PhD in media- en communicatiewetenschappen
Faculty of Social Sciences, Charles University (FSV UK)
Belangrijke informatie
Campuslocatie
Prague, Tsjechië
Talen
Engels
Studieformaat
Blended, Op de campus
Duur
4 jaar
Tempo
Full time
Collegegeld
EUR 500 / per year
Deadline voor aanmelding
Informatie aanvragen
Eerste startdatum
Informatie aanvragen
Invoering
Het doctoraatsprogramma Media- en communicatiestudies is bedoeld voor kandidaten die diep geïnteresseerd zijn in de volgende of gerelateerde onderwerpen:
- Media Studies
- Journalistieke studies
- Politieke communicatie
- De sociale constructie van de werkelijkheid
- Verhandelingsstudies
- Visuele Journalistiek
- Sportjournalistiek
- Mediageschiedenis
- Strategische communicatie, marketing en PR
- Kunstmatige intelligentie en media, big data, algoritmen
- Culturele Studies
- Publieksstudies
- Participatieve studies
De opleiding bereidt studenten voor op zelfstandig academisch werk op het gebied van communicatie-, media- en marketingstudies aan universiteiten, met substantiële kennis van communicatie- en mediatheorieën en -methodieken.
Waarom studeren?
Het onderzoek draagt bij aan het kritisch denken over de aard van moderne en laatmoderne samenlevingen, over de aard van kansen en risico's van samenlevingsbrede communicatieprocessen en veranderingen in hun institutionalisering in het verleden en in het heden.
Ons instituut is het enige in Tsjechië dat een doctoraatsstudiegebied aanbiedt dat uitsluitend is gespecialiseerd in mediastudies. Elke promovendus wordt automatisch lid van ECREA, een van 's werelds belangrijkste professionele organisaties in het veld. Ons Instituut bouwt systematisch aan een netwerk van contacten met buitenlandse universiteiten, waar doctoraatsstudenten uitgebreid gebruik van kunnen maken
Onderzoeksactiviteiten bij ICSJ richten zich onder meer op de volgende gebieden:
- Ontwikkeling van media, hun positie in de samenleving en hun relatie tot andere maatschappelijke instituties, zowel vanuit historisch perspectief (met een focus op de periode 1918-1989) als vanuit hedendaags perspectief;
- De staat en rol van de journalistiek, en de journalistieke berichtgeving over de sociale realiteit, inclusief alternatieve vormen van journalistiek (en media);
- De stand en rol van strategische communicatie en politieke communicatie/marketing;
- De discursief-ideologische en gemedieerde constructie van sociale werkelijkheden, zoals milieu & natuur, migratie, natie en polis, thuis en dagelijks leven, geschiedenis en herinnering, en technologie;
- Publiekgedrag en publieksinterpretaties van media-inhoud.
De studiecommissie
De Board of Study bewaakt en evalueert doctoraatsstudies, coördineert de inhoudelijke planning van studies en evalueert de uitvoering van het doctoraatsprogramma.
- keurt het individuele studieplan van de student, de proefschriftonderwerpen goed en stelt de decaan de benoeming of het ontslag van de promotor voor
- beoordeelt de studie van individuele studenten, met name door het goedkeuren van studentbeoordelingen en wijzigingen in het individuele studieplan van de student
- legt aan de decaan voorstellen voor van tegenstanders van proefschriften en de samenstelling van de commissie voor staatsexamens en verdediging van proefschriften
Galerij
toelatingen
Carrièremogelijkheden
De afgestudeerde van het doctoraatsprogramma Media- en Communicatiewetenschappen begrijpt en kan een breed scala aan analytische methoden toepassen om communicatie en media te bestuderen, inclusief mediaproductie, mediaproducten en inhoud, publiek en gebruikers. Het zijn experts die communicatie- en bemiddelingsprocessen kunnen contextualiseren, historisch, sociaal, politiek en cultureel. Ze zijn ook in staat om kennis in de sociale en geesteswetenschappen te synthetiseren en om actuele trends in communicatie en mediaontwikkeling te interpreteren.
Doctoraatsstudenten worden voorbereid op een academische loopbaan in Tsjechië en in het buitenland, en op een baan als communicatie- en media-analist in centra voor toegepast onderzoek, studiecentra en afdelingen. Als sociale wetenschappers kunnen ze werken in instituten van de Academie van Wetenschappen van de Tsjechische Republiek of andere wetenschappelijke werkplaatsen. Ze kunnen ook optreden als analisten van communicatieprocessen in de politieke of commerciële sfeer.