld, cognitieve modellen en hun toepassingen op kunstmatige intelligentie, evenals problemen met betrekking tot communicatie, taalhandelingen en pragmatiek, betekenis, intentionaliteit en theorieën van mentale representatie .
  • Het beheer van de verschillende informatietechnologieën en hun formele ontwikkelingsproblemen: kunstmatige intelligentie, semantisch web, berekenbaarheid, enz. Evenzo, wat betreft de ontwikkeling van klassieke en niet-klassieke logica's, haar geschiedenis en haar filosofie.

c) Het doctoraatsprogramma beantwoordt ook aan de behoefte van de verschillende universiteiten om hun aanbod te voltooien door studenten aan te bieden die een masteropleiding hebben afgerond, een doctoraatsopleiding die leidt tot het behalen van een doctoraat. Bovendien zorgt het interuniversitaire karakter van het programma ervoor dat het aanbod wordt gedaan in het kader van een programma met voldoende kritische massa en entiteit.

Studenten met volledige en part-time toewijding:

De exclusieve toewijding wordt normaal gesproken aangeboden aan de studenten van dit PhD-programma. Echter, rekening houdend met het type studenten dat zich kan inschrijven, wordt de mogelijkheid opengelaten om studenten die ervoor kiezen om part-time te wijden open te houden. Daarom is de reservering van 6 plaatsen voor deeltijdstudenten gebaseerd op de ervaring van de vorige doctoraatsprogramma's (studenten die werken als leraren van het secundair onderwijs of in andere banen).

competenties

basis-

  • CB11 - systematisch begrip van een veld van studie en beheersing van vaardigheden en methoden van onderzoek met betrekking tot het veld.
  • CB12 - Mogelijkheid om te bedenken, ontwerpen en creëren, implementeren en neemt een substantieel proces van onderzoek en creatie.
  • CB13 - Mogelijkheid om bij te dragen aan de uitbreiding van de grenzen van de kennis door origineel onderzoek.
  • CB14 - Mogelijkheid om kritische analyse en evaluatie en synthese van nieuwe en complexe ideeën uit te voeren.
  • CB15 - Het vermogen om te communiceren met de academische en wetenschappelijke gemeenschap en de samenleving in het algemeen over hun vakgebied in de wegen en talen algemeen gebruikt in internationale wetenschappelijke gemeenschap.
  • CB16 - Mogelijkheid om, binnen de academische en professionele context, wetenschappelijke, technologische, sociale, artistieke en culturele ontwikkeling in een kennismaatschappij.

Vaardigheden en persoonlijke vaardigheden

  • CA01 - Navigeren onze contexten waarin er weinig specifieke informatie.
  • CA02 - Zoek de belangrijkste vragen die beantwoord moeten worden om een ​​complex probleem op te lossen.
  • CA03 - Het ontwerpen, creëren, ontwikkelen en lanceren van nieuwe en innovatieve projecten in zijn vakgebied.
  • CA04 - Work in apparatuur en zelfstandig in een internationale of multidisciplinaire context.
  • CA05 - kennis te integreren, met complexe materie, en het formuleren van uitspraken met beperkte informatie.
  • CA06 - Kritiek en de verdediging van de intellectuele oplossingen.

andere vaardigheden

  • CM1 - Bekwaamheid om geavanceerde kennis te verwerven op het gebied van argumentatie en logica, de filosofie van taal, de filosofie van wetenschap en technologie.
  • CM2 - De mogelijkheid om een ​​onderzoeksproject te ontwerpen waarmee eerdere bijdragen kunnen worden geanalyseerd en kritisch kunnen worden beoordeeld en waarin ze hun kennis en werkmethodologie kunnen toepassen.
  • CM3 - De mogelijkheid om een ​​synthese te maken van nieuwe en complexe ideeën die een diepere kennis opleveren van de onderzoekscontext waarin ze werken.
  • CM4- Mogelijkheid om materialen over hun eigen onderzoek voor te bereiden en de resultaten te verspreiden.

opleidingsactiviteiten

  • Onderzoeksseminars
  • Onderzoeksresultaten tentoonstellingsbijeenkomsten
  • Methodologische, gespecialiseerde of praktische trainingen
  • Bijstand aan nationale of internationale conferenties
  • Wetenschappelijke publicaties
  • Verblijven bij andere onderzoekscentra

onderzoek gebieden

  • Regel 1: Argumentatie en logica
  • Regel 2: Filosofie van taal en van de geest
  • Regel 3: Wetenschapsfilosofie
  • Regel 4: Sociale studies van wetenschap en technologie

toelatingscriteria

Selectie en toelating. Waarderingscriteria en verantwoordelijke instantie:

De Academische Commissie van de PD beslist via de gedelegeerde subcommissie over de toelating van elk van de aanvragen, in staat om, indien zij dit gepast acht, een interview te vragen aan de kandidaat, wiens totale beoordeling maximaal 30% bedraagt. van de totale evaluatie. De resolutie zal aan de belanghebbende partijen worden meegedeeld dat vanaf dat moment en binnen de termijnen die door elke universiteit zijn vastgesteld, de inschrijving in de PD kan worden geformaliseerd.

De evaluatiecriteria voor de toepassingen zijn de volgende:

a) Geschiktheid van de vermeende graad voor de vermelding en het gemiddelde van het academisch record in de graad (of graad) en in de graad van de master. Het is duidelijk dat studenten die afkomstig zijn van de Master in de logica en de Wijsbegeerte van de wetenschap of van de Master in de sociale wetenschappen van de wetenschap en technologie of degenen die, afkomstig uit andere studies van een gelijkwaardig niveau, hebben cursussen die vergemakkelijken de assimilatie van kennis en vaardigheden aangeboden door de PD: tot 40 punten

b) Beroepservaring (ontwikkeld binnen of buiten de universiteit, in openbare of particuliere centra met betrekking tot onderwijs, onderzoek of management): tot 20 punten

c) Cursusprestaties, deelname aan conferenties, verblijven aan andere universiteiten, enz.: maximaal 20 punten

d) Gedocumenteerd domein van Engelse of andere vreemde talen: maximaal 20 punten

Ondersteunende diensten voor studenten met speciale onderwijsbehoeften:

Over het algemeen hebben de universiteiten die in dit doctoraat zijn geïntegreerd ondersteunende diensten voor studenten. Ze hebben ook programma's voor de integratie van mensen met een handicap en verschillende diensten waarbij mensen met verschillende soorten handicaps worden geadviseerd en verzorgd.

programma's

  • druif
  • USAL
  • USC
  • UDC
  • Universiteit van Valencia
  • ULL

In de gevallen waar gepast, zullen geïndividualiseerde curriculaire aanpassingen worden gemaakt voor elke student.

Studenten met parttime toewijding:

Het regime van toewijding van de studenten aan deze PD zal bij voorkeur voltijds zijn. Sommige van de aangeboden plaatsen kunnen echter worden bezet door studenten die als deeltijd worden erkend.

Studenten die deze PD deeltijds willen studeren, moeten een aanvraag indienen bij de Academische Commissie van het Programma wanneer zij de aanvraag tot toelating indienen of, eenmaal toegelaten, wanneer een van de daarin opgenomen omstandigheden aanwezig is. hieronder en maak herkenning als deeltijdstudenten mogelijk.

Onder meer zullen criteria zijn voor de toelating van deeltijdstudenten in deze PD:

  1. Werk en documenteer de arbeidsrelatie officieel.
  2. Getroffen worden door een bepaalde lichamelijke, zintuiglijke of psychische beperking die de noodzaak bepaalt om in deeltijd een doctoraatsstudie te volgen. In dit geval moet de student de erkende mate van invaliditeit documenteren.
  3. Om een ​​andere gespecialiseerde opleiding te volgen, in dezelfde of een andere universiteit, met part-time toewijding en om de staat van toelating tot of deelname aan studies als een deeltijdstudent te bewijzen.
  4. Worden beschouwd als de belangrijkste verzorger van afhankelijke personen en bewijzen het door het indienen van ondersteunende documentatie en certificering afgegeven door het bevoegde orgaan voor de erkenning van de afhankelijkheidssituatie.
  5. Laat kinderen jonger dan 3 jaar onder hun hoede.
  6. Wees een topsporter.
  7. Uitoefening van taken voor studentenvertegenwoordiging.
  8. Andere naar behoren gemotiveerd (bijvoorbeeld slachtoffer zijn van seksueel geweld, terrorisme, enz.).

De erkenning van deze aandoening moet jaarlijks worden geratificeerd en heeft gevolgen tot het einde van de doctoraatsstudies met de presentatie en verdediging van het proefschrift. Niettegenstaande het voorgaande, tijdens de ontwikkeling van de PD, kunnen wijzigingen worden gevraagd in de modaliteit van toewijding aan deze onderzoeken, op voorwaarde dat de volgende omstandigheden zich voordoen:

  • Promovendi met parttime toewijding die tijdens de PD de omstandigheid verliezen waarvoor zij zijn toegelaten en als zodanig zijn erkend, worden automatisch PD-studenten met volledige toewijding. Vanaf dat moment hebben ze drie jaar de tijd om de aanvraag voor het proefschrift in te dienen, op voorwaarde dat ze niet meer dan twee jaar hebben gepasseerd onder de voorwaarde van deeltijdstudent.
  • Promovendi die voltijds een doctoraatsopleiding hebben aangevat, moeten een deeltijdstatus aanvragen en aan een van de hierboven vermelde vereisten voldoen. Ze zijn beschikbaar vanaf de toekenning van de voorwaarde totdat de presentatie van de aanvraag voor het proefschrift storting van een maximum van tijd dat als geheel, met de tijd die is verstreken, niet langer is dan 5 jaar.
Deze school biedt programma's in:
  • Spaans
  • Engels


Laatst bijgewerkt op June 19, 2018
Duur & Kosten
Deze cursus is Campus gesitueerd
Start Date
Startdatum
Sept. 2019
Duration
Duur
Deeltijd
Voltijd
Locations
Spanje - Santa Cruz de Tenerife, Canarische Eilanden
Startdatum : Sept. 2019
Aanmeldingslimiet Vraag informatie aan
Einddatum Vraag informatie aan