PhD in psychologische ontwikkeling, leren en gezondheid
Santiago de Compostela, Spanje
DUUR
3 Years
TALEN
Spaans, Galicisch
TEMPO
Full time
DEADLINE VOOR AANMELDING
Aanvraagdeadline
EERSTE STARTDATUM
Oct 2024
COLLEGEGELD
EUR 200 / per year
STUDIE FORMAAT
Op de campus
Invoering
Dit doctoraatsprogramma is interuniversitair van aard en omvat onderzoekers van de universiteiten van A Coruña en Santiago de Compostela. Onderzoekers van de universiteiten van Barcelona, Oviedo en Valencia, evenals het Matia Gerontological Institute (INGEMA) zijn ook geïntegreerd in hun teams.
Het programma verwelkomt meer dan 30 onderzoekers en is opgebouwd rond twee onderzoekslijnen:
- Lijn A "Onderzoek in ontwikkelings- en onderwijspsychologie"
- Lijn B "Gezondheidspsychologie"
Het fundamentele doel van het programma is het ontwikkelen van onderzoekscompetenties op de gebieden die verband houden met twee voorgestelde onderzoekslijnen en de teams waaruit ze bestaan (dwz beheer van databases en documentaire beoordeling, planning en implementatie van experimentele ontwerpen, psychologische evaluatie en informatie). verzamelen, kwalitatieve en kwantitatieve data-analyse, schrijven en verdedigen van wetenschappelijke rapporten en multidisciplinair teamwerk in nationale en internationale groepen).
Lijn A brengt vijf onderzoeksteams samen die hun onderzoeksactiviteiten richten op:
- Taalverwerving en beoordeling en interventie bij hun stoornissen
- De verbetering van leerprocessen, de evaluatie van hun moeilijkheden en de psychologische interventie in specifieke onderwijsbehoeften die eruit voortvloeien
- De factoren die de psychosociale ontwikkeling en academische prestaties in opkomende volwassenheid of jeugd bepalen en het voorkomen van onevenwichtigheden in deze periode
- Evaluatie en interventie bij cognitieve en functionele stoornissen bij veroudering en dementie, in het bijzonder de ziekte van Alzheimer.
Lijn B bestaat uit onderzoekers uit de kennisgebieden Methodologie van de gedragswetenschappen; Persoonlijkheid, evaluatie en psychologische behandelingen; Psychobiologie; Basispsychologie; en sociale psychologie. Deze onderzoekers ontwikkelen hun activiteit onder meer op het gebied van sociale bewegingen, de neuropsychologische effecten van toxines, de analyse van sociale bewegingen en risicogedragingen, omgevingspsychologie en gezinstherapie.
onderzoek gebieden
- Psychosociale ontwikkeling en academische prestaties in de opkomende volwassenheid
- Taalontwikkeling: verwerving en stoornissen
- Psychologisch onderzoek naar veroudering en dementie
- Onderzoek naar academisch leren en de moeilijkheden ervan in educatieve contexten
- Leerproblemen en specifieke onderwijsbehoeften
- Gezondheidspsychologie
Galerij
Ideale studenten
Kandidaten die tot het programma worden toegelaten, krijgen preferentiële toegang als ze minimaal 60 ECTS hebben behaald in een van de volgende masteropleidingen:
- Masterdiploma in de gerontologie (Interuniversitair: UdC, USC)
- Master's degree in innovatie, begeleiding en onderwijsevaluatie (UdC)
- Master's degree in interventie bij handicap en afhankelijkheid (UdC)
- Officiële masteropleiding in geavanceerde studies over taal, communicatie en hun pathologieën (Interuniversitair: UdC, USC, USAL).
- Masterdiploma in verplicht secundair onderwijs en baccalaureaatonderwijs, beroepsopleiding en taalonderwijs (UdC/USC).
- Masterdiploma Toegepaste Psychologie (UdC)
- Masterdiploma in psychogerontologie (Interuniversitair: USC, UV, USAL, UB).
- Master's degree in interventie in psychologische ontwikkeling en leren (USC).
Studenten met een DEA-diploma behaald via uitgestorven of verdwijnende programma's gekoppeld aan de afdelingen Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie (USC en UdC), en Psychologie van de UdC zullen ook voorkeur hebben voor toegang tot het programma.
Met betrekking tot het vereiste niveau van taalkennis stellen zowel de UdC als het USC vast dat studenten een kennisniveau van het Engels B1 moeten hebben dat is geaccrediteerd door documentatie in relatie tot het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Talen. Voor studenten die binnen de PD hun verblijf in onderzoekscentra in het buitenland doorbrengen, worden de volgende kennisniveaus vastgesteld:
- Frans of Engels: minimaal niveau B2.
- Duits Minimumniveau B1.
- Italiaans: Minimaal niveau A2.
- Portugees: er is geen taalvereiste vereist.
Het vereiste niveau van taalkennis kan na het onderzoeksverblijf binnen 1 jaar worden geaccrediteerd.
Buitenlandse studenten:
Afgestudeerden zullen er volgens buitenlandse onderwijssystemen toegang toe kunnen krijgen, zonder dat daarvoor goedkeuring nodig is, nadat de universiteit heeft geverifieerd dat zij een opleidingsniveau accrediteert dat gelijkwaardig is aan het officiële Spaanse universitaire masterdiploma en dat het land dat het diploma afgeeft recht heeft op toegang. tot doctoraatsstudies. Deze toelating impliceert in geen geval de homologatie van het eerdere diploma waarvan de belanghebbende in het bezit is, noch de erkenning ervan voor andere doeleinden dan de toegang tot het doctoraatsonderwijs.
toelatingen
leerplan
opleidingsactiviteiten
- Beheer van databases en elektronische documentaire bronnen (USC) E3111A01
- Gebruikerstrainingen (UDC) E3111A02
- Openbare presentatie van het overzichtswerk over de stand van de techniek in het onderzoeksthema E3111A03
- Voorbereiding en presentatie van mondelinge wetenschappelijke communicatie en/of poster op een nationale of internationale wetenschappelijke bijeenkomst met onderwerpen gerelateerd aan het onderzoeksonderwerp E3111A04
- Voorbereiding en presentatie van mondelinge wetenschappelijke communicatie op een internationale wetenschappelijke bijeenkomst met onderwerpen gerelateerd aan het onderzoeksthema E3111A05
- Publieke presentatie van de voortgang van het onderzoekswerk E3111A06
- Verblijven in nationale of buitenlandse onderzoekscentra met prestigieuze onderzoekers in het gekozen onderzoeksveld E3111A07
- Voorbereiding en acceptatie van wetenschappelijke artikelen in publicaties met impact JCR E3111A08
Trainingscomplementen
- Onderzoeksontwerpen toegepast op de gezondheidspsychologie P2151201
- Multivariate data-analysemodellen toegepast op de gezondheidspsychologie P2151202
- Veroudering en persoonlijke en emotionele ontwikkeling P2171101
- Veroudering en sociale ontwikkeling P2171102
- Cognitieve veranderingen bij normale en pathologische veroudering P2171103
- Psychobiologische basis van normale en pathologische veroudering P2171104
- Functionele en cognitieve evaluatie en interventie P2171105
- Evaluatie en klinische interventie bij psychische stoornissen bij veroudering P2171106
- Neuropsychologische evaluatie en interventie bij dementie en andere stoornissen P2171107
- Psychosociale en educatieve evaluatie en interventie P2171108
- Bio-ethiek en deontologie P2171202
- Kwantitatieve en kwalitatieve methodologieën in psychogerontologisch onderzoek P2171204
- Methoden en ontwerpen in taalonderzoek P3321101
- Analyse van praktijkgevallen via een statistisch pakket P3321102
De CAPD beoordeelt de geschiktheid van de opleiding van kandidaten die kunnen aantonen dat zij ten minste 60 ECTS hebben behaald in een andere officiële masteropleiding, indien er plaatsen vrijkomen na preferentiële toelating van studenten. Het CAPD zal het opleidingsprofiel van de doctoraatsstudenten analyseren, rekening houdend met hun bachelor- en postdoctorale opleiding, en zal, op grond van de onderzoekslijn waarin zij zich inschrijven, de specifieke opleidingscomplementen (CF) vaststellen die de doctorandus/a moet volgen. het beschikbare aanbod.
De trainingscomplementen zullen voor elke doctoraatsstudent worden vastgesteld, rekening houdend met drie basisopleidingsgebieden: onderzoeksontwerpen en -methoden, data-analyse, en databasebeheer en voorbereiding van wetenschappelijke rapporten.
Programma resultaat
De fundamentele doelstelling van het programma is het ontwikkelen van onderzoeksvaardigheden op de gebieden die verband houden met de twee onderzoekslijnen die worden voorgesteld en de teams waaruit deze bestaan (dat wil zeggen databasebeheer en documentonderzoek, planning en implementatie van experimentele ontwerpen, psychologische evaluatie en informatieverzameling, kwalitatieve en kwantitatieve data-analyse, schrijven en verdedigen van wetenschappelijke rapporten en multidisciplinair teamwerk in nationale en internationale groepen).