Keystone logo
University of Latvia

University of Latvia

University of Latvia

Invoering

Over

De Universiteit van Letland is opgericht in 1919 en is momenteel, met meer dan 15 000 studenten, 5 faculteiten en meer dan 20 onderzoeksinstituten en onafhankelijke studiecentra, een van de grootste uitgebreide en toonaangevende onderzoeksuniversiteiten in de Baltische staten. De universiteit biedt meer dan 130 door de staat erkende academische en professionele studieprogramma's aan.

Aan de Universiteit van Letland wordt onderzoek gedaan in meer dan 50 onderzoeksgebieden die vier belangrijke onderzoeksgebieden vertegenwoordigen: geesteswetenschappen, natuurwetenschappen en sociale wetenschappen. De Universiteit van Letland besteedt veel aandacht aan de ontwikkeling van internationale samenwerking.

De Universiteit van Letland besteedt veel aandacht aan de ontwikkeling van internationale samenwerking om haar identiteit internationaal te promoten en de reputatie van de universiteit wereldwijd te versterken. Tot op heden heeft de Universiteit van Letland wereldwijd 136 bilaterale overeenkomsten ondertekend en meer dan 700 overeenkomsten met 368 instellingen in 32 Europese landen in het kader van het ERASMUS+-programma. Zowel inkomende als uitgaande uitwisselingsstudenten maken gebruik van een van de beschikbare studentenmobiliteitsovereenkomsten: ERASMUS+, ERASMUS MUNDUS (Aurora, AESOP, LEADER), CAMPUS EUROPAE, ISEP, bilaterale overeenkomsten en overeenkomsten tussen landen.

QS Werelduniversiteitsranglijst

De Universiteit van Letland (UL) behoort dit jaar tot de 4% beste universiteiten ter wereld binnen de QS World University Rankings en staat nu op de 801e-850e plaats. Binnen QS WUR Ranking By Subject op de 401e-450e plaats.

Kwaliteitsbeheer aan de Universiteit van Letland

Omdat iedereen een ander begrip heeft van het kwaliteitsonderwerp, zijn er in de loop van de tijd verschillende definities van dit begrip ontstaan. Deze definities bestrijken verschillende gebieden – van de kwaliteit van producten tot organisatiemanagement. In het kader van het EU Phare Multi-Country Programme in Higher Education-project “Kwaliteitsborging in het hoger onderwijs” werd de Quality Assurance Manual for Higher Education gepubliceerd. Auteurs van het Handboek bieden weinig opvattingen over kwaliteit die het meest relevant zijn voor het hoger onderwijs, namelijk:

1) Kwaliteit als uitmuntendheid – het doel van Conception is ernaar te streven de beste te zijn.

2) Kwaliteit als ‘geschiktheid voor het doel’ – kwaliteit van iets voor een specifiek doel.

3) Kwaliteit als transformatie – terwijl de doelen en opvattingen van studenten veranderen, kan de universiteit met hen mee variëren en hun behoeften verwezenlijken, dat wil zeggen zich aanpassen.

4) Kwaliteit als drempel – de universiteit stelt bepaalde normen en criteria. Elke eenheid die deze normen en criteria bereikt of overtreft, wordt als kwalitatief beschouwd.

5) Kwaliteit als minimumnormen – een brede definitie van gewenste kennis, vaardigheden en attitudes van afgestudeerden.

6) Kwaliteit als verbetering – de universiteit moet voortdurend verbeteren.

Om de kwaliteit op elk niveau van de organisatie te garanderen, moet de universiteit een passend kwaliteitsmanagementsysteem opzetten.

De prioriteit van kwaliteitsborging in het hoger onderwijs wordt zowel vastgelegd in de Europese wetgeving en praktijken ( Communicé van Bergen - Standaarden en richtlijnen voor kwaliteitsborging in de Europese hogeronderwijsruimte) als in de Letse staatswetgeving. Deze documenten benadrukken de noodzaak van de implementatie van een intern kwaliteitszorgsysteem in de universiteiten.

De kwaliteitsmanagement- en auditafdeling zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van het kwaliteitsborgingssysteem in de UB.

Locaties

  • Riga

    Raiņa bulvāris 19, , Riga

Vragen