
PhD in
Doctoraat in sociale psychologie en arbeidspsychologie Charles University Faculty of Arts

Invoering
Programma-/takkenmerk
De voertaal is Engels. Sociale psychologie en arbeidspsychologie is een betalend programma; het jaarlijkse collegegeld is CZK 2.000.
toelatingen
Beschrijving van verificatie- en evaluatiecriteria
Toelatingsexamen: enkele ronde – mondeling interview
De inhoud, onderwerp van het toelatingsexamen
- Bespreking van een ingediend voorstel voor Ph.D. proefschrift (met de discussie gericht op het onderwerp en de methodologie van het prospectieve proefschrift en het testen van de onderzoeksvaardigheden van de aanvrager): 0-30 punten
- Beoordeling van de academische en onderzoeksgeschiedenis van de aanvrager op het gebied van het doctoraatsprogramma en zijn / haar vakgerelateerde kennis: 0-30 punten
Onderwerpen van prospectieve proefschriften moeten gerelateerd zijn aan de primaire academische en onderzoeksgebieden van de afdeling Psychologie, die momenteel betrokken is bij het onderzoeksprogramma Progres Q15: Levensloop, levensstijl en kwaliteit van leven vanuit het perspectief van individuele aanpassing en de relatie van actoren en instellingen; het programma onderzoekt de ontwikkeling van de menselijke levensduur en zijn stadia (kindertijd, volwassenheid, ouderdom), persoonlijk welzijn en mentale veerkracht in de diverse contexten van het menselijk leven, beschermende en risicofactoren voor de ontwikkeling van kindertijd tot volwassenheid (inclusief delinquentie), verschillende aspecten van de kwaliteit van leven in gezondheid en ziekte, in werkprocessen en organisatieomgevingen, in zelfrealisatieprocessen en in de veranderende wereld van communicatiemedia, en andere zaken, waaronder optimaal ouder worden. Projecten kunnen betrekking hebben op psychologische diagnostiek en interventie, aangezien het programma naar verwachting zal resulteren in bevindingen van fundamenteel onderzoek die kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van de algemene theorie van levensduurontwikkeling, evenals toegepaste resultaten en het creëren van een ontwerp voor preventieve en interventionele procedures voor het verbeteren van de kwaliteit van leven in de belangrijkste ontwikkelingsstadia en in belangrijke levenssituaties. Onderzoek moet gericht zijn op geselecteerde beroepsgroepen – bijv. leraren, artsen, ondersteunende beroepen, enz. De primaire doelstellingen van projecten zullen naar verwachting draaien rond succesvolle aanpassing en effectief functioneren in een veranderende wereld en multiculturele samenlevingen. De analyse kan externe omstandigheden (sociale en situationele factoren) en actoren zelf (persoonlijkheidsfactoren) omvatten.
doctoraat onderwerpen dienen vooraf te worden overlegd met de voorzitter van het Subject Area Board. De voorzitter van het Subject Area Board (programmadirecteur) is een doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc. ([email protected]).
Een aanvrager kan alleen worden toegelaten als hij minimaal 30 punten heeft behaald voor het toelatingsexamen en tegelijkertijd voldoende punten heeft behaald om te worden geplaatst bij het verwachte aantal studenten dat wordt toegelaten tot de respectieve opleiding; toelatingen worden verleend aan alle aanvragers die hetzelfde aantal punten scoren als de aanvrager die op de laatste plaats komt in de ranglijst van toelatingen. Let op: voor voltijd en gecombineerde studievormen gelden verschillende verwachte aantallen toelatingen. Aanvragers kunnen niet worden toegelaten zonder het overleggen van hun vooropleiding uiterlijk op de dag van inschrijving.
Voorwaarden voor toelating
Toelating tot doctoraatsstudies is afhankelijk van het succesvol afronden van een masteropleiding.
- Verificatiemethode: toelatingsexamen
- Bevestigingsdatum (van toelatingsexamen): 14.06.2022 - 16.06.2022
- Alternatieve datum (van toelatingsexamen): 22.06.2022
Carrièremogelijkheden
Afgestudeerden van de doctoraatsopleiding Sociale Psychologie en Arbeidspsychologie zijn experts in de nieuwste en wetenschappelijk onderbouwde procedures met een kritische blik op hun inhoud en vooral hun methodologische context. Ze hebben blijk gegeven van een grondige kennis van zowel het veld als de methodologie van hun belangrijkste onderwerp van interesse, dat het onderwerp was van hun proefschriftproject. Ze hebben een basis in de huidige problemen van de psychologie, evenals het vermogen om onderzoeksmethoden te identificeren en onderzoeksresultaten te gebruiken voor praktische toepassingen. Met behulp van de opgedane kennis en onderzoekservaring worden ze voorbereid op onafhankelijk creatief werk in fundamenteel en toegepast onderzoek dat de meest veeleisende kwalificaties vereist die bijdragen aan de ontwikkeling van een bepaald gebied van de psychologie.