
PhD in
PhD in het speciaal onderwijs Charles University Faculty of Education

Invoering
Kenmerken van de onderzoeken
De inhoud van doctoraatsstudies richt zich vooral op het vergroten van de participatie van mensen met een handicap in de samenleving en het verbeteren van de kwaliteit van hun leven. Speciale aandacht wordt besteed aan sociale aspecten.
De Ph.D. Studieprogramma biedt onderwijs in een breed spectrum van disciplines van het speciaal onderwijs. Studenten van het programma zijn bereid om de wetenschappelijke discipline van het speciaal onderwijs te ontwikkelen in het bovengenoemde nieuwe perspectief en om actuele problemen op te lossen die verband houden met de kwaliteit van leven van mensen met een handicap.
In individuele cursussen komen ook actuele aspecten van het speciaal onderwijs in de internationale context aan bod.
Onderzoeksactiviteiten hebben bij voorkeur betrekking op:
- Vroege leeftijd inclusief speciale educatieve diagnostiek en interventie;
- Gezin met een gehandicapt kind en zijn positie in de samenleving;
- Sociale, culturele en beroepsintegratie van mensen met een handicap, met inbegrip van de integratie van leerlingen en studenten met speciale behoeften in de reguliere basisscholen;
- Ontwikkeling van speciale educatieve en sociale rehabilitatiemethoden, -technieken en -procedures;
- Veranderingen in de benadering van het grote publiek tot mensen met een handicap;
- Ontwikkeling van het systeem van speciaal onderwijs, de belangrijkste structurele onderdelen, met inbegrip van de ontwikkeling van de theorie van de levenskwaliteit van mensen met een handicap.
toelatingen
Carrièremogelijkheden
De afgestudeerde van de doctoraatsopleiding "Special Education" is uitgerust met theoretische kennis en onderzoeksvaardigheden op het gebied van speciaal onderwijs. De afgestudeerde is bereid te werken op het gebied van wetenschappelijk onderzoek en deel te nemen aan de opleiding van universitaire studenten. Zijn/haar professionele loopbaan is mogelijk bij universiteiten en vergelijkbare instellingen, in wetenschappelijke onderzoeksinstituten en in leidinggevende functies van bevoegde autoriteiten.