Doctoraat in regionale ontwikkeling

Universidad de La Laguna

Programma Beschrijving

Lees de Officiële Beschrijving

Doctoraat in regionale ontwikkeling

Universidad de La Laguna

Het doctoraatsprogramma in regionale ontwikkeling dat wordt voorgesteld is het resultaat van de aanpassing van het huidige doctoraatsprogramma in regionale ontwikkeling, opleiding en werkgelegenheid, onderscheiden met de kwaliteitsvermelding volgens resolutie van 20 oktober 2008 van de staatssecretaris van Universiteiten, waarvoor de Melding of Quality wordt toegekend aan de doctorale studies van Spaanse universiteiten voor het academiejaar 2008-2009.

rechtvaardiging titel

Achtergrond van het programma

Het doctoraatsprogramma in regionale ontwikkeling dat wordt voorgesteld is het resultaat van de aanpassing van het huidige doctoraatsprogramma in regionale ontwikkeling, opleiding en werkgelegenheid, onderscheiden met de kwaliteitsvermelding volgens resolutie van 20 oktober 2008 van de staatssecretaris van Universiteiten, waarvoor de Melding of Quality wordt toegekend aan de doctorale studies van Spaanse universiteiten voor het academiejaar 2008-2009. Omgekeerd vloeide het programma voor regionale ontwikkeling, opleiding en werkgelegenheid voort uit de aanpassing van het programma voor opleiding, werkgelegenheid en regionale ontwikkeling, met een kwaliteitsprijs van het ministerie van Onderwijs en Wetenschappen in de oproep van 2004, in overeenstemming met de oorspronkelijke hervorming van de studies. postuniversitaire studies in het kader van de Europese Convergentie op het gebied van het hoger onderwijs, en zijn oorsprong vindt in de laatste jaren van de jaren 90. Het is op die datum dat, profiterend van de afdeling van het Departement van Economie van instellingen, economische statistieken en econometrie van de Universidad de La Laguna overwogen de ontwikkeling van een programma dat de opvatting overstijgt die destijds de boventoon voerde in de doctoraatsprogramma's, en dat resulteerde in veel van deze vormen een som van ongelijksoortige cursussen verzameld onder een generieke titel die de verschillende specialiteiten van elk van hen kan dekken. Op deze manier werd, rekening houdend met de onderzoekslijnen ontwikkeld door de leden van de afdeling, het ontwerp van een doctoraatsprogramma voorgesteld dat enerzijds tegemoet zou komen aan de belangstelling voor lokale ontwikkeling in de lokale bestuursorganen van de Canarische autonomie en aan de andere kant, die op zijn beurt rekening houden met de nabijheid van het Afrikaanse continent en de historische relaties met Midden- en Zuid-Amerika.

In die tijd was er al een brede bibliografie over het belang van de lokaal-globale binomiaal en de incidentie ervan in alle aspecten van de sociale praktijk, die de gelegenheid bood om een ​​doctoraatsprogramma te genereren dat het lokale belang diende en dat Bovendien is het vanwege de inhoud aantrekkelijk voor studenten uit andere vakgebieden. De samenvloeiing tussen de onderzoekslijnen ontwikkeld door de afdeling Economie van instellingen, economische statistieken en econometrie, lokale belangstelling en de impact van de mondiale, resulteerde in een eerste programma, gezamenlijk ontwikkeld met het departement van sociologie, gericht op de kwesties met betrekking tot onderwijs, werkgelegenheid en lokale ontwikkeling. De initiële samenwerking van het departement Sociologie gaf het programma het interdisciplinaire karakter dat vervolgens, om methodologische redenen, werd versterkt en versterkt. Vervolgens is toegetreden tot de Afdeling Geografie en vervolgens de Afdeling Constitutioneel Recht en Politieke Wetenschappen, waarmee, en hoewel we niet al het Department of Sociology hebben, zowel het programma van Training, Employment en Regional Development, als de huidige Het programma voor regionale ontwikkeling, opleiding en werkgelegenheid heeft studenten in staat gesteld de nodige kennis te vergaren om, vanuit verschillende benaderingen, concrete realiteiten te analyseren en acties of beleid in het algemeen voor subnationale ontwikkeling voor te stellen.

Het doctoraatsprogramma voor opleiding, werkgelegenheid en regionale ontwikkeling begon in Venezuela in de biënnale 1999-2001, onder de paraplu van verschillende raamovereenkomsten tussen de Universidad de La Laguna en verschillende Venezolaanse universiteiten (Universidad Experimental de Guayana en Universidad de los Andes) ).

In 2004 werd dit programma voorgelegd aan de oproep om de Quality Award van het ministerie van Onderwijs en Wetenschappen, waarmee het werd bekroond voor het biënnium 2005-2007 en in december 2006 de audit die werd uitgevoerd door de ANECA op het hoofdkantoor van de Universidad de La Laguna . Universidad de La Laguna , resulteerde in de vernieuwing van deze Quality Award voor genoemd doctoraatsprogramma. Evenzo heeft het huidige programma voor regionale ontwikkeling, opleiding en werkgelegenheid, als een resultaat van de aanpassing van het programma voor opleiding, werkgelegenheid en regionale ontwikkeling, ook de vermelding van kwaliteit gekregen overeenkomstig de resolutie van 20 oktober 2008 van de staatssecretaris voor universiteiten .

Van 2008 tot 2013 hebben in het doctoraatsprogramma van opleiding, werkgelegenheid en regionale ontwikkeling in totaal 18 proefschriften verdedigd, met het aantal studenten ingeschreven in het academisch jaar 2012/13 van 55, terwijl het gemiddelde aantal studenten ingeschreven in het programma in de afgelopen vijf jaar is 75.

Verband tussen het voorstel en de situatie van ID I voor de wetenschappelijke sector in zijn thematische werkingssfeer.

Het voorgestelde doctoraatsprogramma in Regionale Ontwikkeling heeft de volgende twee onderzoekslijnen:

Lijn 1: Governance, duurzaamheid en territoriale ontwikkeling
Lijn 2: transversaal en sectoraal beleid, energie en vervoer

We begrijpen dat de twee voorgestelde onderzoekslijnen consistent en coherent zijn met de richtlijnen en prioriteiten die zijn vastgesteld in de ontwikkelings- en innovatiestrategieën die op Europees, nationaal en regionaal niveau zijn vastgesteld. Zo integreert het Nationaal Plan voor 2013-2016 en, meer specifiek, het Staat Idi-programma dat is afgestemd op de uitdagingen van de samenleving, verschillende financieringslijnen die overeenkomen met de doelstellingen en onderzoekslijnen van het voorgestelde Programma.

Aan de andere kant presenteert het huidige zevende kaderprogramma (2007-2013) verschillende onderzoekslijnen en financiering binnen zijn specifieke programma's, die synergieën vertonen met het doctoraatsprogramma in regionale ontwikkeling. Het programma Samenwerking is dan ook gericht op het stimuleren van samenwerking en het versterken van de banden tussen industrie en onderzoek in een transnationaal kader, en omvat een thematisch veld gewijd aan sociaaleconomische wetenschappen en geesteswetenschappen.

Anderzijds biedt het Capabilities-programma onderzoekers krachtige hulpmiddelen om de kwaliteit en het concurrentievermogen van het Europese onderzoek te versterken door investeringen in onderzoeksinfrastructuren in de minst machtige regio's, de vorming van regionale onderzoekspolen, te bevorderen. onderzoek en onderzoek ten behoeve van het MKB, een belangrijk onderdeel van onderzoek binnen de doctoraatsopleiding in regionale ontwikkeling.

En ten slotte mobiliseert het People-programma aanzienlijke financiële middelen om de carrièreperspectieven van onderzoekers in Europa te verbeteren. Dit programma kan worden gebruikt in het kader van het programma om meer jonge kwaliteitsonderzoekers aan te trekken.

Sinds 2010 werkt de EU ook aan het ontwerp van een strategie die bijdraagt ​​tot het verlaten van de crisis, die van de EU een intelligente, duurzame en inclusieve economie maakt met een hoog niveau van werkgelegenheid, productiviteit en cohesie. sociaal.

In 2010 heeft de Europese Commissie de Europa 2020-mededeling uitgegeven, een strategie voor slimme, duurzame en inclusieve groei (COM (2010) 2020 definitief). De bovengenoemde strategie omvat drie elkaar versterkende prioriteiten die de assen bepalen waarop de EU-actiestrategieën moeten worden ontworpen, namelijk:

  • Slimme groei: ontwikkeling van een economie op basis van kennis en innovatie.
  • Duurzame groei: bevordering van een economie die efficiënter gebruik maakt van hulpbronnen, die groener en concurrerender is.
  • Integratieve groei: bevordering van een economie met een hoog niveau van werkgelegenheid met sociale en territoriale cohesie.

Evenzo worden binnen de Europa 2020-strategie vijf doelstellingen vastgesteld voor 2020 die de toon zullen zetten in het proces en zullen worden vertaald in nationale doelstellingen: werkgelegenheid, onderzoek en innovatie, klimaatverandering en energie, onderwijs en de strijd tegen armoede.

Om deze doelstellingen te bereiken, is het noodzakelijk om op de verschillende bestuursniveaus een coherente, gecoördineerde en alomvattende actie te bieden. De Europese Commissie heeft, zowel voor de regio's als voor de lidstaten, de verplichting vastgesteld om een ​​intelligente specialisatiestrategie te hebben om in aanmerking te komen voor fondsen

cohesiebeleid voor de volgende programmeringsperiode 2014-2020. Met andere woorden, het bestaan ​​van regionale strategieën op basis van slimme specialisatie is opgenomen als een onderdeel van ex-antevoorwaarden die de financiering van ID i ondergeschikt maken in het kader van de cohesie 2014-2020.

De nationale en regionale innovatiestrategieën voor slimme specialisatie (RIS3-strategieën) bestaan ​​uit geïntegreerde agenda's voor territoriale economische transformatie. In deze zin geeft de volgende tabel de aspecten weer die de congruentie benadrukken van de onderzoekslijnen van de Doctoraatsprogramma's in Regionale Ontwikkeling (Lijn 1: Bestuur, Duurzaamheid en Territoriale Ontwikkeling en Lijn 2: Transversaal en Sectoraal Beleid, Energie en vervoer) met de doelstellingen van de RIS3-agenda:

In juli 2013 heeft de autonome gemeenschap van de Canarische eilanden haar "slimme specialisatiestrategie van de Canarische eilanden 2014-2020" gepresenteerd, die ten doel heeft de basis te leggen voor de formulering, consensus en ontwikkeling van een "slimme specialisatiestrategie" aangepast aan de realiteit van de autonome gemeenschap van de Canarische eilanden in het kader van de Europa 2020-strategie.

Bij de beoordeling van de relatie tussen regionale strategische doelstellingen en andere planningsdocumenten van het cohesiebeleid van de EU voor de periode 2014-2020, laat de analyse een opmerkelijke mate van samenhang zien, die het belang weerspiegelt dat wordt gegeven in de regio met de factoren concurrentievermogen, productiviteit en beleid gericht op het vergroten van het groeipotentieel en het versterken van de sociale samenhang, waardoor de regionale ontwikkelingsstrategie convergeert naar dezelfde parameters van kennis, innovatie en valorisatie van menselijk kapitaal in alle gevallen.

Evenzo kan het voorgestelde doctoraatsprogramma in regionale ontwikkeling, met voortgezette opleiding in onderzoek, bijdragen tot de intelligente specialisatie van de regio's, waardoor onder meer de kenmerken en exclusieve troeven van het studiegebied in kwestie kunnen worden geïdentificeerd; zijn concurrentievoordelen en adequaat bestuur in het proces, zodat het mogelijk is om deelnemers samen te brengen rond een ontwikkelingsstrategie.

Daarom is de ontwikkeling van studies die bijdragen aan hoogwaardige onderzoekstraining op het gebied van regionale ontwikkeling van strategisch belang voor onze regio, waardoor de geavanceerde opleiding van onderzoekers op dit gebied kan bijdragen aan het creëren van een kritische massa aan kennis die dient bevordering van duurzame economische en sociale ontwikkeling. Het voorgestelde programma is bedoeld om aan deze maatschappelijke behoefte tegemoet te komen en de kloof te overbruggen die momenteel wordt waargenomen op het gebied van het hoger onderwijs in onze regio op dit gebied.

Gegevens van het bureau voor de statistiek van de Europese Unie zorgen ervoor dat de ultraperifere regio's het zwaarst getroffen worden door het werkloosheidsprobleem. Met uitzondering van de Azoren en Madeira, registreerde de rest van de regio's werkloosheidscijfers die ver boven het EU-gemiddelde lagen. Reunion, Canarische eilanden, Guadeloupe, Martinique en Guyana behoren zelfs tot de tien regio's van de Europese Unie met de hoogste werkloosheid, met de Canarische eilanden als eerste in deze rangorde. Dit is een weerspiegeling van de kwetsbaarheid en kwetsbaarheid van de economie van de ultraperifere regio's en van de Canarische eilanden in het bijzonder.

In het geval van de Canarische Eilanden, de regio met het hoogste werkloosheidscijfer, moet worden opgemerkt dat hun werkloosheidspercentage in de periode 2007-2011 met meer dan 12 procentpunten is toegenomen. De impact van de crisis heeft een brute impact gehad op de reële economie van de archipel. In het tweede kwartaal van 2007 bedroeg het werkloosheidscijfer op de Canarische Eilanden 9,7%, in tweeënhalf jaar was het bijna verdrievoudigd. Deze aflevering is niet nieuw in de recente economische geschiedenis van de archipel, hoewel deze steeds virulenter wordt, een duidelijk symptoom van de uitputting van de richtlijnen waarop de groei in de eilanden tot nu toe is opgehouden.

Evenzo is een van de meest verontrustende kenmerken van de werkloosheid in Spanje en de Canarische Eilanden jeugdwerkloosheid. Op nationaal niveau was vóór de crisis de werkloosheidscijfers van activa tussen 20 en 24 jaar tweemaal zo hoog als het gemiddelde, en dat van jongeren onder de 20 jaar meer dan drie keer zo hoog. Sinds de ontreddering van de economische crisis zijn deze percentages aanzienlijk gestegen, in 2011 respectievelijk op ongeveer 42 en 60 procent.

Tegen 2012 ligt het jeugdwerkloosheidspercentage op de Canarische Eilanden boven het nationaal geregistreerde gemiddelde met bijna 10 procentpunten, en verdrievoudigt het gemiddelde op EU-27-niveau. Er is ook een grotere incidentie van genderverschillen op de Canarische arbeidsmarkt.

Het toeval in deze ultraperimere enclaves met hoge werkloosheidscijfers met tegenvallers in de niveaus van convergentie is zorgelijk. In feite houdt de structurele kwetsbaarheid van de UPR's in dat het risico van divergentie een permanente factor is die, indien niet voldoende in overweging genomen, het beginsel van gelijke kansen ernstig kan schaden.

Wat de ontwikkeling van de index voor regionaal concurrentievermogen van de Unie betreft, is de situatie voor de ultraperifere regio's ook niet gunstig. Deze index omvat een breed scala aan kwesties met betrekking tot concurrentievermogen, innovatie, de kwaliteit van instellingen, infrastructuren (inclusief digitale netwerken) en maatregelen op het gebied van gezondheid en menselijk kapitaal, en zal een cruciaal hulpmiddel zijn bij het helpen EU-regio's om de juiste prioriteiten vast te stellen om hun concurrentievermogen verder te vergroten.

Analyse en voorspelling van de academische, sociale en / of professionele vraag, zowel nationaal als internationaal

Vanwege de ervaring van zowel het doctoraatsprogramma "Opleiding, werkgelegenheid en regionale ontwikkeling", als het doctoraatsprogramma "Regionale ontwikkeling, opleiding en werkgelegenheid", wordt voor het voorgestelde programma aangenomen dat de potentiële vraag van de studenten fundamenteel zal voortgaan, van de studenten studeerden in de volgende graden af ​​als potentiële aanvragers voor postdoctorale studies:

  • Afgestudeerden / afgestudeerden: economie; Bedrijfskunde en Management; geografie; Sociologie; Politieke wetenschap; en goed
  • Diploma's / afgestudeerden: bedrijfskunde; Boekhouding en financiën; toerisme; en sociaal werk Het jaargemiddelde van afgestudeerden (2007 / 08-2011 / 12) voor het totale aantal overwogen graden is 776 afgestudeerden, wat neerkomt op bijna 50% van het jaargemiddelde van afgestudeerden op het gebied van Sociale en Juridische Wetenschappen van de Universidad de La Laguna in die periode, en bijna 28% van het gemiddelde van de afgestudeerden van de hele Universidad de La Laguna in de beoordelingsperiode.

Aan de andere kant, de gegevens verkregen in het onderzoek uitgevoerd door het decanal team van de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen onder de studenten van de laatste jaren van de Bachelor of Economics en de Bachelor in ADE om informatie nuttig voor het ontwerp te verzamelen van de Graduate Programs, volgt hieruit:

  • Van het totaal aantal studenten dat in dat jaar hun studie wilde afronden, overwoog meer dan 20 procent postdoctorale studies, terwijl het percentage studenten dat nog geen beslissing had genomen 57 procent was.
  • Van de studenten die hun studie in dat jaar hadden afgerond en besloten hadden een postuniversitaire opleiding te volgen, wilde meer dan 36 procent studeren aan de Universidad de La Laguna . En van degenen die hun studie hebben beëindigd maar nog niet besloten hadden of ze postdoctorale studies zouden doen, gaf ongeveer 40 procent de voorkeur aan het doen aan de Universidad de La Laguna .

Met betrekking tot het gemiddelde aantal afgestudeerden in de officiële masterdiploma's van de ULL in de academische jaren 2007/08 tot en met 2011/2012, is te zien dat meer dan 60 procent overeenkomt met officiële masterdiploma's op het gebied van sociale en juridische wetenschappen .

Gezien het gebrek aan beschikbaarheid van uitgebreide gegevens over de resultaten van doctoraatsprogramma's, en dat het voorgestelde programma het resultaat is van de eerste transformatie van het doctoraalprogramma "Opleiding, werkgelegenheid en regionale ontwikkeling" en de huidige "Regionale ontwikkeling, opleiding en werkgelegenheid ", het gedrag dat de vraag van deze doctoraatsprogramma's heeft geregistreerd, is zeer nuttig om de toekomstige vraag van de Doctoral Programme in Regional Development die wordt voorgesteld te schatten. Deze gegevens worden verzameld in de punten 3.3 en 8.3 van dit rapport.

Aan de andere kant is het potentieel om buitenlandse studenten aan te trekken hoog. Sinds het biënnium 1999/2001 werd het doctoraatsprogramma voor opleiding, werkgelegenheid en regionale ontwikkeling in Venezuela onder de overeenkomst tussen de Universidad de La Laguna en verschillende Venezolaanse universiteiten (Universidad Experimental de Guayana (UNEG) en Universidad de Los Andes (ULA) onderwezen. Het handhaven van dit samenwerkingskader en de uitbreiding hiervan in het nieuwe scenario van de EER is van belang. Het werk dat in deze jaren is uitgevoerd, en het succes van het Programma hebben een zeer gunstige invloed gehad op de internationale projectie van de Universidad de La Laguna , geïnteresseerd in ons doctoraatsprogramma andere Universiteiten van Zuid-Amerika en culminerende nieuwe samenwerkingsovereenkomsten met Brazilië en Mexico, terwijl we contact hebben met verschillende Latijns-Amerikaanse universiteiten voor de oprichting

van samenwerkingsovereenkomsten met postdoctorale studies (Master en Doctoraat in Regionale Ontwikkeling).

In de doctoraatsprogramma hebben we ook universiteitsstudenten gehad van het Afrikaanse continent, en zeker binnen de nieuwe rol die de Europese Unie toekent aan de ultraperifere regio's in haar samenwerkingskader met derde landen, hebben de Canarische eilanden een enorm potentieel om niet alleen een logistiek platform te worden maar vooral ook in een opleidingsplatform, dat op deze manier bijdraagt ​​aan de ontwikkeling van het buurland op een cruciaal gebied, zoals regionale ontwikkeling. De geavanceerde opleiding die afgestudeerden van deze landen kunnen volgen, zou ongetwijfeld zeer nuttig zijn voor het besluitvormingsproces en het ontwerp en de uitvoering van regionale langetermijnontwikkelingsprogramma's. De Canarische eilanden bevinden zich in een zeer voordelige situatie als een geavanceerd opleidingsplatform voor afgestudeerden uit deze landen. Markeer in dit verband de samenwerkingsovereenkomst met de universiteit van Katyavala Bwila (UKB-Angola) en die in het onderhandelingsproces in andere landen van het Afrikaanse continent.

Studenten met een full-time en part-time

Het doctoraatsprogramma in Regionale Ontwikkeling, stelt in zijn eerste uitvoeringsjaar 20 nieuwe toelatingsplaatsen voor, waarvan 8 voor deeltijdstudenten.

Affiliate van het programma met de Doctoral School en relatie met de ID i-strategie van de ULL

De Universidad de La Laguna heeft tijdens de zitting van 26 september 2013 van haar raad van bestuur de verordening tot oprichting van de doctoraatsschool goedgekeurd, waarin alle officiële doctoraatsprogramma's zullen worden geïntegreerd. In genoemde verordening staat vast dat, tot de effectieve oprichting van genoemde school, de programma's zullen worden toegeschreven aan de faculteiten waarin zij lesgeven. In het geval van het voorgestelde programma is het centrum van aansluiting dan de faculteit Economische en Bedrijfswetenschappen.

Het voorgestelde doctoraatsprogramma wordt (nog) niet aan een doctorale school toegeschreven omdat de Universidad de La Laguna in haar raad van bestuur dd 26 september 2013 het Operating Regulations van haar Doctoral School heeft goedgekeurd, vanaf datum vandaag is het nog niet begonnen, dus de officiële doctoraatsprogramma's van de ULL blijven, tijdelijk, verbonden aan de faculteiten waarin zij worden onderwezen of die hen hebben voorgesteld, zoals vermeld in de onderwijsregeling Doctoraatsofficieren van de ULL. In ons geval is een van de huidige officiële doctoraatsprogramma's van de ULL het doctoraatsprogramma in regionale ontwikkeling, opleiding en werkgelegenheid, dat

Het heeft de Quality Mention by Resolution van 20 oktober 2008 van het Staatssecretariaat van Universiteiten, dat wordt onderwezen aan de Faculteit Economische en Bedrijfswetenschappen en dat de basis vormt waarop het huidige voorstel is gebouwd.

Anderzijds moeten we erop wijzen dat de Universidad de La Laguna nog geen specifiek ID-plan heeft, hoewel ze wel een strategisch onderzoeksplan heeft, dat in 2008 is opgesteld en de onderzoekslijnen die in de huidige officiële doctoraatsprogramma inzake regionale ontwikkeling, opleiding en werkgelegenheid en die van het voorgestelde programma voor regionale ontwikkeling. Op pagina 15 van het Strategisch Plan worden bijvoorbeeld deze twee mogelijkheden voor de planning van de onderzoeksactiviteit van de ULL in de Sociale en Juridische CC-tak uiteengezet, die nauw verband houden met het thema van het Programma van Voorgestelde doctoraat:

  • de eisen van alternatieven voor het huidige ontwikkelingsmodel in de Canarische samenleving,
  • de toename van initiatieven en programma's binnen het Europese kader ter bevordering van de samenwerking met Ibero-Amerika en Afrika, alsmede voor de ultraperifere regio's.

Evenzo is het thema regionale ontwikkeling een transversaal probleem op de Tricontinentale Atlantische Campus,

Campus of International Excellence of the Canary Islands (CEI). Opgemerkt dient te worden dat een van de acties die worden overwogen in de CEI, die zijn die verband houden met de consolidatie van het UNAMUNO-netwerk van universiteiten van de ultraperifere regio's van de Europese Unie (RUP), dat wordt geleid door de twee Canarische openbare universiteiten (de Universidad de La Laguna en dat van Las Palmas de Gran Canaria), en waarin onderzoekers direct lid zijn van het voorgestelde doctoraatsprogramma, toonaangevende onderzoekacties met betrekking tot de integratie van Afrikaanse universiteiten en onderzoeksprojecten gericht op kwesties van regionale ontwikkeling en duurzaamheid. Tegelijkertijd willen we erop wijzen dat de CEI (die een fundamentele strategische verbintenis van de Universidad de La Laguna , zoals blijkt uit het feit dat hij een exclusieve vicerector voor zijn beheer heeft) de overeenkomsten en allianties van het programma heeft bevorderd en versterkt. van Doctoraat in Regionale Ontwikkeling, Training en Werkgelegenheid met andere Universiteiten via zijn Internationaliseringsprogramma, als onderdeel van de belangrijkste strategie van de CEI zelf.

Merk tot slot op dat de regels in het voorgestelde doctoraatsprogramma ook in overeenstemming zijn met wat is aangegeven in het staatsplan voor wetenschappelijk en technisch onderzoek en innovatie 2013-2016, waarin onderwerpen met betrekking tot regionale ontwikkeling zijn opgenomen die betrekking hebben op gerelateerde kwesties met de economie van werk, opleiding, regionale planning en het milieu, onder anderen.

Evenzo begrijpen we dat de onderzoekslijnen van het voorgestelde doctoraatsprogramma verband houden met de prioriteitslijnen die zijn aangegeven in de recent goedgekeurde Horizon 2020 (meer in het bijzonder, een van de uitdagingen van de Society, die de bio-economie omvat, de derde, het is opgedragen aan veilige, schone en efficiënte energie, de vijfde is gewijd aan het milieu, en de zesde, genaamd "Europa in een veranderende wereld, inclusieve, innovatieve en reflectieve samenlevingen", waarin kwesties die verband houden met economische en sociale ontwikkeling worden ingekaderd sociale, innovatie en welzijn), is de relatie met dit nieuwe programma zodanig dat enkele van de onderzoekers die de onderzoekslijnen van het voorgestelde doctoraatsprogramma aansturen en eraan deelnemen, op dit moment projectvoorstellen voorbereiden die zullen worden gepresenteerd in de volgende Europese oproepen.

Op regionaal niveau (Canarische eilanden) omvat het geïntegreerde plan van de Canarische eilanden met ID i 2011-2015, dat een planning op korte en middellange termijn op het gebied van onderzoek, innovatie en de informatiemaatschappij is, programma's die gericht zijn op het vergroten van kennis, het bevorderen van Innovatie en verbetering van het concurrentievermogen van bedrijven. Van de zeven waarden die expliciet zijn, zijn de eerste vier dus direct gerelateerd aan de onderwerpen die zijn ontwikkeld in het doctoraatsprogramma dat hier wordt gepresenteerd, zoals:

  • Economische concurrentiepositie gebaseerd op kennis
  • Duurzame ontwikkeling
  • Hoogwaardige werkgelegenheid
  • Training en aantrekkingskracht van talent

We zijn daarom van mening dat zowel op Europees (EU), nationaal (Spanje), als regionaal (Canarische) niveau's, en natuurlijk op de Universidad de La Laguna , de nadruk ligt op de strategieën en acties met betrekking tot regionale ontwikkeling. , training en werkgelegenheid vanuit een multidisciplinair perspectief, die de thematische kernen vormen die zijn opgenomen in het nieuwe doctoraatsprogramma van regionale ontwikkeling dat wordt voorgesteld, en die ook zijn ontwikkeld in het huidige doctoraatsprogramma tot nu toe, waarop de basis ligt waarop dit nieuwe voorstel is geformuleerd.

Samenstelling van de Technische Commissie en de initiële Academische Commissie

Voor de specificatie van dit rapport werd een technische commissie opgericht voor de voorbereiding ervan, en een academische coördinator en een academische commissie, gevraagd in de haalbaarheidsstudie van het programma, zijn voorgesteld op verzoek van de bevoegde vicerector. PhD.

Technische commissie:

  • Mevr. Carmen D. Wehbe Herrera
  • Mevrouw Flora Mª Díaz Pérez
  • D. Serafín Corral Quintana
  • Mr. José L. Rivero Ceballos
  • D. Francisco J. Martín Álvarez
  • De heer José Adrián García Rojas
  • D. Jesús Hernández Hernández
  • Decaan van de faculteit Economische en Bedrijfswetenschappen
  • Kwaliteitscoördinator van de Faculteit Economische en Bedrijfswetenschappen

Academische coördinator:

  • D. Carlos J. Rodríguez Fuentes

Academische Commissie:

  • Academisch coördinator van het doctoraatsprogramma
  • Decaan van de Faculteit Economische en Bedrijfswetenschappen of gedelegeerd persoon
  • Secretaris van de Academische Commissie van de Master in Regionale Ontwikkeling
  • 4 hoogleraren / Onderzoekers van de twee onderzoekslijnen gepresenteerd door de Doctoraatsopleiding

competenties

basis-

  • CB11 - systematisch begrip van een veld van studie en beheersing van vaardigheden en methoden van onderzoek met betrekking tot het veld.
  • CB12 - Mogelijkheid om te bedenken, ontwerpen en creëren, implementeren en neemt een substantieel proces van onderzoek en creatie.
  • CB13 - Mogelijkheid om bij te dragen aan de uitbreiding van de grenzen van de kennis door origineel onderzoek.
  • CB14 - Mogelijkheid om kritische analyse en evaluatie en synthese van nieuwe en complexe ideeën uit te voeren.
  • CB15 - Het vermogen om te communiceren met de academische en wetenschappelijke gemeenschap en de samenleving in het algemeen over hun vakgebied in de wegen en talen algemeen gebruikt in internationale wetenschappelijke gemeenschap.
  • CB16 - Mogelijkheid om, binnen de academische en professionele context, wetenschappelijke, technologische, sociale, artistieke en culturele ontwikkeling in een kennismaatschappij.

Vaardigheden en persoonlijke vaardigheden

  • CA01 - Navigeren onze contexten waarin er weinig specifieke informatie.
  • CA02 - Zoek de belangrijkste vragen die beantwoord moeten worden om een ​​complex probleem op te lossen.
  • CA03 - Het ontwerpen, creëren, ontwikkelen en lanceren van nieuwe en innovatieve projecten in zijn vakgebied.
  • CA04 - Work in apparatuur en zelfstandig in een internationale of multidisciplinaire context.
  • CA05 - kennis te integreren, met complexe materie, en het formuleren van uitspraken met beperkte informatie.
  • CA06 - Kritiek en de verdediging van de intellectuele oplossingen.

andere vaardigheden

  • CG1 - Het verwerven van aanvullende vaardigheden wordt niet overwogen

opleidingsactiviteiten

  • Deelname aan workshops en // of seminars over onderzoeksmethoden toegepast op sociale wetenschappen
  • Samenwerking bij de organisatie van seminars, workshops, congressen, enz.
  • Seminars gegeven door docenten en onderzoekers die aan het programma deelnemen (inclusief gasthoogleraren)
  • Deelname aan gespecialiseerde congressen
  • Actieve deelname aan seminars georganiseerd door de academische commissie van het doctoraatsprogramma
  • Voorbereiding van een wetenschappelijk artikel
  • Verblijven in ID Centers (i)

onderzoek gebieden

  • Lijn 1: Governance, duurzaamheid en territoriale ontwikkeling
  • Lijn 2: transversaal en sectoraal beleid, energie en vervoer

toelatingscriteria

Om toegelaten te worden tot de Doctoral Program in Regional Development, is het noodzakelijk om te voldoen aan de algemene toegangseisen aangegeven in de vorige sectie.

Wat de toelating tot het programma betreft, bepaalt het officiële pedagogische verordeningsreglement van de Universidad de La Laguna (resolutie van 17 januari 2013) dat de academische commissies van de doctoraatsprogramma's aanvullende vereisten en criteria voor selectie en toelating kunnen vaststellen van de studenten die bij het programma horen. Aangezien het voorgestelde programma geen specifieke of aanvullende toelatingsvoorwaarden bevat, zal de Academische Commissie, rekening houdend met de al eerder genoemde algemene toegangseisen, rekening houden met

de volgende aspecten -met de aangegeven gewichten- bij het evalueren en oplossen van aanvragen voor toelating tot de doctoraatsopleiding:

  • De CV van de kandidaat (35%). Die aspecten die verband houden met de diploma's en / of masterstudies die de aanvrager heeft, evenals de officiële kwalificaties, cursussen en opleidingsactiviteiten die zijn ontvangen en / of worden gegeven, en de rest van de activiteiten en verdiensten in het cv die de Commissie zal beoordelen, zullen fundamenteel worden gewaardeerd. Academisch (gemotiveerd) vinden meer geschikt voor de ontwikkeling van de onderzoeksactiviteit in het kader van de onderzoekslijnen van het programma).
  • De kwalificaties verkregen in de mate en / of master's degree (25%), wat overeenkomt met 10% voor de mate en de resterende 15% voor de masterstudies.
  • Voorafgaande opleiding in onderzoek (onderwerpen van initiatie tot onderzoek en masterstudenten), deelname aan onderzoeksprojecten of onderzoekscontracten (10%)
  • Accreditatie van talenkennis (15%). Acredit een niveau A2 komt overeen met 5% en een niveau B1 met 10%; de accreditatie van niveau B2 (of hoger) komt overeen met 15%.
  • Beroepservaring op gebieden die verband houden met de kennisgebieden van het programma en de activiteiten ter voorbereiding en beheer van het overheidsbeleid (15%)

Het officiële doctoraatsreglement van de Universidad de La Laguna bepaalt dat toelating tot doctoraatsprogramma's de vereiste van specifieke opleidingscomponenten kan omvatten, in overeenstemming met de toelatingsprofielen vastgesteld voor het overeenkomstige doctoraatsprogramma. Deze add-ons

Specifieke opleidingen zullen, met het oog op openbare prijzen en het toekennen van studiebeurzen en studiehulpmiddelen, de overweging van opleiding op doctoraatsniveau en de ontwikkeling ervan niet meetellen voor de doeleinden van de kredietlimieten die in het vorige deel van de toegangsvereisten zijn vastgesteld.

Uiteindelijk kunnen na het evalueren van het curriculum van de kandidaat aanvullende specifieke trainingen nodig zijn van de disciplines waar het doctoraat is ingelijst. In die gevallen waarin de Academische commissie van mening is dat de eerdere opleiding van de kandidaat niet voldoende is of niet toereikend is voor toegang tot de doctoraatsopleiding, kan het nodig zijn dat specifieke opleidingscomplementen worden gedaan.

Studenten met specifieke opleidingsdeficiënties zijn verplicht om trainingsupplementen te volgen. Studenten die een opleiding moeten volgen, moeten het overeenkomstige voorstel voor opleidingscomplementen dat door de academische commissie is opgesteld, ondertekenen voordat ze toestemming krijgen voor toelating tot het programma. In dit voorstel zal een clausule worden opgenomen waarin wordt aangegeven dat het niet slagen voor de trainingsbijlagen de goedkeuring van de verdediging van het proefschrift zal verhinderen. De tutor van de student moet een rapport aan de Academische Commissie voorleggen waarin hij de volledige of gedeeltelijke verbetering van de bovengenoemde trainingsafspraken onderschrijft.

De verordening van het officiële doctoraat van de Universidad de La Laguna bepaalt dat de systemen en procedures van toelating, in het geval van studenten met speciale onderwijsbehoeften die uit de handicap voortvloeien, de adequate steun en adviserende diensten omvatten, die de behoefte zullen beoordelen van mogelijke curriculaire aanpassingen, reisroutes of alternatieve studies. Toelating van studenten met speciale onderwijsbehoeften.

Met betrekking tot de toelatingssystemen en procedures aangepast aan studenten met speciale onderwijsbehoeften, kunnen we zeggen dat de ULL diensten heeft die de groep studenten met speciale onderwijsbehoeften ondersteunen, afgeleid van hun handicapstatus.

Vijf procent van de beschikbare plaatsen wordt gereserveerd voor studenten die een mate van beperking van ten minste 33 procent hebben erkend, evenals voor studenten met permanente speciale onderwijsbehoeften in verband met persoonlijke omstandigheden van invaliditeit, die tijdens hun vorige opleiding nauwkeurig van middelen en ondersteunt voor zijn volledige educatieve normalisatie.

De Academische Commissie zal de verzoeken van studenten met specifieke onderwijsbehoeften op basis van hun handicap uitvoerig evalueren. In de gevallen zullen de noodzakelijke ondersteuningsmechanismen worden vastgesteld in het toelatingsproces, zodat de student de studies met succes kan voltooien en de mogelijke leerplanaanpassingen afzonderlijk zullen worden geanalyseerd.

De communicatie van de toegekende plaats zal worden begrepen door de publicatie van de toegelaten lijsten op de webpagina's van de Graduate Postgraduate van de ULL, zodat geïndividualiseerd schrijven niet zal worden verzonden. De student moet echter de toelatingsresolutie ophalen in de Graduate School.

Toewijding regime

Het doctoraatsprogramma omvat de voltooiing van part-time doctorale studies. De toelatingscriteria en -procedures voor studenten die voor dit type studie kiezen, zijn exact dezelfde als die voor voltijdstudenten. Studenten kunnen op verzoek en na goedkeuring door de academische commissie van het doctoraat overstappen van deeltijd naar voltijds of vice versa.

Per definitie is het duidelijk dat alle studenten die zich inschrijven voor een officieel doctoraatsprogramma voltijds zullen zijn.

Om als doctoraatsstudent in eenzame part-time positie in aanmerking komt, moet u een aanvraag indienen op de wijze en binnen de daarvoor gestelde termijnen worden gerechtvaardigd dat het onvermogen om deze studies uit te voeren in het kader van een full-time om redenen arbeid activiteit, speciale onderwijsbehoeften, de behoeften van de familie zorg, high-performance atleten of op hoog niveau, evenals die welke worden beoogd in de regels van de duurzaamheid van de ULL of, in voorkomend geval, in de regelgeving die zich ontwikkelen.

Deze verzoeken zullen worden opgelost voordat de voor inschrijving in doctorale studies vastgesteld door de wetenschappelijke commissie van de overeenkomstige doctoraatsprogramma periode. Tegen deze beslissing kan beroep bij de Rector binnen één maand na de kennisgeving worden ingediend.

Promovendi kunnen om gerechtvaardigde redenen het omzettingsregime aanvragen. De academische commissie van het officiële doctoraatsprogramma zal hierover een rapport uitbrengen waarin een dergelijke verandering wordt geautoriseerd of geweigerd. Tegen deze resolutie kan een beroep worden ingediend bij de rector binnen een maand na kennisgeving ervan.

Permanentie Vereisten

De duur van de doctoraatsstudies bedraagt ​​maximaal drie jaar voor die studenten op voltijdbasis, vanaf de toelating van de doctorandus tot het programma tot de presentatie van het proefschrift.

Als de aanvraag voor het deponeren van de scriptie na de genoemde periode van drie jaar niet is ingediend, kan de doctoraatsstudent de verlenging van deze termijn met nog een jaar aanvragen, dat bij wijze van uitzondering met nog een jaar kan worden verlengd, onder de voorwaarden die zijn gesteld vastgesteld in het bijbehorende doctoraatsprogramma. De academische commissie van het officiële doctoraatsprogramma zal in elk geval een rapport hierover uitbrengen aan de directeur van de doctoraatsschool of -instelling waarbij de doctoraatsopleiding waarin de belanghebbende partij is ingeschreven, de desbetreffende resolutie dicteert. Tegen deze resolutie kan een beroep worden ingediend bij de rector binnen een maand na kennisgeving ervan.

In het geval van partijlidestudenten kunnen deze studies een maximale duur hebben van vijf jaar vanaf de toelating tot het programma tot de presentatie van het proefschrift. In dit geval kan de verlenging nog twee jaar worden toegestaan. Term die, evenzo en bij wijze van uitzondering, met nog eens een jaar kan worden verlengd, onder de voorwaarden die zijn vastgelegd in het overeenkomstige doctoraatsprogramma. De promovendus moet de overeenkomstige verlengingen aanvragen, indien van toepassing. De academische commissie van het officiële doctoraatsprogramma brengt een rapport uit aan de directeur van de Doctoral School of het doctoraat waarvan het doctoraatsprogramma waarin hij / zij is ingeschreven, afhankelijk is, wat de overeenkomstige resolutie zal dicteren. Tegen deze resolutie kan een beroep worden ingediend bij de rector binnen een maand na kennisgeving ervan.

In het geval van doctoraatsstudenten die hun opdrachtregistratie in de loop van hun studie hebben gewijzigd, wordt een factor 5/3 vastgesteld voor de stap van fulltime toewijding naar parttime en 3/5 toewijding. voor wijzigingen van gedeeltelijke naar volledige toewijding, voor de doeleinden van de tijdelijke berekening die is vastgelegd in sectie een en drie van dit artikel.

Voor de berekening van de in de vorige paragrafen aangegeven periodes wordt geen rekening gehouden met ziekteverlof, zwangerschap of enige andere oorzaak die door de huidige regelgeving wordt geboden.

Evenzo kan de promovendus om een ​​tijdelijke onttrekking aan het programma verzoeken voor een periode van maximaal een jaar, die kan worden verlengd met maximaal één jaar. Dit verzoek moet worden gericht en gerechtvaardigd voor de academische commissie die verantwoordelijk is voor het programma. De academische commissie van het officiële doctoraatsprogramma brengt een rapport uit aan de directeur van de Doctoral School of het doctoraat waar de doctoraatsopleiding waarin de belanghebbende partij is ingeschreven, de desbetreffende resolutie dicteert. Tegen deze resolutie kan een beroep worden ingediend bij de rector binnen een maand na kennisgeving ervan.

De Universidad de La Laguna ook een Regeling van Permanentie, die kan worden geraadpleegd in de volgende link, en die verwijst naar de doctoraatsstudies geeft alleen het volgende aan (artikel 2): ​​In het geval van doctorale studies , de regels van vooruitgang en permanentie zullen worden aangepast aan wat is vastgesteld in de huidige staatsverordeningen, de regulatorische ontwikkeling door de Universidad de La Laguna en, waar van toepassing, wat wordt geboden door een verordening die de bepalingen van deze voorschriften ontwikkelt.

Deze school biedt programma's in:
  • Spaans
  • Engels


Laatst bijgewerkt op June 19, 2018
Duur & Kosten
Deze cursus is Campus gesitueerd
Start Date
Startdatum
Sept. 2019
Duration
Duur
Deeltijd
Voltijd
Locations
Spanje - Santa Cruz de Tenerife, Canarische Eilanden
Startdatum : Sept. 2019
Aanmeldingslimiet Vraag informatie aan
Einddatum Vraag informatie aan