Charles University Faculty of Arts
Invoering
“Sinds het begin van mijn studies heb ik er mijn principe van gemaakt dat telkens wanneer ik een juistere mening vind, ik onmiddellijk mijn eigen, minder correcte mening zal opgeven en met vreugde de mening zal omarmen die meer gerechtvaardigd is, wetende dat alles wat we weten slechts een oneindig klein fragment van wat we niet weten.”
Jan Hus, filosoof en kerkhervormer, alumnus van de Faculteit der Letteren
De Faculteit der Letteren van de Charles Universiteit is momenteel een van de grootste en belangrijkste onderzoeks- en onderwijsinstellingen in de kunsten en geesteswetenschappen in Midden-Europa. De faculteit werd in 1348 gesticht door de Tsjechische koning en de latere Heilige Roomse keizer Karel IV, die het vestigde als een van de vier faculteiten van de universiteit van Praag, later naar hem vernoemd Charles University - de oudste universiteit in Midden-Europa ten oosten van Frankrijk en ten noorden van de Alpen. Sindsdien is het het intellectuele centrum van de Tsjechische landen: alumni van de faculteit, hun daden en ideeën hebben de Tsjechische samenleving en cultuur vorm gegeven en op de cruciale momenten in de Tsjechische geschiedenis heeft de Faculteit der Letteren altijd aan de hart van de gebeurtenissen.
Wist je dat…
… de afdeling Egyptische Studies de afgelopen vijftig jaar in Egypte heeft gewerkt en belangrijke ontdekkingen heeft gedaan? Hun ontdekking van het graf van een onbekende Egyptische koningin in Abusir in de herfst van 2014 werd uitgeroepen tot een van de 10 grootste archeologische vondsten in 2014.
… in 2014 professor Tomáš Halík de prestigieuze Templeton-prijs ontving, uitgereikt aan mensen die “een uitzonderlijke bijdrage hebben geleverd aan het bevestigen van de spirituele dimensie van het leven”?
… Professor Martin Hilský het volledige werk van William Shakespeare vertaalde in het Tsjechisch?
Geschiedenis
De Faculteit der Letteren werd opgericht als een van de vier oorspronkelijke faculteiten van Charles University - de oudste instelling voor hoger onderwijs in Midden-Europa - door de uitgave van het Foundation Charter op 7 april 1348. Karel IV streefde er, bij het nastreven van zijn staats- en dynastiek beleid, naar om het koninkrijk Bohemen te vestigen als het centrum van het Heilige Roomse Rijk. Zijn plan was om geleerden uit binnen- en buitenland te concentreren in Praag, dat zijn woonstad zou worden en zo de basis van zijn macht zou versterken. In pre-Hussietentijd was tweederde van alle studenten van de universiteit student van de artistieke faculteit waar ze de kennis opdeden die nodig was om aan de andere drie faculteiten (theologie, geneeskunde, rechten) te kunnen studeren. Een van de privileges die de faculteit genoot, was het recht om master- en doctoraatstitels te verlenen die hun dragers het recht gaven om les te geven aan elke Europese universiteit.
Tijdens de twee eeuwen na de Hussietenoorlogen was de Faculteit der Vrije Kunsten het hart van de hele universiteit. Sinds de zeventiende eeuw heette het de Filosofische Faculteit. Vanaf het begin tot halverwege de negentiende eeuw deed het dienst als faculteit waarvan het programma was bedoeld om voorbereidend hoger onderwijs te bieden aan de toekomstige studenten van de andere faculteiten. Vanaf de achttiende eeuw begon het aantal academische disciplines toe te nemen: naast filosofie was het mogelijk om esthetiek, wiskunde, sterrenkunde, natuurwetenschappen, techniek, economie, onderwijs en geschiedenis te studeren. In de negentiende eeuw vonden er, naast oriëntaalse studies, archeologie en religieuze studies, belangrijke ontwikkelingen plaats op het gebied van filologie, en werden graden in het Tsjechisch, Italiaans, Frans, Engels en Hebreeuws geïntroduceerd. Na de hervormingen van 1849-1850 werd de faculteit verlost van haar propedeusefunctie en gelijkgesteld met de andere faculteiten. In 1897 mochten vrouwen studeren aan de Filosofische Faculteit.
De faculteit behield haar betekenis in de Tsjechische landen, zelfs na de splitsing van de Universiteit van Praag in een Tsjechisch deel en een Duits deel in 1882. Tijdens de zogenaamde Eerste Tsjechoslowaakse Republiek (1918–1938) werd het leven van de universiteit vooral bepaald door de afscheiding van de Faculteit der Natuurwetenschappen in 1920 en door de aankoop van een nieuw gebouw aan de Vltava-oever – het gebouw waar je vind je nog steeds de meeste afdelingen en collegezalen. De sluiting van de faculteit door de nazi-bezetting in 1939 werd gevolgd door meedogenloze vervolging van zowel docenten als studenten. Aan de productieve, enthousiaste jaren na het einde van de Tweede Wereldoorlog kwam in 1948 een gewelddadig einde met de communistische staatsgreep en de daaropvolgende veertig jaar van het communistische regime. Het gedwongen vertrek van tientallen excellente leraren en de introductie van marxistisch-leninistische vakken zorgden voor een snelle achteruitgang van onderzoek en onderwijs. De hoop op een wijdverspreide sociale verandering aan het eind van de jaren zestig, de zogenaamde "Praagse lente", waarin de faculteit belangrijke persoonlijkheden uit die tijd begon uit te nodigen, zoals de filosoof Jan Patočka, werd verpletterd door de Sovjet-invasie in augustus 1968. In januari 1969 pleegde Jan Palach, een student van de faculteit, zelfmoord door zelfverbranding uit politiek protest. Het plein waar het hoofdgebouw staat en de centrale bibliotheek van de Faculteit der Letteren dragen zijn naam. Na de val van het communistische regime en het vertrek van zijn gecompromitteerde volgelingen in 1989, vestigde de faculteit zich opnieuw als een van de meest prestigieuze instellingen in de geesteswetenschappen, zowel in Tsjechië als in Centraal-Europa.
Campusfuncties
Galerij
toelatingen
Studeren aan de Faculteit der Letteren
In overeenstemming met het Bologna-systeem biedt de Faculteit der Letteren momenteel bachelordiploma's (3 jaar, BA), masterdiploma's (2 jaar, MA) en doctoraatsdiploma's (3-8 jaar, Ph.D.) aan. Deze diploma's worden internationaal erkend en gerespecteerd, aangezien de Karelsuniversiteit tot de beste 2% van de universiteiten ter wereld behoort.
De afzonderlijke soorten opleidingen zijn bestemd voor:
- kandidaten voor een bacheloropleiding die hun hoger secundair onderwijs hebben afgerond en het afsluitende getuigschrift van het secundair onderwijs – maturita – hebben behaald;
- kandidaten voor een aansluitende tweejarige masteropleiding die hun bachelordiploma hebben behaald, en
- kandidaten voor PhD-opleidingen die hun masterdiploma hebben behaald.
Indien het vereiste opleidingsniveau elders dan in Tsjechië of Slowakije is behaald, moeten de aanvragers, indien zij worden toegelaten, een document overleggen waaruit de gelijkwaardigheid van hun diploma's blijkt ( nostrificatie ); zonder een dergelijk bewijs kan de aanvrager niet worden ingeschreven.
Bepaalde opleidingen zijn beschikbaar als enkelvoudig vak en combineerbaar met een tweede vak, terwijl andere opleidingen alleen in combinatie kunnen worden gevolgd.
Voor de meeste bachelor- en masteropleidingen worden de vakken gegeven en de examens afgenomen in het Tsjechisch. Niettemin biedt een groeiend aantal afdelingen cursussen aan in het Engels en andere belangrijke talen (voor sommigen is dit al jaren de regel) en voor de doctoraatsprogramma's is kennis van het Tsjechisch, afhankelijk van het onderwerp, mogelijk geen vereiste.
Het Instituut voor Taal- en Voorbereidende Studies en het Instituut voor Tsjechische Studies bieden een ruime keuze aan Tsjechische cursussen .
Applying
Elke januari wordt er een Open Dag gehouden in het hoofdgebouw van de faculteit, meestal op de tweede zaterdag van de maand, waarbij kandidaten de kans krijgen om meer gedetailleerde informatie te horen van vertegenwoordigers van de afzonderlijke vakgebieden, zowel over de toelatingsexamenvereisten als over de daadwerkelijke cursussen en carrièremogelijkheden voor afgestudeerden. Het rooster van de Open Dag wordt uiterlijk in december van het voorgaande jaar bekendgemaakt.
De deadline voor het indienen van aanvragen is doorgaans 28 februari voor bacheloropleidingen, 31 maart voor aansluitende tweejarige masteropleidingen en PhD-opleidingen. De aanvragen worden elektronisch ingediend via het online aanvraagsysteem van de universiteit . Voor de aanvraag worden niet-restitueerbare administratiekosten in rekening gebracht; het betalingsbewijs is altijd bij de aanvraag gevoegd. Met uitzondering van verzoeken om vrijstelling van een deel van het toelatingsexamen of van het gehele examen, of verzoeken om een wijziging van het toelatingsexamen vanwege de speciale behoeften van de aanvrager (in beide gevallen moet een goede reden worden aangetoond en ondersteund door relevante documenten), bevatten de aanvragen voor bachelor- en masteropleidingen geen andere bijgevoegde documenten. Aanvragen voor doctoraatsprogramma's moeten een bijgevoegd CV, dissertatieproject inclusief bibliografie en een professioneel cv (publicatie- en onderzoeksactiviteiten enz.) bevatten.
Admission
Toelatingsexamens vinden plaats in de maanden mei en juni; elke aanvrager ontvangt uiterlijk 28 dagen voor de datum van het examen een uitnodiging. Het toelatingsexamen kan een enkelvoudig examen zijn (schriftelijk of mondeling) of twee rondes (schriftelijk en mondeling); het toelatingsexamen voor doctoraatsprogramma's is slechts één ronde - mondeling. De beslissing over acceptatie of niet-acceptatie wordt persoonlijk per post aan de aanvragers bezorgd, meestal eind juli. Informatie over toelatingsprocedures (examendata en -resultaten) is ook beschikbaar op het web.
Gelijktijdig met het toelatingsbesluit ontvangen de toegelaten kandidaten informatie over de inschrijving.
Een verzoek om herziening van de niet-toelatingsbeslissing kan worden ingediend in het geval dat de aanvrager niet is geaccepteerd. De herzieningsprocedure onderzoekt of de beslissing van de decaan is afgegeven in overeenstemming met de relevante regels; de decaan of rector mag de beslissing alleen wijzigen als deze is afgegeven in strijd met de regels en voorwaarden, maar niet in het geval dat een onvoldoende aantal geaccepteerde aanvragers zich inschrijft voor een cursus.
De toelatingseisen worden voor elk academiejaar vastgelegd en zijn toegankelijk voor het publiek; de eisen specificeren de wijze van indiening van aanvragen, de administratiekosten, de voorwaarden waaraan moet worden voldaan voor acceptatie, de studierichtingen die in het betreffende jaar openstaan en de inhoud en vorm van de toelatingsexamens. De eisen kunnen verder worden gespecificeerd door bepalingen die door de decaan worden aangekondigd (de organisatie en uitvoering van het toelatingsexamen, regelingen die het voor aanvragers mogelijk maken hun beoordeelde tests in te zien, enz.).
Als u meer informatie nodig hebt over de toelatingsprocedures voor bachelor-, master- en PhD-opleidingen en -vakken, kunt u contact opnemen met de relevante toelatingsfunctionaris of met het faculteitsonderdeel dat de cursussen in het betreffende vak aanbiedt .
Enrollment
Aanvragers die worden toegelaten tot cursussen hebben het recht om zich binnen de vastgestelde data in te schrijven ; inschrijving vindt plaats in de maand september. De studenten ontvangen een studiepaspoort ("index") dat dient als bewijs van de tijdens hun studie behaalde attesten; een ander belangrijk document is de studentenkaart. Na inschrijving registreert de student zich elektronisch aan het begin van elk semester voor afzonderlijke vakken (zie CU Information System). Aan het einde van elke fase van de cursus (studiejaar) wordt de vervulling van studieverplichtingen (studiepunten) gecontroleerd door het kantoor voor bachelor-, master- en doctoraatsstudies; inschrijving voor het tweede en verdere jaar van de cursus kan ook elektronisch worden gedaan.
Studie binnen de afzonderlijke bachelor- en mastervakken wordt ook uitgevoerd via studieplannen , die de verplichte en verplicht te kiezen vakken voor het relevante studieplan definiëren; normaal gesproken maken de te kiezen vakken 10% van het studieplan uit. Het studieplan wijst de onderwijstijd toe voor de afzonderlijke vakken in het studieplan (de omvang die aan het vak is gewijd tijdens de studie), de attestatie/s en het aantal studiepunten dat wordt toegekend voor succesvolle aanwezigheid bij het vak; het kan ook de wederzijdse vereisten, co-vereisten en onverenigbaarheid van afzonderlijke vakken die in het studieplan zijn opgenomen, bepalen. In het geval dat een student twee vakgebieden (twee hoofdvakken) studeert, volgt de student de twee studieplannen (één voor elk vakgebied); het aantal studiepunten wordt gelijk verdeeld over de twee vakgebieden.
Het aanbevolen studieplan van het specifieke studiegebied bepaalt de best mogelijke doorlooptijd van de cursus, waardoor de student zijn/haar cursus binnen de standaardstudietijd kan afronden.
Elk semester wordt een lesrooster vastgesteld in overeenstemming met het aanbevolen studieplan en uiterlijk twee weken voor aanvang van het semester gepubliceerd op de relevante webpagina's van de afzonderlijke faculteitsonderdelen die het betreffende vakgebied doceren; het is vanaf nu ook beschikbaar in het informatiesysteem.
Studenten die een gecombineerde studievorm volgen, hebben dezelfde rechten en plichten als voltijdstudenten. Voor hen geldt hetzelfde studieplan met uitzondering van lichamelijke opvoeding (in de bacheloropleiding). De meeste faculteiten en instituten die een gecombineerde studievorm aanbieden, houden aan het begin van het academiejaar informatiebijeenkomsten waarin de studenten worden geïnformeerd over de vereisten, organisatie en feitelijke wijze van uitvoering van de gecombineerde studievorm.
Studie onder doctoraatsopleidingen wordt geregeld door individuele studieplannen onder begeleiding van een supervisor. Naast een lijst met specifieke studietaken van de individuele student, bepaalt het individuele studieplan ook de exacte data waarop deze moeten zijn behaald; er is normaal gesproken geen vast lesrooster, met uitzondering van doctoraatsseminars. De studie wordt continu gecontroleerd en beoordeeld door het vakbestuur; periodieke evaluatie vindt eenmaal per jaar plaats, in september.
The Academic Year
Het academisch jaar is verdeeld in twee semesters, winter en zomer, gevolgd door een examenperiode van vijf weken; juli en augustus zijn vakantiemaanden en de examenperiode loopt door in september. Naast doorlopende attestaties is de examenperiode de tijd van de laatste "staatsexamens".
Het Informatie Systeem (IS)
Het Informatie Systeem (IS) is een integraal onderdeel van de studie van de faculteit. Elektronische registratie van vakken in het Studie Informatie Systeem (SIS) is verplicht voor alle studenten die vanaf 2003/2004 zijn ingeschreven voor bachelor-, master- en doctoraatsopleidingen, inclusief buitenlandse studenten die studeren in het kader van uitwisselingsprogramma's; studenten gebruiken het Informatie Systeem om zich in te schrijven voor attesten; studenten die zich inschreven in het academische jaar 2006/2007 en later gebruiken het SIS om zich in te schrijven voor alle daaropvolgende academische jaren, met uitzondering van het eerste jaar.
Graduation
Bij het afstuderen ontvangen studenten die hun studie op de reguliere wijze hebben afgerond, een diploma en een bijlage bij het diploma met informatie over het afgeronde studieprogramma en het studiegebied, inclusief uittreksels van alle vakken die de student heeft gevolgd.
Scholarships
Interne studenten waarvan de studietijd de voor de opleiding vastgestelde standaardtijd met niet meer dan één jaar heeft overschreden, kunnen tijdens hun studie de volgende soorten beurzen ontvangen:
- Beurs voor uitstekende studieresultaten;
- Beurs voor één doel: (i) voor uitzonderlijke wetenschappelijke, onderzoeks-, ontwikkelings-, sportieve, artistieke of andere creatieve prestaties, (ii) in het geval van buitengewone persoonlijke omstandigheden, (iii) ter ondersteuning van een studie in het buitenland of om werkpraktijk op het grondgebied van de CR mogelijk te maken, of (iv) in het geval van een buitengewoon nobel doel;
- De PhD-beurs wordt automatisch toegekend aan alle voltijdse doctoraatsstudenten voor een periode van maximaal 3 jaar; de uitbetaling vindt maandelijks plaats;
- Verblijfsvergoeding;
- Studentenondersteuning.
De enkelvoudige studiebeurs moet worden goedgekeurd door de decaan op basis van een overeenkomst die is bereikt door de Faculty Bursary. De huisvestingsvergoeding en studentenondersteuning worden toegekend door de rector op basis van een beoordeling van de sociale omstandigheden van de aanvragende student.
Immatriculaties en diploma-uitreikingen
De traditie van immatriculaties en diploma-uitreikingen is een van de eeuwenoude overgangsrituelen die door de Charles University in acht worden genomen. Immatriculatie is een plechtige gebeurtenis waarbij de student wordt opgenomen in het faculteitsregister ("immatriculatie") na het afleggen van een eed van naleving van studieverplichtingen en ethische toewijding aan de school, haar regels en de beslissingen van haar academische hoogwaardigheidsbekleders. Immatriculaties vinden meestal plaats in oktober en zijn alleen bestemd voor studenten.
De diploma-uitreiking is een plechtige afscheidsceremonie voor afgestudeerden die hun studie met succes hebben afgerond; de afgestudeerden leggen een academische eed af in het Latijn en ontvangen een diploma dat hen het recht geeft om de relevante academische eed te gebruiken; het diploma wordt uitgereikt door de decaan of een van de vice-decanen. In tegenstelling tot de immatriculatie worden diploma-uitreikingen bijgewoond door familie en vrienden en vinden ze drie keer per jaar plaats (na de data van de eindexamens); PhD-ceremonies vinden twee keer per jaar plaats, in maart en oktober.
Beide ceremonies worden gewoonlijk gehouden in de Grote Aula van het Carolinum (met uitzondering van de bachelordiploma-uitreikingen die plaatsvinden in de aula van de Faculteit Wiskunde en Natuurkunde op het Kleine Stadsplein [Malostranské náměstí]); de insignes van de universiteit en de faculteit – staf en ambtskettingen – en de ceremoniële toga’s worden gedragen door de aanwezige academische hoogwaardigheidsbekleders.