PhD in Interdisciplinaire Gender Studies (Interuniversitair)

Universidad de La Laguna

Programma Beschrijving

Lees de Officiële Beschrijving

PhD in Interdisciplinaire Gender Studies (Interuniversitair)

Universidad de La Laguna

Momenteel is gender een gebied van innovatie in wetenschap en technologie. Het doctoraat in de interdisciplinaire genderstudies vormt een nieuwe gok in het Spaanse universitaire panorama, omdat het geen precedenten kent aan de Spaanse universiteit. Het is een voorstel dat beantwoordt aan en beantwoordt aan de vraag die wordt gegenereerd door het wetenschappelijk beleid dat meer dan tien jaar geleden is ontwikkeld door de Europese Unie en de Spaanse wetgeving die dringend en dringend een adequate opleiding vereist in de meest hoog academisch niveau. Het is een interuniversitair doctoraat waarin, naast de Universidad de La Laguna , de Universiteit van Alicante, de Universiteit van Alcalá, de Universiteit van de Balearen, de Universiteit van Huelva, de Jaume I Universiteit van Castellón, de universiteit Rey Juan Carlos en de Autonome Universiteit van Madrid, de universiteit die het doctoraatsprogramma coördineert.

Het meest recente onderzoek heeft aangetoond hoe op vele terreinen van de wetenschappelijke kennis van de geesteswetenschappen de geneeskunde, de sociale wetenschappen en engineering, zijn de variabelen van sekse en gender onvoldoende beschouwd. Perviven stereotypen en vooroordelen in onderzoek en technologische ontwikkelingen, vaak gebouwd als een universele standaard die de realiteit, ervaringen en verwachtingen van een groep van mensen, voornamelijk mannen, meestal wit en een bepaalde economische niveau, en ze beschouwd als afwijkingen van de norm realiteit van anderen. Science, net als elk ander gebied van menselijke activiteit is niet vrij van de culturele en sociale omstandigheden van zijn tijd. Genderstereotypen en lagere sociale inschatting dat onderwerp vrouwen bewegen vaak tot een stereotiepe en minder rekening houdend met hun specifieke realiteit, of sociale of biologische, om onderzoek.

In de afgelopen decennia genderstudies hebben geholpen om te ontdekken en te leren gebieden van de werkelijkheid tot dan toe onbekende en ook vooroordelen en het aantal fouten in concepten en theorieën. In sommige gevallen, met name in de sociale wetenschappen en geesteswetenschappen, ze hebben bijgedragen tot een aanzienlijke herformulering van disciplinaire fundamenten van sommige velden van kennis. In andere gebieden is er nog veel te doen en om vooruit te komen, is het noodzakelijk om een ​​vruchtbare kruising tussen genderstudies en andere gebieden van kennis te bevorderen. Gender is dus een duidelijk gebied van innovatie in wetenschap en technologie.

Na de ondertekening van het Verdrag van Amsterdam in 1959, die de gelijkheid tussen mannen en vrouwen opgericht als een specifieke taak van de Europese Gemeenschap en als een horizontale doelstelling die alle communautaire taken heeft de Europese Commissie formeel haar inzet voor het bevorderen van de gelijkheid genderonderzoek (Europese Commissie (1999) vrouwen en wetenschap. vrouwen mobiliseren om het Europese onderzoek mededeling van de Europese Commissie, Brussel verrijken). Vanaf hier heeft de Europese Unie een prioriteit de invoering van gender in de inhoud van het onderzoek worden, in de dubbele versie, aan de ene kant, het adres van de realiteit van zowel vrouwen als mannen, en ten tweede, te bevorderen en te overwegen geslacht specifiek onderzoek naar lacunes in de kennis te vullen. En V en VI van de kaderprogramma's voor onderzoek van de EU heeft een genderperspectief geïntroduceerd. En met dezelfde doelstellingen van de Europese Commissie in het zesde kaderprogramma omvatte een vereiste voor gender-analyse wordt beschouwd als een variabele, die vergelijkbaar is met een andere, waarvan de relevantie in aanmerking moeten worden genomen. Grote onderzoeksinstellingen in de Verenigde Staten, Scandinavië en andere Europese landen zoals Oostenrijk en vereisen ook een systematische bestudering van gender en seksuele variabelen in de projecten die zij financieren. Verenigde Naties, het akkoord over wetenschap en technologie maart 2011 aangenomen, vermeldt ook de noodzaak om genderanalyse te nemen aan wetenschappelijk onderzoek. de beslissing

door het zevende kaderprogramma voor onderzoek van de Europese Unie bepaalt dat de integratie van de genderdimensie en gendergelijkheid op alle gebieden van het onderzoek moet worden aangepakt (Besluit 1982/2006 / Cede 18.12.1986, IJ L412 30/12 / 2006.p.1). En deze zelfde verklaring is uitgebreid in het huidige programma Horizon 2020, welk geslacht beschouwt een kruis analytische categorie om alle onderzoeksprogramma.

In ons land de integratie en promotie in de universiteit en wetenschapsbeleid opleidingen, onderzoek en onderwijs van gendergelijkheid in dwarsrichting gedurende onze meest recente wetgeving aanwezig: organieke wet 1/2004 over uitgebreide bescherming maatregelen tegen gendergeweld, wet 3/2007 van een effectieve gelijkheid van vrouwen en mannen, de RD 1393/2007 over het beheer van het universitair onderwijs en LOMLOU (organieke wet 4/2007) staten. Ook het Strategisch Plan voor Gelijkheid van Kansen 2008/2011, die in 12 prioritaire actiegebieden vond plaats ook gewezen op de mogelijkheid voor universitaire curricula gender in overeenstemming met de nationale en EU-regelgeving. In dit verband is het bijzonder belangrijk As 4 (innovatie), die verwijst naar mainstreaming (mainstreaming), verbetering van de kennis, de rol van vrouwen en de feminisering van wetenschap en technologie. Spaanse aspecten, uitgegeven door de Women and Science Unit van het ministerie van Wetenschap en Innovatie in 2011.

De wet van Wetenschap en Spaanse Technology onlangs goedgekeurd bevat een belangrijk artikel afbreuk te doen aan deze gemeenschap en de nationale eisen, "de Spaanse strategie voor wetenschap en technologie en de Staat Plan van wetenschappelijk en technisch onderzoek zal de integratie van mannen en vrouwen te bevorderen als een cross-categorie onderzoek en technologie, zodat de relevantie ervan wordt beschouwd in alle aspecten van het proces van de definitie van prioriteiten onderzoek, onderzoek problemen, verklarend theoretisch kader, methodes, inzameling en interpretatie van gegevens, conclusies, applicaties en technologische ontwikkeling, en voorstellen voor toekomstige studies. " In reactie op deze eisen van de Europese en Spaanse wetgeving nationale ID-programma i bevat sinds 2008 specificeert een manager die reageert op het acroniem EMF dwars gelede naar alle delen van specifieke kennis, onderzoek over gender .

Het huidige voorstel voor een doctoraat in de Interdisciplinaire Gender Studies zou dan te reageren en voldoen aan de vraag die door deze wetenschappelijke gevoerde beleid voor meer dan een decennium door de Europese Unie en de Spaanse wet die dringend noodzakelijk voor de opleiding vereist recht op het hoogste academisch niveau. Alleen een dergelijke training gericht onderzoek bij voorkeur in staat zijn om deskundige wetenschappelijke analyse die noodzakelijk zijn voor de consolidatie van het wetenschappelijk onderzoek en beleid vermeld te bieden.

In die zin is het huidige voorstel doctoraat in Interdisciplinair Gender Studies is, aan de ene kant, een absoluut nieuwe inzet op de Spaanse universiteit scene, en de andere, een noodzaak voortvloeiend uit een lange-ervaren demand training. Het is nieuw, want het is ongekend in de Spaanse universiteit (in de internationale arena zijn er slechts soortgelijke initiatieven in de VS en Italië); dus het zou reageren op een vraag zonder enige academische dekking in deze tijd, waarin de strategische belang van deze doctorale universiteiten en deelnemende centra zou steunen. Maar aan de andere kant, voldoet ook een vormende vraag en grotendeels ondersteund door gerenommeerde onderzoek en onderwijs carrière instituten, seminars en onderzoeksgroepen die dit ondersteunen, sommigen van hen met meer dan 25 jaar van het bestaan, en tot dit dusver slechts een kanaal via andere doctoraten ingelijst in specifieke disciplines vond hij (recht, geschiedenis, literatuur, enz., kunnen een voorbeeld in dit verband in de stellingen die in de afgelopen jaren op de genderproblematiek te zijn), maar ontbreekt tot nu toe een ruimte discipline zelf. In die zin is de essentiële waarde van het effect liggen in de gelegenheid om hun eigen ruimte te creëren, tot het niet-bestaande momenteel enkele studies sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw werd voor het eerst een herbevestiging van zichzelf in de curriculaire onderwijs opleidingen en rangen, en later in masteropleidingen en meesters aangepast aan de Europese ruimte voor hoger onderwijs, die aanwezig zijn in een grote meerderheid van de deelnemers aan het huidige programma universiteiten, die al hun eigen ruimte in de Ph.D. vereisen, zoals blijkt uit de overvloedige lezen en verdediging van een proefschrift over genderkwesties gehouden in de afgelopen jaren in verschillende afdelingen en de Spaanse universitaire instituten, waarvan een korte beschrijving (slechts tot 10) is voorzien in dit document. Sinds het midden van de jaren '80 onderzoek en onderwijs over genderkwesties is een van de belangrijkste punten van strategisch belang van universiteiten, zoals de Autonome Universiteit van Madrid, de Jaume I van Castellón, de Universiteit van Alicante Huelva, en de Balearen. Hij heeft ook al sinds haar oprichting in de jongste deelnemende universiteiten als Rey Juan Carlos University in Madrid. In alle belangrijke onderzoeksteams (Vid. Human Resources) ondersteunen de kwaliteit en tijdigheid van deze doctoraatsopleiding.

In dit opzicht, een van de belangrijkste sterke punten van dit programma is het interdisciplinaire karakter. In feite, hoewel in de kop van dit document, als gevolg van technische beperkingen van de computer applicatie, vermeld slechts één optie thematische codes ISCED, de PhD-programma in Interdisciplinair Gender Studies heeft betrekking op onderwerpen die verband houden met de sociale wetenschappen, juridische, human en gezondheid (zie lijnen en onderzoeksteams). Deze interdisciplinaire karakter is niet een grillige keuze, maar reageert op het feit dat de doelstellingen van het doctoraatsprogramma worden geïncardineerd in het bevorderen van gendergelijkheid geëist door de Europese Gemeenschap het beleid, de nationale wetgeving en internationale verbintenissen voor ons land op het gebied van gelijkheid en non-discriminatie tussen vrouwen en mannen. En in deze lijn, dit doctoraat neemt als haar belangrijkste doelstelling van de aanpak van gender mainstreaming of mainstreaming, door de vierde Wereldvrouwenconferentie in Beijing (1995) uitgeroepen als absoluut essentieel voor inclusieve en egalitaire overheidsbeleid, het integreren van eisen te bereiken en het vereist een professionele interdisciplinair onderzoek en opleiding in genderstudies. En het is juist deze interdisciplinaire benadering, die noodzakelijkerwijs alle trainingen, onderzoek, studie en analyse van geslacht, opgelegd door de interuniversitaire dit programma moet verwoorden. Terwijl interdisciplinariteit altijd studies en genderonderzoek heeft onderscheiden, de waarheid is dat niche expert kennis over verdeeld over de nationale geografie universiteit, dus het is niet gemakkelijk om gespecialiseerde vraag in één voldoen of universiteit. De groepering van universiteiten, instituten en seminars die verantwoordelijk zijn voor het promotieonderzoek ervoor te zorgen dat al deze eisen kan worden voldaan, ondanks de extreme specificiteit en wetenschappelijke expertise die een doctoraat zou moeten kenmerken. Dus ondanks de gecoördineerde onderzoek en onderwijs centra van de verschillende leden van dit programma, met al beschikt over zeer gericht op interdisciplinariteit, dat- als zei- functie onderscheidt genderstudies en onderzoek, de waarheid het is dat dit allemaal traditioneel, human resources en wetenschappelijke expertise hebben een grotere solvabiliteit op bepaalde terreinen van de wetenschappelijke kennis die complementair te maken.

Zo is bijvoorbeeld de UAM heeft een onmiskenbare interdisciplinair, terug te vinden in de afgelopen vijf jaar in de volgende onderzoeksprojecten ID: Titel: "Leeftijd, geslacht en rechten: veroudering in vrouwen". Nª Referentie: FEM2009-09556. Gefinancierd door: toegekend voor onderzoek MICINN periode: 2010- 2012 Hoofd-onderzoeker: Pilar Folguera waarbij 27 onderzoekers / s van verschillende disciplines (Physical Anthropology, sociale antropologie, geschiedenis, biologie, psychologie, recht, economie, enz.) Betrokken. En Titel: leeftijd, geslacht en rechten: multidisciplinaire analyse voorstel voor de XXI eeuw. Referentienummer: CEMU-2013-04, toegekend voor onderzoek Periode: 2013- 2015 Principal Investigator: Yolanda Guerrero Navarrete, waarbij 27 onderzoekers die betrokken zijn / is verschillende disciplines (Physical Anthropology, sociale antropologie, geschiedenis, biologie, psychologie, rechten , economie, enz.). Het resultaat van dit onderzoek is de laatste publicatie van de redactionele lijn van IUEM UAM: XIX Internationale Conferentie over Interdisciplinair onderzoek: Gender and Ageing coördinatoren: Pilar Folguera; Virginia Maquieira; María Jesús Matilla; Montero Pilar; María Jesús Vara. (ISBN: 978-84-8344-348-4) edities van de Autonome Universiteit van Madrid 2013.

Sinds haar oprichting de UAM is onderscheidt zich door een zeer krachtige lijn van het onderzoek richtte zich op één van de voorgestelde regels, namelijk de Gender, geschiedenis en culturele productie. Een groot aantal onderzoekers van de UAM opgenomen in het team dat deze lijn van onderzoek ondersteunt en het moet een groot deel van het register

projecten, scripties en publicaties in deze uitvoeren. Enkele voorbeelden van de afgelopen jaren zijn als volgt:

a) .- Research Projects:

Titel: Discriminatie van vrouwen: de oorsprong van het probleem. Sociale en educatieve functie van de archeologische musea in de strijd tegen geweld tegen vrouwen.

Referentie: 035/12

Gefinancierd door: Institute for Women

Periode verleend voor onderzoek: 2012- 2014

Principal Investigator: Lourdes Prados Torreira

Titel: De opname van de Spaanse schrijvers aan de pers tussen 1850 en 1936 (INEMPE)

Referentie nummer: 2011-0004-INV-00034

Gefinancierd door: Ministerie van Arbeid en Sociale Zaken. Instituut voor vrouwengeschiedenis verleend voor onderzoek periode: 2011-2013

Onderzoeker / Principal Carmen Díez Serven

Titel: Geschiedenis van de vrouwen in de Spaanse universiteiten, XX eeuw. In vergelijking met de Europese universiteiten.

Referentienummer: HAR2011-29514

Gefinancierd door: Ministerie van Wetenschap en Innovatie

Periode verleend voor onderzoek: 2011-2013

Onderzoeker / Opdrachtgever: Josefina Cuesta Bustillo. Onderzoeker Mª Jesús Matilla

b) .- Thesis:

Titel: Vrouwen en Creoolse identiteit. (De bijdrage van novohispanas de mentaliteit van de groep B. XVI en XVII).

Promovendus Alberto Baena Zapatero

University: UAM Faculteit / School: Arts

Jaar: 2008

Kwalificatie: Excellent Cum Laude

Titel: Vrouwen, Sorcery en Inquisitie. inquisitorial rechtbank in Lima. XVIII eeuw

Promovendus: Natalia Urra Jaque

University: UAM Faculteit / School: Arts

Jaar: 2012

Kwalificatie: Excellent

Op dezelfde manier, sinds haar oprichting een sterke onderzoekslijnen die samen teams, projecten en scripties heeft gebracht is de feministische theorieën, Burgerschap en globalisering, op basis van de afgelopen jaren met de volgende wetenschappelijke prestaties

a) Onderzoeksprojecten

Titel: Kwaliteit van de openbare beraadslaging in de hedendaagse democratieën

Referentie: SEJ2007-67482 / POL

Gefinancierd door: Ministerie van Wetenschap en Innovatie

Periode verleend voor onderzoek: 2007-2010

Promotor: Prof. Dra. Elena Beltrán Pedreira.

Titel: De moeilijkheden van de democratie: tussen politiek en recht.

Referentienummer: DER2009 / 08.138

Gefinancierd door: Ministerie van Wetenschap en Innovatie

Onderzoeker / a main: Alfonso Ruiz Miguel. Onderzoek: Cristina Sánchez Muñoz. Elena Beltrán Pedreira

Titel: Veranderingen van het overheidsbeleid rond vrouwelijke seksualiteit van het Franco-regime naar democratie: de repressie van het overheidsbeleid voor de gelijkheid.

Referentienummer: 140/07

Gefinancierd door: National IDI Plan voor Wetenschappelijk Onderzoek, Ontwikkeling en Technologische Innovatie

Periode verleend voor onderzoek: 2004-2007

Principal Investigator: Raquel Osborne Verdugo

Titel: Multiculturalisme, Gender en Recht

Referentienummer: DER2009-08297 / JURI

Gefinancierd door: Ministerie van Economische Zaken en Concurrentievermogen-staatssecretaris voor onderzoek, ontwikkeling en innovatie

Periode verleend voor onderzoek: 2009-2011

Research medewerker: Raquel Osborne Verdugo

Titel: populaire en wetenschappelijke cultuur van liefde en seksualiteit. de jaren zestig in Spanje en de culturele constructie van vrouwelijkheid en mannelijkheid

Referentienummer: HAR2012-37959-C02-02

Gefinancierd door: Research Projects, Sub-Projects Oriented Fundamenteel Onderzoek. Call 2012 Universiteit van Granada

Periode verleend voor onderzoek: 2013-2015

Onderzoeker / Opdrachtgever: Rosa Maria Medina Domenech

b) Thesis

Auteur / A: mevrouw Francisca Herrera Corbalan

Titel: "Prostituees straat in Madrid aan het begin van het nieuwe millennium Toespraken en realiteiten op prostitutie in het kader van de gender perspectieven.".

Plaats en datum van de verdediging: Universidad Complutense de Madrid Faculteit in de informatica. Dpt. SOCIOLOGIE VI. 24 februari 2012.

Kwalificatie verkregen: Uitstekende Cum Laude met een optie voor buitengewone prijs.

Om deze zijn sterk zijn toegevoegd in de afgelopen jaren het team dat werkt aan het onderzoek Gender, Health en Sexualities

a) Onderzoeksprojecten

Titel: Labor Mobbing: interveniërende factoren en psychobiologische aspecten

Referentienummer: PSI2009-13661 (subprogramma PSIC)

Gefinancierd door: Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen

Periode verleend voor onderzoek: 2010-2013

Medewerker onderzoeker: Eva Garrosa

Titel: Geslacht als een eenheid van analyse in de studie van bio-culturele determinanten van gezond ouder worden.

Referentienummer: Q2818013A

Gefinancierd door: Ministerie van Volksgezondheid, Sociale Zaken en Gelijkheid.

Conedido onderzoeksperiode: 2012-2014.

Onderzoeker / Opdrachtgever: Maria del Pilar Lopez Montero

Titel: voedingstoestand tijdens de zwangerschap, geboortegewicht en arteriële elasticiteit bij kinderen.

Referentienummer: FEM2009-13434-C02-01

Gefinancierd door: Ministerie van Wetenschap en Innovatie

Periode verleend voor onderzoek: 2009-2012

Onderzoeker / Opdrachtgever: Maria del Pilar Lopez Montero

b) Thesis

Auteur / a: Liliana Diaz Gracia

Titel: organisatorische rechtvaardigheid, benadrukken de rol en taak agressie: de beschermende rol van gender-ideologie, emotionele bekwaamheid en ervaring herstel. Een studie in de dienstensector

Plaats en datum van de verdediging: Faculteit der Psychologie, UAM

Kwalificatie verkregen: cum laude

Adres: Eva Garrosa impact daarvan:

Diaz-Gracia, L., Moreno-Jimenez, B., Garrosa, E., en Sebastian, J. (2011). Onbeleefdheid en ongewenst seksueel gedrag op het werk: impact op de gezondheid op het werk. Magazine nationale School of Public Health, 29 (4).

Auteur / a: Fierro Arias, Jose Daniel

Titel: De overgang van de adolescentie naar volwassenheid: theorieën en de realiteit

Plaats en datum van de verdediging: UAM School of Psychology 02/10/2009

Kwalificatie verkregen: cum laude

Adres: Amparo Moreno Fierro, D. Moreno, A. (2007). Opkomende Volwassenheid in Mexicaanse en Spaanse jeugd: Theorieën en realiteit. Journal of Adolescent Research, 22, 476-503

Impact factor: 1,24

Auteur / a: Karim ANZID.

Titel: Overgang alimentaire chez les Populaties zijn méditerranéennes et sur la Croissance et invloed l'état de la population Nutritionnel région d'Ouarzazate (Marokko).

Plaats en datum van de verdediging: Université Cadi Ayyad van Marrakech. Marrakech, oktober 2011.

Kwalificatie verkregen: 2011 kwalificatie: Excellent met onderscheiding.

Richting. Montero-montero pijler P, K Anzid, Cherkaoui M., Baali A., Rodriguez Lopez S. voedingsstatus van adolescenten in het kader van de Morocean Nutritional overgang: Waarom ouders edueation. J. Biosoe. Sei., (2011), 00, 1-14,6 Cambridge University Press.

Impact factor: Journal Citation Report. FI: 1.330

Anzid K, The Hamdani F., A. Baali, Boetsch G., S. Levy,

P Montero, M. Cherkaoui De effeet sociaal-economische status en oppervlakte van residenee op huishoudenvoedsel variatie in Moroeeo. Annals ofHuman Biology. November en december (2009); 36 (6): 1-23.

Impact factor: Journal Citation Report. FI: 0,927

Montero P, Marrodan MD., Carmenate M., Mora Al., Rodriguez-Lopez S., Anzid K, Cherkaoui M. Voedingstoestand ofMoroecan adolescenten die woonachtig zijn in Madrid. Openbare Hea1th Nutrition, (2010), 13 (9A): 103. Impact Index. Journal Citation Report. FI: 2817

De universiteit van Alicante heeft zich onderscheiden in de afgelopen jaren voor zijn wetenschappelijk belang en de impact op twee van de voorgestelde lijnen. De eerste is geslacht, gezondheid en Sexualities, wiens curriculum bieden de onderzoekers in totaal negen presidentiële administraties, 10 stellingen gelezen in de afgelopen vijf jaar en 43 research projecten bij elkaar opgeteld.

Tweede lijn Gender Geschiedenis en culturele productie heeft 15 onderzoekers die zes jaar in totaal accumuleren, 3 stellingen in de afgelopen vijf jaar en 19 onderzoeksprojecten

De universiteit van Huelva is toonaangevend in drie onderzoekslijnen gesorteerde figuur:

Ongetwijfeld, in het eerste genre, geschiedenis en culturele productie, ondersteund door een professor, Dr. Pilar Dominguez Cuder met uitgebreide academische en professionele carrière. Ze coördineert verschillende onderzoeksprojecten. Naast het, de lijn heeft een groot aantal docenten, in het bijzonder 8, waarvan er één, Dr .. Maria Luisa Candau Chacon heeft 4 sexenios andere Dr. Encarnacion Lemus Lopez heeft drie en vijf stellingen gelezen in de afgelopen vijf jaar en de rest zijn 2 presidentiële termen, behalve 1, die wacht op deze oproep. Onder 8 stellingen die zij hebben behandeld in de afgelopen vijf jaar.

Ten tweede zou de Gender, Gender en Education Online ook ondersteund door een specialist, Dr. Jose Manuel Coronel Llamas, met een belangrijke achtergrond in hun voordeel. Daarnaast is deze regel 4 docenten / naarmate meer deel uitmaken van Huelva, twee in totaal drie toedieningen president berekenen, Dra. Emilia Moreno Sanchez en Dr. Angel Hernando Gomez en belangrijke projecten dat het gewicht van deze lijn te ondersteunen in de hele universiteit.

Tot slot, ook de UHU heeft een zeer belangrijke rol in het derde genre component, Economie, Recht en Gelijkheid beleid, waar er 5 docenten, ondersteund door twee van zes jaar en 2 proefschriften, evenals het leiden van projecten in de wetgevende veld en economische.

Aan de Universiteit van Alcalá de prioriteit lijn: Gender, Economie, Recht en Gelijkheid beleid. Zij hebben de volgende activiteiten ontplooid:

  • Meegeven interdisciplinaire cursus "Gender Diversiteit en Gelijke Rechten", gecoördineerd door de menswording Carmona Cuenca leraar. Het is een kruising onderwerp van academische studies van het academiejaar 2009-2010 tot nu toe. Sociale psychologie, sociologie, Filologie, rechtsfilosofie, Staatsrecht, Bestuursrecht, arbeidsrecht, handelsrecht en Fiscaal Recht: Dit onderwerp docenten / als uit verschillende disciplines betrokken.
  • Grondwet Research Group erkend door de Universiteit van Alcalá: Studies en Onderzoekscentrum voor gendergelijkheid CEIG-. Ref. CCSS2012 / R39, gecoördineerd door Encarnación Carmona Cuenca.

Het wordt ook ondersteund door de volgende

a) .- Onderzoeksprojecten en aanvullende maatregelen:

Titel: Situatie, de behoeften en processen van verandering voor vrouwen in dakloosheid. Een longitudinaal onderzoek.

Referentienummer: FEM2012-35053

Gefinancierd door: Ministerie van Wetenschap en concurrentievermogen. Directoraat-generaal Onderzoek en het beheer van het Nationaal Plan I.Tipo bijeenroepen ID: Competitive

Periode toegekend voor onderzoek 2013-2015 Principal Investigator: Jose Juan Vazquez Cabrera Aantal onderzoekers: 9

Titel: vrouwen en macht.

Aantal referenciaUAH / EV418

Gefinancierd door: Instituut voor American Studies aan de Universiteit van Alcalá.

Periode verleend voor onderzoek: 2010-2011

Principal Investigator: Alicia Kaufmann Hahn

Titel: Diversiteit en Gender Equality van rechten. het bevorderen van innovatie in het onderwijsleerproces Universidad de Alcalá.

Principal Investigator: Encarnación Carmona Cuenca.

-Dag voor democratie en gelijke toepassing van de Equality Act in het Spaans parlementen. Georganiseerd door de Universiteit van Alcalá en het Instituut van de parlementaire rechten aan de Complutense Universiteit van Madrid. Gefinancierd door het Instituut voor Vrouwen (Ministerie van Gelijkheid). Expte. No. 10 / 09-04. Bedrag: 600. Datum van Celebration: 22 april 2010. Principal Investigator: Encarnación Carmona Cuenca.

In verband daarmee heeft het de volgende onderzoeksvragen bezoek geproduceerd:

Carmona incarnatie Cuenca: onderzoek verblijf in het Max Planck Institut für Recht und Völkerrecht ausländisches Öffentliches Heidelberg (Duitsland). van 01/09/12011 tot 30/07/202. Topic: wet Antidiscriminatie Europese Unie en de uitvoering ervan in Spanje. Programma gefinancierd door de mobiliteit van professoren van de universiteiten van Madrid (Caja Madrid Stichting)

In de Universidad de La Laguna de volgende voorgestelde onderzoekslijnen prioriteiten: Gender, Geschiedenis en Culturele Productie is waar de meerderheid van de faculteit van de Universidad de La Laguna (ULL) aan dit doctoraat deelneemt. Het is een lijn met een lange traditie in deze universiteit, waarop meerdere onderzoeken zijn uitgevoerd en 5 proefschriften zijn gepubliceerd in de afgelopen jaren, evenals verschillende boeken, boekhoofdstukken en artikelen in wetenschappelijke tijdschriften.

Hoewel er slechts drie docenten van de ULL met betrekking tot Gender, geslacht en opleiding Online, kan worden beschouwd als een van de prioritaire gebieden. Genoemde docenten hebben ruime ervaring als onderzoeker Main onderzoeksprojecten (vijf in de afgelopen jaren). Over het algemeen is het aantal stellingen in de afgelopen jaren over dit onderwerp en geregisseerd door de docenten is zeven. Alle kamers hebben een actieve zes jaar, en nu hebben beide drie presidentiële administraties en beide. Ook wordt het onderzoek in deze lijn niet beperkt tot de laatste vijf jaar, maar kan worden getraceerd tot 1998 toen professor Pilar Matud Aznar begint het beheer van onderzoeksprojecten op het gebied van geweld tegen vrouwen, een activiteit die gestaag is doorgegaan tot op heden heeft van verschillende projecten, overeenkomsten en contracten voor onderzoek sinds gericht. Ook zeiden zij leraren hebben een aantal publicaties van boeken, hoofdstukken in boeken en wetenschappelijke artikelen over het onderwerp, evenals opleidingsactiviteiten en graduate gemaakt.

De lijn Gender, Gezondheid en Seksualiteit, met twee professoren van de Universidad de La Laguna , is ook van oudsher een baan in deze universiteit. Het begon met deelname aan onderzoeksprojecten in 1989 en is sindsdien voortgezet. In totaal waren de twee deelnemende docenten hoofdonderzoekers van elf door publieke entiteiten gefinancierde onderzoeksprojecten, waarvan twee tot het nationale ID-plan behoren en die in de afgelopen vijf jaar zijn ontwikkeld, nadat een van hen in 2013 is gestart. stuurde vier doctorale scripties op deze regel en publiceerde tal van artikelen in internationale impactbaktaps, waarvan sommige internationaal zeer geciteerd en nog steeds zijn.

Ten slotte is de lijn van Feministische theorieën, burgerschap en globalisering een prioriteit, omdat deze een belangrijk traject volgt in de ULL. De belangrijkste onderzoeker van het actieve onderzoeksproject waarnaar in deze regel wordt verwezen, behoort zelfs tot de Universidad de La Laguna . Het is een onderwijzend personeel dat opvalt door het hebben van verschillende secties van onderzoek, gestuurde stellingen en ook publicaties in internationale impactjournalen.

De meest representatieve lijn in de Balearen Universiteit van Gender, Gender en Education. Bewijs hiervan is dat de actieve onderzoeksproject gekoppeld aan deze lijn wordt geleid en ontwikkeld door medewerkers van de UIB en drie van de vijf uitstekende bijdragen in deze lijn zijn ontwikkeld door het personeel van deze universiteit.

Aan de Universiteit Jaume I figuur als een prioriteit Gender, geschiedenis en de culturele Production Line. Een dergelijke lijn wordt ondersteund door een lijn publicaties. Publiceert twee wetenschappelijke tijdschriften gecatalogiseerd en opgenomen in de ISOC, CINDOC en LATINDEX. One: Asparkía. Feministische investigació, is actief sinds 1991, terwijl Dossiers féministes is het sinds 1998. Het heeft ook een redactionele lijn door de prestigieuze colecciónSendes, waarvan één van de volumes werd bekroond met de Nationale Prijs voor de Universiteit Edition. Hij vertaalde werken uit het Grieks, Engels, Russisch en Madagaskar. Bovendien wordt de regel ondersteund door:

a) .- Research Projects:

Titel van het project: De woedend slachtoffers

Referentie (P1-1A2012-05)

Financiering entiteit Bancaixa-Universitat Jaume I

Periode verleend voor onderzoek: 2012 -2014

Promotor Vicente Benet Ferrando

Project titel: Virtual en Online Gemeenschappen Feminist Praxis: De politiek gebruik van het internet in Activisme tegen geweld tegen vrouwen

Referentie: (FEM2011-26301)

Financierende instantie ministerie van Wetenschap en Innovatie

Periode verleend voor onderzoek: 2011- 2013

Principal onderzoeker Sonia Núñez Puente. Universidad Rey Juan Carlos

Titel: Mond tot mond: Food & Transculturación in de Latijnse literatuur van de late twintigste eeuw (1960-2007).

Referentie: Code: P08-HUM-03.956

Financiering organisatie Junta de Andalucía

Periode verleend voor onderzoek: 2009 -2013

Hoofdonderzoeker Nieves Pascual Soler

Titel: Artistiek Gedrag End Of Century Context Valenciano. Precedenten poëtica van de globalisering.

Gefinancierd door: Ministerie van Wetenschap en Innovatie. General Research Projects Branch.

Periode verleend voor onderzoek: 2009 2012

Principal Investigator: Carmen Senabre Llabata

Titel van het project: De Brujas A Mermaids: Vrouwen en afbeeldingen van het Kwaad

Gefinancierd door: Generalitat Valenciana

Periode verleend voor onderzoek: 2009- 2009

Principal Investigator: Rosalia Torrent Esclapés

Project Titel: Cyberfeminisme praktijken. Gebruik Y Creations identiteiten In The Red As New Space Relatie.

Gefinancierd door: Nationaal Plan voor Wetenschappelijk Onderzoek, technologische ontwikkeling en innovatie 2004-2007 (Instituut voor referentiematerialen Vrouwen Financiering via IDI 55/06)

Periode verleend voor onderzoek: -2006-2009

Principal Investigator: Dr. Sonia Núñez Puente (Universidad Rey Juan Carlos, Madrid).

Ook in het kader van dit onderzoek Gender, Geschiedenis en culturele productie aan de Universiteit Jaume I zijn de volgende gelezen

b) .Tesis:

  1. Juncal Caballero Guiral: Vrouwen in surrealistische beelden. Geregisseerd door Rosalia Torrent Esclapés. 2010. Buitengewone Prize.
  2. Palau Paloma Pellicer: Kunstgalerie en kunstenaars in Castellón, 1940-1975. Geregisseerd door Rosalia Torrent Esclapés. Jaar: 2012. Special Award
  3. Jordi Luengo López: Female overtreding en Bohemen. Speeches en afbeeldingen van moderne vrouwen in de Valenciaanse pers de eerste derde deel van de twintigste eeuw. Geregisseerd door Sonia Reverter Bañón 2007. Buitengewone Prize. IV Nationale Prijs van de Spaanse vereniging van Research Geschiedenis van vrouwen (AEIHM). III Research Prize Presen Sáez de Descatllar.
  4. F. Xavier Garcia Belmonte: De Visio Geslacht: Family i Patrimonials strategieën Castelló de la Plana 1580-1735. Geregisseerd door Carmen Corona Marzol 2001.
  5. Camen María Fernández Nadal: Het Carlos II in Londen embajadoresde. Het buitenlands beleid van de Spaanse monarchie. Geregisseerd door Carmen Corona Marzol 2007. Buitengewone Prize.
  6. Maria Angeles Mingarro Arnandis: Muiscas: Familie, Vrouwen en het dagelijks leven in het tijdperk van de Verlichting. Geregisseerd door Carmen Corona Marzol 2008.
  7. Cristia Linares Bayo: Borriol: canvis estructurals i sociale transformatie van Lantic regim darreries hen. Geregisseerd door Carmen Corona Marzol 2010.
  8. Maria del Rosario Duart Herrero: Het bouwen van een legende, Isabel I van Castilië. Vertegenwoordigingen, denken, morele en douane. Geregisseerd door Carmen Corona Marzol 2011.
  9. Badenes-Gasset Inmaculada Ramos: Fernando Gasset Lacasaña, een Republikeinse politieke biografie (1816-1941). Geregisseerd door Rosa Peris Monlleó 2003.
  10. Juan Luis BEZIGT Lluch: Benicarló 1841-1965. De doorvoer van een oude villa van Maestrazgo een hedendaagse stad. Geregisseerd door Rosa Peris Monlleó 2005.
  11. Vicent Grau Reig: Segona Republic Burgeroorlog i Castelló. Discurs Republiek, mobilització i sindicalisme politieke revolutionairen. Geregisseerd door Rosa Peris Monlleó 2007.
  12. Lluís Baixauli Olmos: De interpretatie als serveis Publics desd'una perspectief ethiek: deontologische professionele i laplicació de context Penitentiary. Geregisseerd door Dora Sales Salvador en Francisco José Raga Gimeno 2012.

University Koning Juan Carlos eerste prioriteit is het onderzoek naar de feministische theorieën, Burgerschap en globalisering. Cursus dateert van 2005-2006, toen het lid van de URJC de leraar Ana Miguel Alvarez, erkend specialist in de feministische theorieën en debatten over burgerschap. Omdat de koers die een onderzoeksgroep en seminar heeft geleid gewoon erkenning als een Erkende Research Group URJC (2013).

In 2010 de hiervoor genoemde Research Group op te roepen tot nieuwe groepen URJC en de autonome gemeenschap van Madrid (Research Projects Program vorming en consolidatie van Research Groups (BOCM 29 december 2009) werd gepresenteerd, het verkrijgen van een score van 41 van de 50 in haar beoordeling in ANEP en begiftigd met 20.000 euro voor een jaar (URJC-CM 2010-CSH-5101). als onderdeel van dit project, en de rest van het jaar 2011, het IP-project een onderzoek uitgevoerd verblijf in het Center for Women's Studies in La Plata (Buenos Aires) en nam deel als gastspreker op het congres. Dit verblijf wordt gevraagd het hosten van een promovendus Plate en ook de viering van de eerste internationale conferentie Debatten theoretici op Prostitutie (maart 2012). de consolidatie van het onderzoek is geproduceerd met het verkrijgen van een nieuw onderzoeksproject in de laatste competitieve roep van de VI P National ID lan i. In het laatste project (FF2012-37366) samen te werken, niet alleen leraren, maar unpl van de Nationale Autonome Universiteit van Mexico, die ook hebben gevestigd een open lijn van communicatie en onderzoek. Ook is de leraar Ana Miguel uitgenodigd als de enige Europese vertegenwoordiger, samen met de Franse filosoof Edgard Morin, om deel te nemen aan de World Philosophy Day gehouden in Guatemala-Stad in 2013.

Eveneens is het gewoon verdedigde de eerste proefschrift vrucht van de Master in Interdisciplinair Gender Studies dat het studiejaar 2010/2011 begonnen, onder het thema van de allereerste belangrijke lijn van onderzoek aan de Rey Juan Carlos University. Eva Palomo Cermak student de thesis Feminisme en socialisme verdedigd in het werk van Sylvia Pankhurst: de debatten over de klasse, gender en seksualiteit in de context van de Britse suffragette. De lezing vond plaats op 10 april 2013.

competenties

kerncompetenties

  • CB11 - systematisch begrip van een veld van studie en beheersing van vaardigheden en methoden van onderzoek met betrekking tot het veld.
  • CB12 - Mogelijkheid om te bedenken, ontwerpen en creëren, implementeren en neemt een substantieel proces van onderzoek en creatie.
  • CB13 - Mogelijkheid om bij te dragen aan de uitbreiding van de grenzen van de kennis door origineel onderzoek.
  • CB14 - Mogelijkheid om kritische analyse en evaluatie en synthese van nieuwe en complexe ideeën uit te voeren.
  • CB15 - Het vermogen om te communiceren met de academische en wetenschappelijke gemeenschap en de samenleving in het algemeen over hun vakgebied in de wegen en talen algemeen gebruikt in internationale wetenschappelijke gemeenschap.
  • CB16 - Mogelijkheid om, binnen de academische en professionele context, wetenschappelijke, technologische, sociale, artistieke en culturele ontwikkeling in een kennismaatschappij.

Vaardigheden en persoonlijke vaardigheden

  • CA01 - Navigeren onze contexten waarin er weinig specifieke informatie.
  • CA02 - Zoek de belangrijkste vragen die beantwoord moeten worden om een ​​complex probleem op te lossen.
  • CA03 - Het ontwerpen, creëren, ontwikkelen en lanceren van nieuwe en innovatieve projecten in zijn vakgebied.
  • CA04 - Work in apparatuur en zelfstandig in een internationale of multidisciplinaire context.
  • CA05 - kennis te integreren, met complexe materie, en het formuleren van uitspraken met beperkte informatie.
  • CA06 - Kritiek en de verdediging van de intellectuele oplossingen.

opleidingsactiviteiten

  • Seminars Research in Interdisciplinaire Gender Studies
  • Aanwezigheid en presentatie van papers in nationale en internationale wetenschappelijke congressen
  • Voorbereiding van de publiceerbaar artikelen in wetenschappelijke tijdschriften
  • Onderzoek blijft op vreemdelingen of centra

onderzoek gebieden

  • Regel 1: Gender, Geschiedenis en culturele productie
  • Regel 2: Gender, Health en Sexualities
  • Regel 3: Gender, Economie, Recht en Gelijkheid Policies
  • Regel 4: feministische theorieën, burgerschap en globalisering
  • Lijn 5: Gender, Gender en Education

toelatingscriteria

Studenten die voldoen aan de hiervoor toegang vermelde eisen kunnen worden toegelaten tot de promotie. De Academische Coördinatiecomité van de doctoraatsopleiding in Interdisciplinair Gender Studies, waarvan de samenstelling is beschreven in paragraaf 5.2, analyseren aanvragen om toelating beoordeling van de volgende aspecten en verdiensten. soortelijk gewicht, procentueel aangegeven tussen haakjes in elk van de toelatingscriteria te gebruiken om de CV van de kandidaat.

De criteria voor de prioritering van de aanvragen zijn als volgt:

  • Affiniteit academische profiel (30%)
  • academische resultaten (40%)
  • Erkend level talen, Certificate Minimum Engels niveau B1 (10%)
  • merites onderzoek (10%): seminars, congressen, blijft in buitenlandse centra, publicaties
  • beroepskwalificaties (10%)

Aanvragen voor degenen die voldoen aan de voorwaarden, die moeten worden geformaliseerd binnen de tijd en in overeenstemming met de door elk van de deelnemende universiteiten procedures zullen worden onderworpen aan het oordeel van het Academisch Doctoral Committee, dat de toereikendheid van hun vorige opleiding zal bepalen doctoraatsstudie

2.1) Studenten in part-time:

dezelfde criteria voor alle studenten hun toewijding ofwel voltijds of deeltijds toe te geven, ongeacht zijn van toepassing. De regels van de UAM over het op de corporate site van de universiteit wordt gepubliceerd:

Part-time studenten zullen een periode van 5 jaar na de toelating tot de opleiding tot aan de presentatie van het proefschrift te hebben.

Studenten kunnen deel uitmaken fulltime of vice versa, op aanvraag en goedkeuring door de Academische Commissie

2.2) Studenten met specifieke onderwijsbehoeften als gevolg van arbeidsongeschiktheid

Kandidaten voor de doctoraatsopleiding met speciale onderwijsbehoeften als gevolg van hun handicap moeten worden aangepakt bij de UAM in eerste instantie, de coördinator van het doctoraatsprogramma, om het onder de aandacht te brengen. Het zal ook worden gericht aan het Bureau voor solidariteit en samenwerking, op te lossen (samen met de coördinator) de specifieke behoeften van elke kandidaat, het aanbieden van informatie, advies en begeleiding.

Het Bureau voor Solidariteit en onder de vice-president van Ontwikkelingssamenwerking en Uitbreiding van de Universiteit van de UAM, in oktober 2002 Samenwerking opgericht, heeft als een van zijn belangrijkste doelstellingen de vorming en consolidatie van de ruimte van Aandacht voor Mensen met een Handicap, die directe zorg verleent aan alle University Gemeenschap (studenten, docenten en medewerkers van Administration and Services). Het doel is om gelijke kansen en volledige integratie van de universitaire studenten met een beperking in de universiteit academische leven en

het bevorderen van het bewustzijn en het bewustzijn van alle leden van de universitaire gemeenschap.

UAM biedt studenten met een functiebeperking persoonlijke ontwikkeling en een breed scala aan opleidingsmogelijkheden. Een van de activiteiten van de omgeving van de gehandicaptenzorg is informatie, advies, persoonlijke aandacht en detectie van persoonlijke en academische behoeften die UAM studenten kunnen hebben. In dit verband heeft hij een "College gids voor studenten met een functiebeperking" ontwikkeld

Deze gids is bedoeld om te verdrijven en te elimineren de onwetendheid, die nog steeds bestaat over de opname van de universitaire studenten met een handicap, de presentatie van alle nodige informatie op de steunen, diensten en middelen die de Autonome Universiteit van Madrid (UAM) biedt deze studenten .

Van het Ministerie van aandacht voor handicap specifieke behoeften van elke student worden geëvalueerd, met als doel objectieve informatie voor docenten over de aanpassingen die nodig zijn om uit te voeren in elk geval. In deze lijn van het werk is de publicatie en distributie van het "Protocol van de zorg voor mensen met een handicap aan de Universiteit indicatief en ondersteuning gids met algemene richtlijnen die nuttig kunnen zijn bij de behandeling van een persoon met een handicap en helpt bij het verminderen situaties van desoriëntatie veroorzaakt door het gebrek aan informatie en onwetendheid van de moeilijkheden in de academische wereld kunnen worden aangeboden aan studenten met een handicap.

In deze gevallen zal het Academisch Comité de noodzaak van eventuele curriculaire aanpassingen, schema's of alternatieve studies te beoordelen.

Aan de Universidad de La Laguna er een programma voor aandacht voor studenten met een handicap (PAED), dat studenten met officieel erkende handicaps een reeks beurzen biedt die in principe worden verdeeld in: 1) transportsubsidie, 2) gebarentolk , 3) gepersonaliseerde technische hulpmiddelen, 4) aanvullende hulpmiddelen.

De PAED bevat een aantal hulpmiddelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, maar heeft geen officiële erkenning van een handicap nodig hebben. Via het programma aanpassingen worden uitgevoerd gericht op het wegnemen van architectuur, communicatietechnologie toegankelijkheid en andere belemmeringen.

wordt ook aandacht besteed aan studenten met een handicap in de gezondheidszorg ULL. Met name in zijn dienst Handvest bepaalt dat zij bijwonen, verwerking van de aanvragen en samenwerken in de ontwikkeling van effectieve prestaties.

2.3) Body verantwoordelijk voor de toelating van studenten

Aan de Universidad de La Laguna er geen doctorale school, maar er zijn academische commissies van elk programma, die eisen en aanvullende criteria voor de selectie en toelating van studenten tot een specifiek doctoraatsprogramma kunnen vaststellen. In het geval van het huidige interuniversitaire doctoraat, zijn de toelating tot het doctoraatsprogramma, de toewijzing van de mentor en de directeur en de follow-up van de formatieve activiteiten van het studentenprogramma dat de inschrijving aan de Universidad de La Laguna heeft geformaliseerd, afhankelijk van de Academic Commission van dezelfde waar de ULL zal naar behoren worden vertegenwoordigd.

Deze school biedt programma's in:
  • Spaans
  • Engels


Laatst bijgewerkt op June 19, 2018
Duur & Kosten
Deze cursus is Campus gesitueerd
Start Date
Startdatum
Sept. 2019
Duration
Duur
Deeltijd
Voltijd
Locations
Spanje - Santa Cruz de Tenerife, Canarische Eilanden
Startdatum : Sept. 2019
Aanmeldingslimiet Vraag informatie aan
Einddatum Vraag informatie aan