Doctoraat in antropologie en sociale verandering
California Institute of Integral Studies
Belangrijke informatie
Campuslocatie
San Francisco, Verenigde Staten
Talen
Engels
Studieformaat
Afstand leren
Duur
4 - 7 jaar
Tempo
Full time, Deeltijd
Collegegeld
Informatie aanvragen
Deadline voor aanmelding
Informatie aanvragen
Eerste startdatum
Informatie aanvragen
Beurzen
Ontdek mogelijkheden voor beurzen om je studie te financieren
Invoering
Activisme. Onderzoek. Sociale verandering.
Antropologie en sociale verandering is een kleine, innovatieve afstudeerafdeling met een bijzondere focus op activistische wetenschap, militant onderzoek en sociale verandering. Onze unieke benadering van etnografische onderzoeksmethodologie lost traditionele barrières op tussen onderzoek en politiek activisme, tussen insiders en outsiders, en tussen onderzoekers en protagonisten. Etnografie is een hulpmiddel om 'de voorwaarden te creëren die we beschrijven'. We gaan in het proces van co-onderzoek om bestaande alternatieven en mogelijkheden voor sociale verandering te verkennen.
Naast getalenteerde docenten, Ph.D. studenten leren hoe ze de praktijk van directe actie kunnen toepassen op het onderzoeksproces. We wilden de voorwaarden scheppen die we beschrijven wanneer ons onderzoek de waarden begint te belichamen van de wereld die we willen creëren.
Over het programma
In zekere zin zijn we een afdeling van postkapitalistische studies. We willen echter niet verwijzen naar een gedroomde utopie, noch naar een speculatieve verkenning van futuristische scenario's. Hoewel we het met Lewis Mumford eens zijn over het 'belang van het bouwen van kastelen in de lucht', zien we het als een nog dringender noodzaak om de politiek van alternatieven in het hier en nu te bestuderen: de noodzaak om zich bezig te houden met concrete utopieën die al worden gebouwd, en om andere werelden te begrijpen die al mogelijk zijn.
Samen met de activisten uit veel verschillende delen van de wereld geloven we dat 'een andere wereld mogelijk is'. De rol van de nieuwe sociale bewegingen, zo wordt ons herinnerd, is niet om de wereld te veroveren, maar om haar opnieuw te maken. Wat is dan de rol en verantwoordelijkheid van de antropologie en andere sociale wetenschappen? In een wereld vol met zoveel crises, lijken weinig dingen relevanter dan systematisch onderzoek naar contra-hegemonische kennis en praktijken. Sociale wetenschappers zouden het pessimisme moeten verlaten voor betere tijden. Vooral antropologie is goed toegerust om deel te nemen aan de 'nutopische' taak om sociaal-wetenschappelijke kennis te construeren die verder kijkt dan kapitalisme, hiërarchie en ecologische rampen.
De praktijk en techniek van activistisch onderzoek vormen een belangrijk model van prefiguratieve sociale wetenschappen. Zoals een hedendaagse antropoloog, een vriend van ons programma, onlangs opmerkte: wanneer iemand "een etnografie uitvoert, observeert wat mensen doen, en probeert vervolgens de verborgen symbolische, morele of pragmatische logica te ontrafelen die ten grondslag ligt aan hun acties; men probeert om erachter te komen hoe de gewoonten en acties van mensen zinvol zijn op manieren waarvan ze zich zelf niet helemaal bewust zijn."
We vragen onze studenten om precies dit te doen: kijken naar degenen die levensvatbare alternatieven creëren, proberen te achterhalen wat de grotere implicaties kunnen zijn van wat ze al doen, en die ideeën vervolgens teruggeven, niet als voorschriften, maar als bijdragen, mogelijkheden - als geschenken.
Dit programma biedt de ruimte en de mogelijkheid om in te gaan op vele tradities van radicale wetenschap en emancipatoire sociale wetenschappen. Wij zijn van mening dat antropologen het mogelijke moeten analyseren, bespreken en onderzoeken; dat ze alternatieve instellingen moeten onderzoeken; dat ze collectief moeten nadenken over en debatteren over de dilemma's van activistisch onderzoek. De collectieve inspanning om 'concrete utopieën' te begrijpen, neemt de vorm aan van een analytische en etnografische studie van echte historische alternatieven in het heden. Dit vereist op zijn beurt een serieuze betrokkenheid bij sociale bewegingen die betrokken zijn bij de productie van alternatieven. Van de studenten wordt verwacht dat ze de geschiedenis, debatten en perspectieven van hedendaagse sociale bewegingen uitstekend beheersen. Deze bewegingen bestaan in de historische, sociale en epistemologische context van kolonisatie, ontwikkeling en globalisering. Zoals bijdragers aan een recent boek ons eraan herinneren, leeft meer dan een op de zes mensen nu in sloppenwijken, meer dan een miljard in een wereld van banenloze groei, of geen groei. Oplossingen die worden aangeboden door de reguliere sociale wetenschappen zijn vaak de oorzaak van het probleem, en van onze studenten wordt verwacht dat ze een goed begrip hebben van de met elkaar verweven historische processen van kolonisatie, ontwikkeling en liberale moderniteit.
Het doctoraatsprogramma onderscheidt zich door de focus op concrete utopieën. Wat zijn er enkele? Arbeiderscoöperaties in Oakland, sociale centra in Italië, autonome rechtsstelsels in Guerrero, gemeenschapstuinen in Detroit, bezette zelfbeheerde fabrieken in Argentinië, "goed bestuur" van de Zapatistas, buenvivr (goed leven) en plurinationalisme in Bolivia, participatieve democratie in Kerala, solidariteitseconomie van Mondragon, participatieeconomie in Winnipeg, pedagogie van het blok in Afro-Amerikaanse gemeenschappen, alternatief milieubewustzijn in Afro-Colombiaanse riviergebieden, juridisch pluralisme, de autonomie van migratie, gemarginaliseerde medische praktijken in Zuid-Azië, solidariteitsvakbond in New York City, gemeenschappelijke landbouw in Malawi, krottendemocratie in Zuid-Afrika, Copwatch in LA, biodiversiteit in Brazilië, herstelrecht in Ohio, kenniscommons en globalisering, onafhankelijke media en autonome voedselsystemen in Japan, zijn slechts enkele van de voorbeelden van prefiguratieve culturen. Er zijn er nog veel meer, en een van de verantwoordelijkheden van onze studenten is om ze te ontdekken.
Het programma onderscheidt zich door de nadruk op:
- Activistisch onderzoek naar concrete utopieën
- Wereldwijde sociale bewegingen en verloren revolutionaire schatten
- Kwesties van kolonialisme, globalisering, ontwikkeling
- Anarchistische, marxistische en feministische theoretische perspectieven
- politieke ecologie
- Integratie van activisme en wetenschap: het ontwikkelen van onderzoeksvaardigheden in activistisch onderzoek, interculturele vertaling en emancipatorisch denken
Veel lessen bevatten een onderzoekscomponent en het proefschrift is gebaseerd op activistisch onderzoek. Onderzoekskaders voor activisten omvatten participatieve en collaboratieve onderzoeksbenaderingen, evenals recentere onderzoekstechnieken en -strategieën die verband houden met militant onderzoek, mondelinge geschiedenis en gezamenlijke onderzoeksbenaderingen.
Onze benadering van antropologie
Het programma Antropologie en Sociale Verandering is het best te omschrijven als activistisch onderzoek naar concrete utopieën. Wij geloven dat goede antropologie begint en eindigt in het veld. Antropologie en sociale verandering maakt deel uit van de bredere beweging die etnografie wil terugbrengen naar de voorgrond van de antropologie. Samen met bijdragers aan de boekprojecten Insurgent Encounters, Constituent Imagination en Engaging Contradictions zijn we geïnteresseerd in het theoretische potentieel van activistische etnografie. We zijn vooral geïnteresseerd in activistisch onderzoek naar echte of concrete utopieën, mogelijke alternatieven voor de kapitalistisch-koloniale wereld waarin we leven. Zowel als wetenschappers als activisten zijn we minder geïnteresseerd in de "meedogenloze kritiek op alles wat bestaat" en meer in de " prefiguratieve" theorie die in zijn organisatie het soort wetenschap belichaamt dat wij voorstaan. Teruggaan naar de kritische concepten die we uit het veld halen en die concepten teruggeven aan de mensen met wie we onderzoek doen, als een geschenk, is wat ons zowel activisten als antropologen maakt.
Onderscheidende benadering van methodologie
In ons afstudeerprogramma besteden we speciale aandacht aan onderzoek en aan wat we activistisch onderzoek noemen. Onze kenmerkende benadering van methodologie berust op het onderzoek van verschillende onderzoeksmodellen en strategieën die verband houden met activistisch of militant onderzoek. We benadrukken co-onderzoek en directe actie, horizontaliteit en zelfactiviteit, gezien als essentiële ingrediënten van gezamenlijke kennisproductie. Activistisch onderzoek, onze aparte benadering van onderzoek, probeert onderzoeksinteresse in militante etnografie, drift, mapping, co-onderzoek, arbeidersonderzoek en radicale mondelinge geschiedenis te combineren met collaboratieve en betrokken participerende observatie. In dit experimentele spel met verschillende vormen van politiek geëngageerd collaboratief onderzoek, streven we ernaar om een onderscheidend model van activistisch onderzoek te construeren. Het tweede element van onze aanpak is onze actieve interesse in andere manieren om de samenleving en het leven te organiseren, in alternatieve maar reële en concrete utopieën.
Participatieve benadering van leren
Het afstudeerprogramma in antropologie en sociale verandering brengt wetenschappers en activisten samen die zich niet bezighouden met lesgeven, maar met co-leren. Onze benadering van co-learning is geïnspireerd op een lange en mooie geschiedenis van onderwijs, ontwikkeld in populaire universiteiten, moderne scholen, universiteiten op aarde en zonder muren, en vrije scholen. We bevinden ons in de traditie en erfenis van opvoeders zoals Leon Tolstoy, Paul Robin, Francisco Ferrer, Emma Goldman, Alexander Niell, Ivan Ilich, Paul Goodman, Angela Davis, Bell Hooks en Paulo Freire. We zijn verheugd om te leren van eerdere educatieve ervaringen in de Bay Area: Black Panther-gemeenschapsscholen, San Francisco Liberation School, New College of California en Berkeley Free School - dit zijn slechts enkele van de opwindende tradities die onze educatieve visie inspireren. We zien het klaslokaal als een gezellige ruimte van facilitering en overleg, van interactieve en horizontale processen van kennisuitwisseling en productie.
Gezellige benadering van communicatiekennis
We bieden verschillende vormen van convivia, of gezellige ruimtes van kenniscommunicatie:
- Insight/Incite: ons maandelijkse participatieve bioscoopevenement, in samenwerking met Sherman Street Cinema.
- Politiek laboratorium: één keer per semester gehouden als een gezellige ontmoeting van een weekend met lokale of internationale wetenschappers die aan een bepaald project werken, studenten en geselecteerde deelnemers uit de lokale gemeenschap. Samen denken ze gezamenlijk na over een bepaald idee, boek, concept of project.
- Autonomous Classroom: een experimentele klas gezellig gecreëerd door Ph.D. studenten, een klas waar de wereld op zijn kop staat, studenten worden docenten, docenten worden studenten en alle afgestudeerde studenten ontwerpen autonoom een klas die ze lesgeven en zelf beheren in de loop van een semester.
- Guerrilla Workshop: een geïmproviseerde evenementenruimte waar studenten, docenten of studenten en docenten hun huidige werk presenteren. Dit omvat papers die op verschillende conferenties zullen worden gepresenteerd, verslagen van academische of activistische evenementen en dialogen die relevant zijn voor antropologie, sociale rechtvaardigheid en kritische theorie.
- Dialogen en ondervragingen: in plaats van mensen te ondervragen, ondervragen we in deze openbare convivia, gecoördineerd door Sasha Lilley, ideeën. Dit gebeurt in de vorm van een tweemaandelijks gesprek tussen activistische journalisten en prominente organisatoren en activistische intellectuelen.
- Nomadic Cafe: waar we nomadische discussies hebben over ruimtes, plaatsen en niet-ruimten.
Evenementen, workshops, onderzoekswerkgroepen en bezoekende geleerden
Het programma organiseert regelmatig lezingen, conferenties en workshops over een verscheidenheid aan sociale rechtvaardigheidskwesties die wetenschappers, activisten en kunstenaars, zowel lokaal als internationaal, samenbrengen. Een eendaags politiek laboratorium over Radical Pasts, Radical Futures, combineerde de intellectuele en politieke ervaring van theoretici en activisten van sociale bewegingen Selma James, Peter Linenbaugh, Andayie, George Katziaficas, Ruth Reitan en Scott Crow.
Aymara feministe uit Bolivia, Julieta Paredes, gaf een workshoppresentatie van 'feminismo communitario'. Tegen de graanproducent Sasha Lilley interviewde Iain Boal over zijn boek over gemeenten in Noord-Californië. Silvia Federici en Selma James gaven lezingen en organiseerden een politiek laboratorium rond de kwestie van Reproductieve Arbeid en het Lagerhuis. Anarchistische antropoloog David Graeber gaf een key-note lezing over de eerste 5000 jaar schulden. Arturo Escobar presenteerde antropologie en postkapitalisme.
Onze bezoekende activistische geleerden zijn onder meer John Holloway, Jason W. Moore, Silvia Rivera Cusicanqui, David Graeber, Silvia Federici, Arturo Escobar, Adrienne Pine en Havin Guneser. We sponsoren evenementen zoals American Indian Movement West-conferenties, Howard Zinn Bookfair, The Western Workers Labour Heritage Festival, jaarlijkse conferenties van World-Ecology Research Network, conferenties over anarchistische studies, Revolutionary Organizing Against Racism Conference en de zomerschool van het Institute for Social Ecology . Het programma voor antropologie en sociale verandering heeft nu een eigen boekafdruk - Kairos - bij de uitgevers van PM Press.
toelatingen
leerplan
De online cursussen worden gepresenteerd in wekelijkse modules met lezingen, discussieforums en synchrone en asynchrone video-instructies.
Elk semester wordt er ook een week lang intensief op de campus gehouden om de gemeenschapsopbouw te bevorderen en tegelijkertijd eenheden op te bouwen. Gedurende de week zul je een inspirerende ervaring hebben met veldwerkoefeningen, op vaardigheden gebaseerde persoonlijke cursussen, het bijwonen van openbare lezingen en filmvertoningen, en andere samenwerkingssessies.
Galerij
Over de school
Vragen
Vergelijkbare cursussen
Doctor in toegepast sociaal onderzoek
- Stirling, Verenigd Koninkrijk
MPhil/PhD Sociology
- London, Verenigd Koninkrijk
PhD Sociology
- Pretoria, Zuid-Afrika