Introductie
Bedrijfsbeheer en economieFaculteit: FBM Afkorting: DSP-CME / DSP-CME-KS
Acad. jaar: 2021/2022
Type opleiding: Doctoraat
Programma code: P0413D050007
Graad toegekend: Ph.D.
Voertaal: Engels
Accreditatie: 28.5.2019 - 28.5.2029Wijze van onderzoek Voltijds onderzoek / Gecombineerd onderzoekStandaard studieduur 4 jaarProgramma begeleider doc. Ing. et Ing. Stanislav Škapa, Ph.D.LeerdoelenHet doctoraatsprogramma van Company Management and Economics is bedoeld om experts op te leiden die hoog gekwalificeerd zijn voor onderzoek op het gebied van bedrijfsmanagement, voor het onderwijzen en doen van onderzoek aan universiteiten en voor het werken in internationale organisaties, binnenlandse en internationale bedrijven. De nadruk ligt op het verwerven van diepgaande en systematische kennis en begrip van theorieën en het beheersen van moderne methoden en procedures die van toepassing zijn op economie als wetenschapsgebied, en vervolgens op het aannemen van geavanceerde methoden voor onderzoek in economie, bedrijfsbeheer en op het ontwikkelen van expertise in econometrie. Studenten concentreren zich op hun eigen onderzoek en vinden oplossingen voor onderzoeksproblemen gericht op volledigheid en theoretische achtergrond van de gevonden oplossingen. Een integraal onderdeel van de activiteiten van studenten is het publiceren van de onderzoeksresultaten, hun interpretatie en de daaropvolgende presentatie in verschillende vormen (presentatie op onderzoeksfora, op wetenschappelijke conferenties, briefpapier, onderzoeksprojecten bedenken en presenteren, enz.), Maar vooral schrijven en verdediging van een proefschrift.Graduate profielEen afgestudeerde in bedrijfsmanagement en economie heeft zeer gespecialiseerde, systematische kennis verworven van theorieën, concepten en methoden op het gebied van bedrijfsmanagement en economie, die tot de beste op een internationale schaal behoort, waardoor ook de technische expertise en vaardigheden worden verbeterd als diepgaande en systematische kennis en begrip van geavanceerde wiskundige en statistische methoden voor kwantitatieve en kwalitatieve data-analyse, inclusief diepe en systematische kennis van de methoden en procedures van wetenschappelijk werk. Afgestudeerden zullen banen vinden van hooggekwalificeerde experts in onderzoeksorganisaties als hoofden van onderzoeks- en ontwikkelingsteams en kunnen ook lesgeven en onderzoek doen aan universiteiten, in internationale organisaties, bij binnenlandse en internationale bedrijven.Fulfilment criteriaDe studie-eisen voor studenten van het Company Management and Economics-programma zijn te vinden in individuele curricula. Het belangrijkste vereiste onderwerp is de Methodology of Science and Research Work in Economics and Management, die wordt aangeboden in samenwerking met de Academie voor Wetenschappen van Tsjechië. Het hoofddoel van het programma is om de studenten te leren hoe ze onderzoek moeten doen, om hun kennis en praktische vaardigheden die nodig zijn voor wetenschappelijk werk te verbeteren, en om hen te leren een goed proefschrift te schrijven. Het eerste jaar omvat ook de cursus Economics III, gericht op het verbeteren van het gebruik van analytische tools die nodig zijn in de micro-economie, met name met betrekking tot de analyse van het aanbodgedeelte van het marktmechanisme met speciale nadruk op wiskundige modellen, waardoor de studenten ook kennis kunnen maken met alternatieve benaderingen van de vraag en voorraadvorming. In het deel van de macro-economie zal de nadruk worden gelegd op de theorie van exogene en endogene economische groei en de theorie van het staatsbeleid, waardoor de mogelijkheden van de studenten worden verbeterd om de verworven kennis toe te passen in de context van bedrijfsbeheer. Het tweede jaar omvat de vereiste Academische Schrijfcursus om de communicatieve vaardigheden van de studenten te ontwikkelen die nodig zijn om hun onderzoek en algemene academische genres te beschrijven en tegelijkertijd hun stilistische vaardigheden te verbeteren die typisch zijn voor academische geschriften. In het tweede jaar moeten studenten een van de onderstaande cursussen kiezen om hun expertise en vaardigheden te vergroten die nodig zijn voor het schrijven van een proefschrift van hoge kwaliteit. • Managementtheorie; • Duurzaamheid en circulaire economie; • Informatiemanagement; • Marketingtheorie; • Business Management Theorie; • Theorie en praktijk van financieel management; • Methoden voor economisch management van ondernemingen; De vereiste vakken en de gekozen optie worden vervolgens afgesloten met een examen. Aangezien een individueel curriculum onderzoeksactiviteiten moet omvatten op basis van de focus van het proefschrift, beginnend in het eerste jaar, zijn de volgende onderzoeksresultaten vereist (onderzoeksresultaten I-IV): • In het eerste jaar moet een student ten minste één publicatie hebben (een bijdrage aan een binnenlandse / internationale conferentie of paper gepubliceerd in een beoordeeld tijdschrift) die overeenkomt met de focus van het proefschrift, met de structuur van een onderzoeksdocument met een co-auteurschap van ten minste 80%. De student ontvangt een credit voor de vervulling van deze voorwaarde van zijn of haar begeleider. • Ten minste één publicatie is ook vereist in het tweede jaar (papier in een tijdschrift van het type Jimp of JSC of een bijdrage aan de conferentie van het type Verdachte) met een coauteurschap van ten minste 80%. De student ontvangt een credit voor de vervulling van deze voorwaarde van zijn of haar begeleider. • Ten minste één publicatie is vereist in het derde jaar (onderzoekspaper in een tijdschrift van het Jimp- of JSC-type) dat overeenkomt met het proefschriftonderwerp met een co-auteurschap van ten minste 80%. De student ontvangt een credit voor de vervulling van deze voorwaarde van zijn of haar begeleider. • Ook in het vierde jaar wordt van een doctoraatsstudent verwacht dat hij ten minste één onderzoekspaper publiceert in een tijdschrift van het Jimp-type dat verband houdt met het proefschrift dat alleen door de doctoraatsstudent is geschreven, of verschillende papers met een co-auteurschap van in totaal 100%. De student ontvangt een credit voor de vervulling van deze voorwaarde van zijn of haar begeleider. De vereiste onderzoeksoutputs zoals hierboven gedefinieerd, ondersteunen het internationaliseringselement sterk, omdat het voldoen aan de publicatievereisten (met name in het derde en vierde jaar) alleen mogelijk is als de gepubliceerde artikelen in het Engels zijn geschreven. Vanwege het sterke accent van de doctoraatsstudie op onderzoek met resultaten weerspiegeld in het proefschrift, is ook een presentatie van de focus van het proefschriftonderzoek nodig om te helpen bij het bepalen van de doelstelling van het proefschrift, de voortgang van het werk over het gekozen onderwerp, het verwachte onderzoek bijdrage van proefschrift evenals de onderzoeksmethodologie. De student ontvangt een credit voor het voldoen aan deze eis van zijn of haar begeleider. Om de kwaliteit van proefschriften te verbeteren, moeten promovendi een "kleine verdediging van proefschrift" presenteren op de toezichthoudende afdeling. Deze verdediging zou moeten helpen bij het beoordelen van de wetenschappelijke bijdrage van het proefschrift, de onderzoeksmethodologie en de vervulling van de hoofd- en gedeeltelijke doelstellingen van het proefschrift. De student ontvangt een credit voor een succesvolle presentatie van zijn of haar begeleider. Een integraal onderdeel van elk individueel curriculum is de verplichting om een buitenlandse stage te voltooien - Studieverblijf in het derde of vierde jaar in het buitenland aan een universiteit of onderzoeksorganisatie waarvan de onderzoeksfocus hetzelfde is als of gerelateerd aan die van het proefschrift. Het verblijf moet bijdragen tot de ontwikkeling van de expertise en vaardigheden van de student in het gegeven probleemgebied, hem of haar helpen bij het leggen van internationale contacten, het verbreden van zijn of haar ervaring en hem of haar kansen bieden om nauwer deel te nemen aan de wetenschappelijke gemeenschap die met problemen omgaat gerelateerd aan de focus van het proefschrift. De duur van het verblijf is een semester. De student ontvangt een credit voor een voltooid verblijf van zijn of haar begeleider. Bij studenten van de gecombineerde studiemodus kan het verblijf in het buitenland de vorm aannemen van on-the-job verblijf bij een bedrijf of instelling die werken aan problemen in verband met de focus van het proefschrift. De student ontvangt een credit voor een voltooid verblijf van zijn of haar begeleider. Als een belangrijk onderdeel zal een individueel curriculum voor een full-time doctoraatsstudent onderwijspraktijk omvatten die nodig is om de presentatievaardigheden te verbeteren. In de regel omvat deze onderwijspraktijk in de eerste vier semesters gemiddeld 4 lessen per week. Voor studenten in de gecombineerde studiemodus wordt deze praktijk vervangen door hun publicatieactiviteiten door ten minste één publicatie (een paper in een tijdschrift van het type Jimp of een bijdrage aan een conferentie van type D met een co-auteurschap van 100% of verschillende publicaties met de co-auteursrechten van in totaal 100% De student ontvangt een credit voor de vervulling van deze vereiste van zijn of haar begeleider. Promovendi van de gecombineerde studiemodus hoeven niet regelmatig op de toezichthoudende afdeling te verschijnen, maar ze moeten de aangeboden cursussen, raadplegingen en andere evenementen volgen die verband houden met het individuele curriculum volgens de instructies van de promotor.Studieplan makenHet doctoraatsprogramma voor bedrijfsmanagement en economie wordt aangeboden op basis van individuele curricula die zijn opgesteld door supervisors in samenwerking met de studenten. Een individueel curriculum beslaat vier academische jaren en biedt de student de expertise en vaardigheden die nodig zijn om onderzoek te doen. Een ontwerp van elk individueel curriculum moet worden besproken en goedgekeurd door de promotiecommissie. Bij het opstellen van een promotieonderzoek wordt de nadruk gelegd op: • curriculum / studie; • onafhankelijke wetenschappelijke en onderzoeksactiviteiten met betrekking tot de focus van het proefschrift; • internationalisering ondersteund door verblijf in het buitenland; • onderwijspraktijk; Het belangrijkste onderdeel van een individueel curriculum is de verdeling van de studie en de voltooiing van de vereiste theoretische en optionele cursussen. Het eerste jaar omvat twee verplichte vakken: • Methodologie van wetenschap en onderzoek in economie en management (prof. Ing. Vojtěch Koráb, Dr., MBA) • Economie III (doc. Ing. Et Ing. Stanislav Škapa, Ph.D. verantwoordelijke persoon en docent 60%, doc. Ing. Zinecker Marek, Ph.D., docent 40%,) Een verplichte gespecialiseerde cursus wordt in het tweede jaar gegeven: • Academisch schrijven (doc. PhDr. Milena Krhutova, Ph.D.) Vervolgens kunnen studenten een verplichte optionele cursus kiezen die de expertise en vaardigheden verbetert die nodig zijn voor het schrijven van een goed proefschrift. Dit zijn de onderstaande cursussen: • Managementtheorie (doc. RNDr. Anna Putnová, Ph.D., MBA); • Duurzaamheid en circulaire economie (prof. Ing. Alena Kocmanová, Ph.D.); • Informatiebeheer (doc. Ing. Miloš Koch, CSc.); • Marketingtheorie (doc. Ing. Vladimír Chalupský, CSc., MBA, verantwoordelijke persoon en docent 50%, doc. Ing. Vít Chlebovský, Ph.D. docent 50%); • Business Management Theory (doc. PhDr. Iveta Šimberová, Ph.D.); • Theorie en praktijk van financieel management (prof. Ing. Mária Režňáková, CSc.); • Methoden voor economisch management van ondernemingen (doc. Ing. Tomáš Meluzín, Ph.D.); Elke vereiste theoretische of optionele cursus wordt afgesloten met een examen. Aangezien een individueel curriculum onderzoeksactiviteiten moet omvatten op basis van de focus van het proefschrift, beginnend in het eerste jaar, zijn onderzoeksresultaten vereist. Vanwege het sterke accent van de doctoraatsstudie op onderzoek met resultaten weerspiegeld in het proefschrift, is ook een presentatie van het proefschriftonderzoekplan nodig om te helpen bij het bepalen van de doelstelling van het proefschrift, de voortgang van het werk over het gekozen onderwerp, het verwachte onderzoek bijdrage van proefschrift evenals de onderzoeksmethodologie. Om de kwaliteit van proefschriften te verbeteren, moeten promovendi een "kleine verdediging van proefschrift" presenteren op de toezichthoudende afdeling. Deze verdediging zou moeten helpen bij het beoordelen van de wetenschappelijke bijdrage van het proefschrift, de onderzoeksmethodologie en de vervulling van de hoofd- en gedeeltelijke doelstellingen van het proefschrift. Een integraal onderdeel van elk individueel curriculum is de verplichting om een buitenlandse stage te voltooien - Studieverblijf in het derde of vierde jaar in het buitenland aan een universiteit of onderzoeksorganisatie waarvan de onderzoeksfocus hetzelfde is als of gerelateerd aan die van het proefschrift. Het verblijf moet bijdragen tot de ontwikkeling van de expertise en vaardigheden van de student in het gegeven probleemgebied, hem of haar helpen internationale contacten te leggen, zijn of haar ervaring te verbreden en hem of haar mogelijkheden bieden om nauwer deel te nemen aan de wetenschappelijke gemeenschap die problemen aanpakt naar de focus van het proefschrift. De duur van het verblijf is een semester. In de gecombineerde studiemodus kan het verblijf de vorm aannemen van een verblijf op het werk bij een bedrijf of instelling waarbij een student werkt aan problemen die verband houden met de focus van het proefschrift. Studenten die in het buitenland verblijven, moeten ook hun taalvaardigheden bewijzen. De student ontvangt een credit voor een voltooid verblijf van zijn of haar begeleider. Als een belangrijk onderdeel zal een individueel curriculum voor een full-time doctoraatsstudent onderwijspraktijk omvatten die nodig is om de presentatievaardigheden te verbeteren. In de regel omvat deze praktijk in de eerste vier semesters gemiddeld 4 lessen per week. Voor studenten in de gecombineerde studiemodus wordt deze praktijk vervangen door hun publicatieactiviteiten. Vervolgens omvat een individueel curriculum andere, niet minder belangrijke, activiteiten die het onderzoeksprofiel van een student verbeteren. Dit zijn met name aanvragen voor subsidies (zoals Junior-projecten als onderdeel van specifiek onderzoek), deelname aan nationale en internationale conferenties. De structuur en inhoud van het curriculum van een doctoraatsstudent maken deel uit van het BUT Apollo-informatiesysteem.Welke soorten opleidingen zijn hieraan voorafgegaanHet doctoraatsprogramma voor bedrijfsmanagement en economie is bedoeld voor afgestudeerden in economische masterprogramma's.Uitgegeven onderwerpen van Doctoral Study ProgramAlternatieve bedrijfstheorie als middel voor bedrijfsmanagementHet onderzoek zal zich richten op de analyse van de huidige staat van alternatieve theorieën van het bedrijf en hun toepassing in het management van het bedrijf en het ontwerp van modellen en theorieën die voortvloeien uit deze alternatieve theorieën. milieu.
Tutor: Škapa Stanislav, doc. Ing. et Ing., Ph.D.
Business Models Sustainable InnovationVeel auteurs definiëren innovatie van bedrijfsmodellen vanuit het oogpunt van duurzaamheid, maar het belangrijkste aspect van alle expertmeningen is dat het bedrijfsmodel wordt opgevat als een uitbreiding die verder gaat dan de entiteit van het bedrijf, haar klanten en aandeelhouders, en ook waardebepaling voor belangrijke belanghebbenden omvat . Het doel is om methodologie te ontwerpen voor duurzame innovatie van het bedrijfsmodel door het prototypeontwerp van een geschikt model voor duurzame innovatie in geselecteerde markten.
Tutor: Šimberová Iveta, doc. PhDr., Ph.D.
Digitale transformatie van bedrijfsmodellenHet gedrag van bedrijven in doelmarkten wordt steeds meer beïnvloed door de ontwikkeling van digitale trends en markten. Het werk moet de nieuwste theoretische kennis op dit gebied in kaart brengen en het belang en de barrières van bedrijfsbeheer in kaart brengen om mogelijke benaderingen voor de zogenaamde digitale transformatie van bedrijfsmodellen te ontwikkelen.
Tutor: Šimberová Iveta, doc. PhDr., Ph.D.
Marketing binnen het tijdperk van digitale transformatieOnderzoek gericht op veranderingen in marketingconcepten gerelateerd aan zakelijke digitaliseringstrends. Primaire focus op productiebedrijven op zowel B2B- als B2C-markten. Onderzoek gericht op concepten met behulp van productaanpassingen.
Tutor: Chlebovský Vít, doc. Ing., Ph.D.
Optimaal beheer van één dynamisch economisch model met vertragingenToepassing van een nieuwe globale methode voor het construeren van marginale problemen voor systemen van gewone differentiaalvergelijkingen met vertraagde argumenten op geselecteerd economisch dynamisch model, analyse van modelgedrag in afhankelijkheid van veranderingen van inputgegevens, optimalisatie van controle
Tutor: Půža Bedřich, doc. RNDr., CSc.
Kwantitatieve methoden in managementbeslissingenHet onderzoek zal zich richten op de analyse van de huidige stand van de kwantitatieve benaderingstoepassing in bedrijfsbeheer en op het ontwerp van modellen die worden gebruikt als hulpmiddel voor de besluitvorming van het management.
Tutor: Doskočil Radek, doc. Ing., Ph.D., MSc
De politieke economie van desintegratie: beoordeling van economische gevolgen in termen van klein en middelgroot ondernemerschapDit onderzoek heeft als doel sleutelfactoren te identificeren, die van cruciaal belang kunnen zijn bij de huidige tendensen van desintegratie vanuit het perspectief van het MKB in Tsjechië.
Tutor: Zinecker Marek, doc. Ing., Ph.D.
Het gebruik van Soft Computing-methoden ter ondersteuning van besluitvormingsprocessen bij bedrijfscontroleHet gebruik van soft computing-methoden en de bijbehorende toepassingen als ondersteuning voor besluitvormingsprocessen in bedrijfscontroles om de kwaliteit en snelheid van beslissingen te verhogen.
Tutor: Dostál Petr, prof. Ing., CSc.
Hulpmiddelen en methoden voor het bepalen van prijzen voor natuurlijke monopoliesHet thema richt zich respectievelijk op de kritische analyse-instrumenten en in het bijzonder op monopolistische prijsstrategieën. oligopolistische bedrijven die actief zijn in sectoren met natuurlijke of hoge toetredingsdrempels.
Tutor: Škapa Stanislav, doc. Ing. et Ing., Ph.D.