QBM tracht een groep jonge wetenschappers te trainen die, hoewel ze stevig verankerd zijn in hun thuisdiscipline, vertrouwd zijn met verschillende benaderingen en denkstijlen. Het doel is dat de studenten vertrouwd raken met het communiceren over de traditionele grenzen, vooral over de scheidslijn tussen experiment en kwantitatieve theorie - om in feite wetenschappelijk bi- of meertalig te worden. Daartoe biedt de school een geïntegreerde interdisciplinaire Ph.D. programma dat uit drie hoofdcomponenten bestaat:

  1. Een interdisciplinair onderzoeksproject dat concepten en methoden uit verschillende vakgebieden combineert.
  2. Een substantieel programma van formeel cursuswerk met een algemene en een individuele component gecentreerd rond een interdisciplinaire kernopleiding die de belangrijkste problemen in de biowetenschap vanuit meerdere perspectieven behandelt.
  3. Verdere activiteiten om de andere overdraagbare vaardigheden van studenten te verbeteren om te slagen in de wetenschap als een competitief beroep.

Het QBM-doctoraatsprogramma is volledig Bologna-compatibel en leidt tot Dr. Rer. nat. of Ph.D. mate. Studenten dienen hun schriftelijke scriptie in bij de faculteit van hun PI en verdedigen volgens het reglement van dezelfde faculteit.

Interdisciplinair onderzoek

Onderzoeksprojecten voor studenten bevinden zich op het raakvlak tussen twee disciplines en maken typisch deel uit van een voortdurende samenwerking tussen twee PI's van QBM, die zouden dienen als adviseur en co-adviseur. Het project is verankerd in het primaire vakgebied van de student, dat meestal ook het expertisegebied van de principal advisor is, maar dat nauwe interactie vereist met een tweede discipline, meestal vertegenwoordigd door de co-adviseur. Hoewel studenten stevig in het laboratorium van hun adviseur zijn gevestigd, ontwikkelen ze ook sterke banden, zowel professioneel als persoonlijk, met de co-adviseur en zijn / haar groep, indien van toepassing.

De student heeft een thesis-adviescommissie (TAC) en zal jaarlijks verslag uitbrengen over zijn / haar voortgang. De TAC bestaat idealiter uit minimaal drie leden (adviseur, co-adviseur / 2e lid van QBM, 3e lid van QBM) en indien nodig of extra externe leden.

Natuurlijk werk

Het QBM-cursuswerk beoogt studenten te voorzien van cross- en interdisciplinaire training om de kloof tussen kwantitatieve en kwalitatieve benaderingen in biowetenschappen te overbruggen.

Onze Primer Courses bouwen een sterkere basis in de disciplines buiten het primaire trainingsveld van een student. We bieden gerichte feedercursussen, zoals programmeren, biochemie (voor niet-wetenschappelijke wetenschappers) , statistiek, bio-informatica en wiskunde en biofysica op verschillende niveaus die specifiek zijn ontworpen om relevante basics aan niet-specialisten te geven .

Voor de Lecture Series suggereren QBM-studenten externe sprekers te uitnodigen en te hosten op dit maandelijkse evenement. De lezingen over QBM-relevante onderwerpen worden aangevuld met een journalclub met de gastspreker.

Om de studenten tijdens hun doctoraat in overdraagbare vaardigheden te ondersteunen, bieden we Soft Skill Courses. Zelfs de beste onderzoeksresultaten zullen niet goed worden erkend door de gemeenschap als ze niet op een duidelijke en coherente manier worden gepresenteerd. Om dat te leren, bieden we cursussen zoals wetenschappelijk schrijven, presentatievaardigheden en goede wetenschappelijke praktijk.

En ten slotte brengt de jaarlijkse QBM-retraite alle QBM-studenten bijeen in een informele wetenschappelijke omgeving waar ze hun onderzoek presenteren in korte lezingen en posters, en lezingen bijwonen van uitgenodigde sprekers.

Externe evenementen:

We moedigen de studenten ook aan om internationale conferenties, workshops, zomercursussen aan de LMU of andere instellingen bij te wonen, evenals geavanceerde cursussen die relevant zijn voor hun onderzoekswerk. Daarnaast hebben de studenten verschillende mogelijkheden om deel te nemen aan evenementen binnen de wetenschappelijke gemeenschap van München, op basis van hun eigen onderzoeksinteresses. Deze evenementen omvatten lezingenseries, symposia en workshops aangeboden door vijf collaborative research centers (SFB's) vertegenwoordigd binnen QBM, het Center for NanoScience (CeNS), en de excellentieclusters Nanosystems Initiative Munich (NIM) en het Center for Integrated Protein Science Munich ( CIPSM), het Max-Planck-instituut voor biochemie en het Helmholtz Center in München.

Selectie procedure

Op basis van hun schriftelijke aanvraag zullen geselecteerde kandidaten worden uitgenodigd voor een interview met München om de wederzijdse belangstelling voor het gastlaboratorium en de graduate school te onderzoeken. Kandidaten die aan onze criteria hebben voldaan en worden gekoppeld aan een PI en een gastlaboratorium, worden uitgenodigd om aan het programma deel te nemen.

Reiskosten en accommodatie voor de interviewweek worden gedekt door QBM.

Opleiding te volgen in:
Engels
Graduate School of Biosciences Munich
Laatst bijgewerkt op April 8, 2019
Deze cursus is Campus gesitueerd
Begindatum
mrt 2020
Duration
3 jaar
Voltijd
Deadline
aug 1, 2019
Exact date TBA
Op locaties
Op datum
Begindatum
mrt 2020
Aanmeldingslimiet
aug 1, 2019
Exact date TBA

mrt 2020

Location
Aanmeldingslimiet
aug 1, 2019
Exact date TBA
Einddatum