Doctoraat in territorium en maatschappij. Historische evolutie in een Tricontinentale ruimte (Afrika, Amerika en Europa)

Universidad de La Laguna

Programma Beschrijving

Lees de Officiële Beschrijving

Doctoraat in territorium en maatschappij. Historische evolutie in een Tricontinentale ruimte (Afrika, Amerika en Europa)

Universidad de La Laguna

The Doctorate in Territory and Society. Historische Evolutie van een Tricontinentale Ruimte (Afrika, Amerika en Europa) (DOCTESO), is het resultaat van de synergie van onderzoekers die hun werk ontwikkelen op het gebied van geografie, geschiedenis, archeologie, de studie van religies en wetenschappen van de faculteiten geografie en geschiedenis van de universiteit van Las Palmas de Gran Canaria (ULPGC) en de Universidad de La Laguna (ULL).

Het is een multidisciplinair programma met een interdisciplinaire roeping gericht op de volgende onderzoekslijnen:

  1. Sociale organisatie van de ruimte: processen van antropologie en territoriale planning.
  2. Grensmaatschappij. Kolonisatie, acculturatie en economische impact.
  3. Studies van religies, overtuigingen en denkbeelden.
  4. Geheugen bouwen Mondelinge en schriftelijke bronnen, archeologie en historiografische paradigma's.

rechtvaardiging titel

In de faculteiten geografie en geschiedenis van de Universiteit van Las Palmas de Gran Canaria en de Universidad de La Laguna is grote steun gegeven aan het initiatief om een ​​interuniversitair doctoraatsprogramma, aangepast aan de nieuwe wetgeving, te coördineren. Hiermee is het de bedoeling dat, naast het voortzetten van de academische carrière van de bachelor- en masterstudenten, onderzoeks-, innovatie- en talentpromotieactiviteiten kunnen worden ontwikkeld, niet alleen in de archipel maar ook in de rest van Spanje. en Europa, met speciale aandacht voor het territoriale kader van Afrika en Latijns-Amerika, waarmee de eilanden bijzondere culturele en economische banden hebben.

Dit programma is ook verrijkt met de ervaring die is opgedaan in de verschillende doctoraatsprogramma's die worden georganiseerd door de departementen die het meest rechtstreeks verband houden met de faculteiten geografie en geschiedenis, waarvan sommige al interdepartementaal zijn. Aan de andere kant, in deze fase van incorporatie in de EHEA, hebben we een precedent van nauwe interuniversitaire samenwerking in de figuur van de Interuniversitaire Master in de Archeologie door de ULL en de ULPGC, die heeft gediend als een testlaboratorium in alle soorten onderwijsacties, van organisatie van uitwisselingen en van begeleiding van gedeelde onderzoekswerkzaamheden.

Dit PhD-programma is het resultaat van de synergie van onderzoekers die hun werk ontwikkelen op het gebied van geografie, geschiedenis, archeologie, religiestudie en het natuurlijke, culturele en taalkundige erfgoed. Veel van de projecten die zij leiden of waaraan zij deelnemen, vormen een voorbeeld van transversale analyse die typerend is voor de context van de humane en sociale wetenschappen, zodat de voorgestelde onderzoekslijnen de kwaliteit hebben om problemen te kunnen aanpakken en resultaten van een multidisciplinair perspectief op universele toepassingsgebieden. Dat is de reden waarom het programma Territory and Society. De historische evolutie van een Tricontinentale ruimte (Afrika, Amerika en Europa), DOCTESO, is het ideale kader voor het structureren van deze perspectieven en het aantrekken van jonge talenten, niet alleen van de twee universiteiten die het coördineren, maar van het hele geografische gebied dat zijn karakter van tri-continentaliteit.

competenties

BASIS EN BASIS COMPETENTIES

  • CB11 - systematisch begrip van een veld van studie en beheersing van vaardigheden en methoden van onderzoek met betrekking tot het veld.
  • CB12 - Mogelijkheid om te bedenken, ontwerpen en creëren, implementeren en neemt een substantieel proces van onderzoek en creatie.
  • CB13 - Mogelijkheid om bij te dragen aan de uitbreiding van de grenzen van de kennis door origineel onderzoek.
  • CB14 - Mogelijkheid om kritische analyse en evaluatie en synthese van nieuwe en complexe ideeën uit te voeren.
  • CB15 - Het vermogen om te communiceren met de academische en wetenschappelijke gemeenschap en de samenleving in het algemeen over hun vakgebied in de wegen en talen algemeen gebruikt in internationale wetenschappelijke gemeenschap.
  • CB16 - Mogelijkheid om, binnen de academische en professionele context, wetenschappelijke, technologische, sociale, artistieke en culturele ontwikkeling in een kennismaatschappij.

MOGELIJKHEDEN EN PERSOONLIJKE VAARDIGHEDEN

  • CA01 - Navigeren onze contexten waarin er weinig specifieke informatie.
  • CA02 - Zoek de belangrijkste vragen die beantwoord moeten worden om een ​​complex probleem op te lossen.
  • CA03 - Het ontwerpen, creëren, ontwikkelen en lanceren van nieuwe en innovatieve projecten in zijn vakgebied.
  • CA04 - Work in apparatuur en zelfstandig in een internationale of multidisciplinaire context.
  • CA05 - kennis te integreren, met complexe materie, en het formuleren van uitspraken met beperkte informatie.
  • CA06 - Kritiek en de verdediging van de intellectuele oplossingen.

opleidingsactiviteiten

  • Verspreiding van onderzoek
  • Mondelinge communicatie op wetenschappelijk gebied
  • Presentatie van een theoretisch en / of methodologisch aspect afgeleid van het proefschrift in een openbare context (congres, seminar, workshop), gespecialiseerd in een of meerdere van de doctoraatsonderzoekslijnen
  • onderzoek Seminars

onderzoek gebieden

  • Regel 1: Sociale organisatie van ruimte. Processen van antropologie en territoriale planning Deze lijn structureert de onderlinge relatie tussen het territorium en de bevolkingen die het vanuit verschillende perspectieven bezetten. Er worden projecten ontwikkeld die van invloed zijn op de analyse van natuurlijke en antropogene landschappen in verschillende territoriale en chronologische contexten, van de prehistorie tot het heden, van de reconstructie van oude landschappen tot de ordening van de stedelijke omgeving en het sociale gebruik van openbare ruimten. Verschillende van de projecten waaruit het bestaat, hebben een speciale roeping voor de diachrone analyse van de verbindingen die in het kader van het Atlantische gebied zijn gelegd, in overeenstemming met de roeping van het drie-continentale karakter van het programma.
  • Regel 2: grensgemeenschappen. Kolonisatie, acculturatie en economische impact De bijzondere situatie van de archipel, in een geostrategisch kader dat van groot belang is voor de betrekkingen tussen Europa, Afrika en Amerika, is een analysekader om de processen te begrijpen die voortvloeien uit deze contacten in de loop van de tijd. De demografische en genetische veranderingen van de bevolking, de evolutie van de economische cycli en hun impact op het landschap, de politiek, ideologie en cultuur zijn fundamentele aspecten die in verschillende chronologische en ruimtelijke kaders zijn bestudeerd en zeer actueel zijn.
  • Regel 3: Studies van religies, overtuigingen en denkbeelden.
  • Deze lijn is gericht op onderzoek naar religieuze diversiteit en overtuigingen in het verleden en het heden, evenals de studie van sociale fantasieën. Het analyseperspectief is multidisciplinair van aard en de omvang van het werk omvat zowel de globale, lokale als transnationale schalen in de tri-continentale contexten die kenmerkend zijn voor het doctoraat.
  • Regel 4: Geheugen opbouwen Geschreven bronnen, archeologie en historiografische paradigma's Deze lijn heeft een transversaal effect op de ontwikkeling van de theoretische en methodologische grondslagen die nodig zijn voor de juiste ontwikkeling van alle onderzoeksprojecten. De ontwikkeling van het heuristische apparaat inherent aan elk werk wordt verbeterd, om zijn kritische analyse aan te moedigen en de methoden van elk van de disciplines die worden ontwikkeld te verbeteren. Het wil ook de aandacht vestigen op het erfgoed dat zijn eigen informatiebronnen heeft, zowel schriftelijk, materieel als zelfs ontastbaar.

toelatingscriteria

De bevoegde instantie voor het uitvoeren van het toelatingsproces is de Academische Commissie. Er is vastgesteld dat de Academische Commissie uit 9 leden zal bestaan. De coördinator van de doctoraatsopleiding moet afkomstig zijn van het ULPGC, een professor van de ULL neemt de coördinatie op zich met de andere universiteit. De commissie zal worden opgericht met minimaal één vertegenwoordiger per onderzoekslijn en er zal voor worden gezorgd dat de Commissie een beginsel van vertegenwoordiging respecteert dat een evenwichtige aanwezigheid garandeert van mensen van de twee universiteiten die het programma promoten. Vast staat dat er voor elk van de universiteiten altijd een minimum van drie leden moet zijn. Er kunnen ook maximaal twee mensen van erkend prestige zijn in het kader van een van de onderzoekslijnen van het Programma buiten het ULPGC en de ULL.

De toelatingscriteria worden standaard aangepast aan die welke zijn vastgelegd in de ULPGC-promotieregeling.

De academische commissie van de doctoraatsprogramma beoordeelt en prioriteert de aanvragen op basis van de volgende criteria voor het beoordelen van de verdiensten van de kandidaten voor hun definitieve toelating tot het programma:

  1. Toegang kwalificatie (gewogen 50%), gewaardeerd op de volgende manier: als de student in het bezit is van een titel van het aanbevolen profiel, 25 punten; als het overeenkomt met het aanvullende profiel 2, heeft het 20 punten; en het is opgenomen in het aanvullende profiel 3 krijgt u 15 punten.
  2. Curriculum vitae (gewogen 50%)

a) Academisch record (maximaal 10 punten): gemiddeld cijfer van de student behaald in de graad en het masterdiploma of een gelijkwaardige graad die toegang geeft tot het doctoraat
b) Andere graden (maximaal 4 punten)
c) Andere academische en / of professionele verdiensten (maximaal 11 punten): 1. publicaties (maximaal 5 punten), 2. talenkennis gelijk aan of hoger dan niveau B2 (maximaal 2 punten); 3. Beurzen, prijzen (maximaal 2 punten); 4 professionele ervaring (maximaal 2 punten)

Inkomstenratio:

Profiel (weging 50%)

  • Geschiktheid van de academische opleiding tot het aanbevolen profiel van het programma: 25 punten.

Curriculum vitae (weging 50%)

a) Academisch record (maximaal 10 punten): het gemiddelde cijfer van de student behaald in de graad en de master of een gelijkwaardige graad die toegang geeft tot het doctoraat.

b) Andere graden tot 4 punten

c) Andere academische en / of professionele verdiensten: 1. publicaties (maximaal 5 punten), 2. talenkennis gelijk aan of hoger dan niveau B2 (tot 2 punten); 3. Beurzen en onderscheidingen (maximaal 2 punten) 4. Beroepservaring (tot 2 punten) tot 25 punten

Bovendien moeten alle aanvragers een B1-niveau in het Engels bewijzen.

Studenten met speciale onderwijsbehoeften afgeleid van handicap

Als een aanvrager een handicap presenteert waarvoor speciale voorwaarden zijn vereist, moet u dit aangeven in uw inschrijvingsaanvraag en in detail de exacte aanpassingsmaatregelen specificeren die u nodig hebt. In dit geval moet u op het moment van registratie een medische verklaring overleggen waarin het type en de mate van functioneel verlies worden vermeld. De selectiecriteria voor studenten met specifieke onderwijsbehoeften die zijn afgeleid van een handicap, zijn hetzelfde als voor de rest van de studenten. De Academische Commissie zal in dit geval de behoefte aan mogelijke leerplanaanpassingen evalueren.

Voltijd- en deeltijdregistratie

Een jaarlijks aanbod van 15 plaatsen is voorzien, onder voltijd- en deeltijdstudenten. Van de 15 plaatsen die in elke cursus worden aangeboden, kan een maximum van 10 worden toegewezen aan studenten met een part-time toewijding. De plaatsen die worden aangeboden door de ULL worden 7 en door de ULPGC 8, waarvan een minimum van 2 deeltijds wordt toegewezen in La Laguna en 3 in Las Palmas de Gran Canaria, totdat het maximum van 10 is bereikt, aangepast elk geval afhankelijk van het selectieproces, wat de verantwoordelijkheid is van de Academische Commissie van het programma.

De doctoraatsstudent kan zich fulltime of part-time inschrijven. Voor de laatste modaliteit is de voorwaarde van een deeltijd-promovendus, in voorkomend geval verleend door de academische commissie van het doctoraat, een onmisbare vereiste. Deze voorwaarde moet worden aangevraagd bij de Academische Commissie, onder overlegging van de bewijsstukken. Beroeps-, familie- of persoonlijke redenen worden in aanmerking genomen voor de status van deeltijd-doctorandus. Beroepsredenen omvatten bij voorkeur situaties van een vaste of stabiele aard, tijdelijke contracten verlengd in de loop van de tijd, of andere situaties die door de Academische Commissie worden overwogen. Motieven van gezins- of persoonlijke aard omvatten, onder andere, afhankelijkheid, ouderenzorg of gehandicapte kinderen en familie met kinderen in de leerplichtige leeftijd en situaties van seksueel geweld. Studenten met een handicap van meer dan 33%, indien zij daarom vragen en de Academische Commissie documentair rechtvaardigen.

De wijziging van de registratiemodaliteit kan in de gemeenschappelijke registratieperioden worden aangevraagd, afhankelijk van het gunstige rapport van de Academische Commissie.

Zodra de jaarlijkse collegegeld, kunnen er geen wijzigingen worden aangebracht in het regime van toewijding gedurende het studiejaar, tenzij bij Bijzondere ernstige omstandigheden worden geëvalueerd door de Academische Commissie. De oorzaken die kunnen worden aangevoerd in de applicatie onder andere zijn: het werk activiteit, speciale onderwijsbehoeften, familie zorg nodig heeft, high-performance atleten en economische situatie van het huishouden.

Deze school biedt programma's in:
  • Spaans
  • Engels


Laatst bijgewerkt op June 19, 2018
Duur & Kosten
Deze cursus is Campus gesitueerd
Start Date
Startdatum
Sept. 2019
Duration
Duur
Deeltijd
Voltijd
Locations
Spanje - Santa Cruz de Tenerife, Canarische Eilanden
Startdatum : Sept. 2019
Aanmeldingslimiet Vraag informatie aan
Einddatum Vraag informatie aan